Protokół z XV/08 sesji

Protokół Nr XV/08

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 14 lipca 2008 r. która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie w godz. 1500 - 1600 pod przewodnictwem Wiceprzewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie - Pana Stanisława Ciołko   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył obrady witając zaproszonych gości i radnych na obradach XV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdził, iż na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 11 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodniczący poinformował, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Następnie Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są propozycje zmian do porządku obrad.

Burmistrz zgłosił o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 4 – podjęcie uchwał w sprawach o podpunkt „c” podjęcie uchwały w sprawie określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych. Ten projekt uchwały został zdjęty z porządku obrad XIII sesji Rady Miejskiej ponieważ nie było wówczas jeszcze wszystkich danych i kolejna sesja miała odbyć się około 15 sierpnia. W porozumieniu z RIO te dane zostały już uzupełnione i aby uniknąć sytuacji, że co tydzień odbywa się sesja Burmistrz wnosi o ujęcie do porządku obrad projektu w/w uchwały. Projekt uchwały radni otrzymali w materiałach na sesję.        

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.                            

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych, a oto jego treść:

1.      Otwarcie obrad XV sesji Rady Miejskiej.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Interpelacje i wnioski radnych. 

4.      Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok 

b)      przyjęcia programu inwestycji wieloletnich na lata 2008 - 2011 

c)      określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych

5.      Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. 

6.      Wolne wnioski.

7.      Przyjęcie protokołów z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej.   

8.      Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

Interpelacje i wnioski ze strony Rady zgłosili:

r. I. Dzięgielewska:

- zwróciła się z pytaniem czy gmina otrzymała środki z MENiS-u jeżeli tak to w jakiej kwocie, czy była jakakolwiek odpowiedź na ten wniosek.

- jak przedstawia się sprawa wniosków złożonych na asfaltowanie ulic osiedla Z. Augusta.

r. M. Wojtulewicz:

- przypomniał, iż składała dwukrotnie wniosek w sprawie dokończenia chodnika na ul. Starodwornej Burmistrz odpowiedział, iż to nie było ujęte w planie prac. W tej sprawie radna rozmawiała z P. W. Golc, który powiedział, iż ta sprawa była poruszana już od dwóch lat i na ten rok środki miały być ujęte w planie jak to jest naprawdę?.

- następnie radna poruszyła sprawę odwodnienia ul. Starodwornej czy można coś z tym zrobić obecnie okresowo ulica jest zalana trzeba za każdym razem interweniować w tej sprawie. Czy istnieje możliwości porozmawiania z mieszkańcami przez których posesje można wykonać to odwodnienie aż do rowu ponieważ od lat okoliczni mieszkańcy borykają się z tym samym problemem?.

Innych interpelacji i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok 

Burmistrz poinformował, iż jedno z pytań radnych brzmiało, co ze złożonym wnioskiem na asfaltowanie ulic osiedla Z. Augusta. Otóż ta sesja została zorganizowana tylko i wyłącznie ze względu na rozpatrywany wniosek na asfaltowanie ulic Osiedla Z. Augusta i przyległych. Po wstępnej ocenie projektu stwierdzono drobne usterki, które wymagają poprawie. Na te poprawki jest okres pięciu dni roboczych. Jedna z uwag dotyczyła ulicy Konopnickiej, którą należy wyłączyć z wniosku z uwagi na to, iż ta ulica ma ograniczoną przepustowość dobową, jest to ślepa ulica zabudowana dwoma domami.

Zmiana w budżecie polega na ty, iż ta ulica w projekcie zostaje przeniesiona ze środków unijnych do środków własnych gminy. Projekt, który został złożony jest całością i on nie ulega i nie może ulec zmianie natomiast nie mogą to być środki kwalifikowane i dlatego modernizacja tej ulicy musi być wykonana ze środków własnych. W dniu jutrzejszym mija termin na wykonanie poprawek i jutro zostanie to złożone chcąc aby dalej wniosek był rozpatrywany. Termin rozpatrzenia wniosków na drogi do dnia 30 października br.

r. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem radni otrzymali w materiałach projekty uchwał natomiast w dniu dzisiejszym otrzymali zmiany do tych projektów uchwał czego one dotyczą?.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy wyjaśniała, iż zmiany do projektów uchwał, które otrzymali radni w dniu dzisiejszym wynikły z tego, iż P. Bagiński kontaktował się z Urzędem Marszałkowskim i ustalono, iż wydatki poniesione przez gminę na przebudowę ulic w latach minionych a jest to kwota 19800 zł mogą być zaliczone do środków kwalifikowanych
(unijnych) czyli automatycznie zmianie ulega proporcjonalnie wartość udziału środków unijnych i z budżetu gminy w realizacji tego zadania a w ślad za tym oprócz zmian w załączniku nr 2 do projektu uchwały zmianie uległy załączniki w pozostałych uchwałach o tą kwotę.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 rok. Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIV/98/08)

                                   

b)      przyjęcia programu inwestycji wieloletnich na lata 2008 - 2011 

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu inwestycji wieloletnich na lata 2008 – 2011. Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIV/99/08).

 

c)      określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych

                          

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia środków z budżetu gminy planowanych na realizację programów operacyjnych. Następnie otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XIV/100/08).

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Burmistrzowi.

Burmistrz udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych:

r. I. Dzięgielewskiej:

- środki z MENiS-u na remont dachu hali.

Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze informacji o ewentualnym przyznaniu środków. Telefonicznie kontakt był, ale trudno mówić o konkretach dopóki nie ma potwierdzenia na piśmie. Natomiast płyty dachowe są już od tygodnia. Niestety jednak firma nie może przystąpić do pracy z uwagi na złe warunki atmosferyczne potrzebne są minimum 3 – 4 dni pogody aby móc przystąpić do pracy.

- wniosek na asfaltowanie ulic osiedla Zygmunta Augusta.

Odpowiedź na pytanie została udzielona w trakcie sesji przy omawianiu zmian do budżetu gminy.

r. M. Wojtulewicz:

- chodnik na ul. Starodwornej.

Burmistrz stwierdził, iż zgadza się częściowo z P. W. Golc ten chodnik na ul. Starodwornej jak i ul. Łąkowej był przewidziany jako inwestycja. Starostwo Powiatowe z uwagi na to, iż te odcinki ulic był nie zabudowane wykreślił je wówczas z inwestycji. Gdyby ten chodnik był wykonany wówczas gminy to by nie obciążało. Obecnie należy to wykonać ze środków przewidzianych na remonty ( modernizacje) w poszczególnych gminach. W tym roku środki zostały już rozdzielone. Pierwsze porozumienie zostało podpisane już w marcu i dokończenie chodnika na tej ulicy nie znalazło się w planie prac Powiatu przewidzianych na ten rok. Stąd też odpowiedź, iż zostało to zgłoszone do planu prac na drogach powiatowych w roku przyszłym.

- odwodnienie ulicy Starodwornej:

Powiatowy Zarząd Dróg w Mońkach opracowując dokumentację na ul. Starodworną przyjął złe rozwiązanie na odwodnienie tej ulicy. Gmina wówczas na to nie miała żadnego wpływu. Obecnie Powiat przyznaje, iż zastosowanie zbiorników na wody opadowe jest złym rozwiązaniem i jedynie odprowadzenie wód kanałem do rowu może poprawić tą sytuację. W tej chwili jedyne możliwe rozwiązanie to poprowadzenie takiego rowu przez działkę P. Stanisława Cutra poprzednio kiedy sąsiednia działka P. Puchalskich nie była zagospodarowana mogło to być po granicy. Dlatego też potrzebne są rozmowy z P. Cutrem, o wyrażenie zgody na przeprowadzenie odwodnienia ulicy przez jego działkę, do których chce przystąpić powiat. Do takich rozmów może dojść na początku sierpnia. Powiat zwrócił się do Burmistrza o mediację pod czas tych rozmów. Jeżeli P. Cuter wyrazi zgodę to w roku bieżącym powiat powinien opracować dokumentację.

Pytań i uwag do udzielonych odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.                                              

 

Do pkt.6

 

Przewodnicząca otworzyła punkt 6. Wolne wnioski.

r. J. Andraka poinformował, iż na ostatnim posiedzeniu Komisja Rolnictwa dokonała przeglądu dróg na terenie gminy. Zakres prac do wykonania został zawarty w protokole. Następnie zwrócił się z pytaniem od kiedy będzie to realizowane oraz czy równanie dróg odbędzie się po wykonaniu prac i nawiezieniu żwiru czy trzeba z tym czekać, aż do jesieni.

Burmistrz poinformował, iż prace do wykonania na drogach podzielił na drogi gminne, powiatowe jak i krajowe zjazd z szosy na drogę do Czechowizny gdzie podsypanie żwirem nic nie dało. Oczywiście równanie dróg nastąpi już po podsypaniu. I tak odkrzaczanie dróg, wykaszanie poboczy jak i uzupełnienie drobnych ubytków żwiru zostanie zlecone ZGKiM. Natomiast większe podsypywanie zostanie zlecone osobie, która wygrała przetarg na dowożenie żwiru. Te prace na drogach zostaną rozpoczęte w przyszłym tygodniu.

Jeżeli chodzi o drogi powiatowe to te wnioski zostaną przekazane do powiatu. Podczas przeglądu dróg pojawiła się sprawa oznakowania kolonii. Jest to temat do zastanowienia, ale w przypadku większych skupisk byłoby to zasadne. Taka tablica została umieszczona na znaku informacyjnym do wsi Lewonie niestety po kilku dniach zniknęła.    

Następnie Burmistrz przedstawił informacje w sprawach:

- rozbiórka budynku starej przychodni

W ostatnich dniach wpłynęła odpowiedź konserwatora zabytków niestety potrzebna jest ekspertyza (opinia), że ten budynek nie nadaje się do użytku. Te prace już zostały zlecone niestety budynek starej przychodni nie posiada żadnej dokumentacji a więc potrzebna jest inwentaryzacja obiektu a to potrwa. Dopiero wówczas będzie można ogłosić przetarg.

- w najbliższym czasie zostanie natomiast ogłoszony przetarg na rozbiórkę budynku internatu.

- Został już rozstrzygnięty przetarg na przebudowę chodnika w Rynku od strony parku oraz ul. Grodzieńska do wjazdu do szpitala. W ciągu półtora tygodnia te prace maja się rozpocząć.

- Również w ciągu najbliższych dni ma być rozstrzygnięty przetarg na przebudowę chodnika w Rynku od poczty  do P. Magnuszewskich oraz od skrzyżowania z ul. Grodzieńską do OSP.

- Gmina po zakończeniu budowy wodociągu przystępuje do przebudowy chodnika przy stanowisku nr 2 PKS.

Następnie Burmistrz nawiązał do pytania r. A. Pitlukiewicza na poprzedniej sesji odnośnie harmonogramu rzeczowego asfaltowania drogi do wsi Grądy. Poinformował, iż jeden projektant odmówił, drugi zrezygnował. W ostatnich dniach zgłosił się trzeci projektant pobrał dokumentację na obie drogi i w tym tygodniu ma udzielić odpowiedzi. Wówczas Burmistrz będzie mógł udzielić radnemu szczegółowej odpowiedzi.

r. J. Bielski zgłosił sprawę sprzątnięcia chodnika na ul. Tykockiej za skrzyżowaniem z szosą Białystok – Mońki oraz wykoszenie poboczy do Państwa Wróblewskich.

r. M. Wojtulewicz poinformowała, iż mieszkańcy zgłaszają skargi, iż w soboty i w niedzielę nie mogą wykonać zastrzyków w szpitalu w Knyszynie i muszą jechać do Moniek. Szczególnie ten problem jest przykry i uciążliwy dla ludzi starszych, którzy jak mówią walczyli o ten szpital, dawali składki a teraz muszą za jednym zastrzykiem jechać do Moniek. Tym bardziej, że nie są to masowe przypadki.

Burmistrz w odpowiedzi r. J. Bielskiemu poinformował, że jeżeli chodzi o chodnik tak jak w ubiegłym roku gmina wystąpi z pismem. Natomiast w przypadku wykoszenia poboczy również zostanie to zgłoszone do PZDW być może wykonanie tej pracy zlecą gminie.

Następnie udzielił odpowiedzi r. M. Wojtulewicz, iż była swego czasu dyskusja na ten temat i rzeczywiście przepis jest przepisem, a życie wymaga innych rozwiązań. Swego czasu była  skarga przedstawiana w mediach dotyczyło to Pani, której odmówiono wykonania zastrzyku. Rzeczywiście zmusić nikt nikogo nie może zależy to od zarządzającego zakładem, prawdą jest to, iż ZOZ nie otrzymuje za to żadnych pieniędzy. Nie jest to jednak zjawisko masowe czasami trzeba pomóc szczególnie tym ludziom starszym i nie wszystko da się przeliczyć na pieniądze. W niedługim czasie odbędzie się posiedzenie Rady Społecznej ZOZ-u gdzie zwróci się uwagę P. Dyrektor na ten temat.

Przewodniczący zaproponował jako członek Rady Społecznej ZOZ-u zaproszenie radnej na najbliższe jej posiedzenie gdzie będzie mogła tą sprawę przedstawić zarówno członkom rady jak i dyrektor ZOZ-u.

r. J. Andraka zwrócił się z pytaniem czy istnieje możliwość zorganizowania transportu i dowiezienie dzieci nad morze?.

Przewodniczący poinformował, iż miał przyjemność uczestniczenia w uroczystym podsumowaniu programu „Moja Mała Ojczyzna” , które odbyło się w dniu 10 lipca w Warszawie. W programie udział wzięły uczennice gimnazjum w Kalinówce Kościelnej. Porosił Burmistrz o przedstawienie Radzie, informacji na ten temat. Dodał, iż ze swej strony proponuje zaproszenie uczennic z Kalinówki Kościelnej na którąś z sesji Rady. Burmistrz poinformował, iż Stowarzyszenie PARAFIADA organizuje konkurs wychowania patriotycznego i społecznego „Moja Mała Ojczyzna” pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego program trwa od września do końca roku szkolnego. W tym konkursie wzięła udział reprezentacja gimnazjum w Kalinówce Kościelnej pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego Barbary Szwejkowskiej.

Realizacja programu przebiegała w trzech etapach. Zadaniem etapu pierwszego – lokalnego było wykonanie przez zgłoszoną wcześniej i zarejestrowaną drużynę pracy konkursowej w formie albumu o gminie. Najwyżej ocenione prace przechodziły do etapu drugiego – wojewódzkiego. Kolejnym zadaniem, któremu musiała sprostać drużyna, było przygotowanie prezentacji multimedialnej o swoim województwie. Prezentacja musiała ukazać przyrodniczo-geograficzne oraz architektoniczne osobliwości regionu, święta, zwyczaje, tradycje oraz historię województwa i być wzbogacona różnymi formami przekazu takimi jak: film obraz, muzyka. Uroczyste podsumowanie etapu wojewódzkiego z udziałem władz wojewódzkich, gminnych i dyrektorów szkół odbyło się 21 maja 2008 roku w Surażu, gdzie spotkały się najlepsze reprezentacje Podlasia wszystkich kategorii wiekowych (szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne). Reprezentacje szkół, które zajęły pierwsze miejsca w poszczególnych grupach zostały zaproszone na finały programu do Warszawy, gdzie w dniach 05. 07 – 10. 07. 2008r. odbył się trzeci etap - ogólnopolski.

Zadaniem reprezentacji było wzięcie udziału w konkursie wiedzy o stolicy oraz prezentacja sceniczna swojego województwa. Ocenę końcową stanowiła suma punktów uzyskanych z testu o Warszawie, oceny prezentacji scenicznej oraz sumy punktów uzyskanych w pierwszym i drugim etapie programu. Ogłoszenie wyników, które były utrzymane w wielkiej tajemnicy, nastąpiło na uroczystej gali w dniu 10.07. 2008 r. w Warszawie w obecności najwyższych władz stolicy, przedstawiciela Prezydenta RP, Podlaskiego Kuratora Oświaty. Uczennice gimnazjum w Kalinówce Kościelnej w końcowej klasyfikacji znalazły się na pierwszym miejscu. Zwyciężczynie otrzymały nagrody rzeczowe oraz ufundowany przez Stowarzyszenie PARAFIADA dwutygodniowy pobyt na obozie wakacyjnym w jednym z ośrodków nadmorskich. Oprócz pierwszego miejsca w programie „Moja Mała Ojczyzna” nasza reprezentacja otrzymała wyróżnienie za wierność tradycji kulinarnej. W bieżącej edycji programu wzięło udział 549 reprezentacji (2450 uczniów).

Burmistrz dodał, iż jak już wpłynie informacja na temat kiedy odbędzie się ten obóz i na jakich zasadach będzie można wówczas pomyśleć o zorganizowaniu transportu.

Kontynuując Burmistrz poinformował, iż do dnia dzisiejszego nie ma żadnych informacji na temat wniesionego zażalenia do Ministra Edukacji Narodowej na postanowienie Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku w sprawie negatywnej opinii dotyczącej zamiaru likwidacji szkoły podstawowej w Zofiówce. Przeciąganie w czasie działa na niekorzyść. Dyrektorzy pozostałych szkół szukają nauczycieli ponieważ są wakaty.  Kolejna sprawa – Dyrektor ZSO w  Knyszynie zgłosił, że jest problem z naborem do LO w Knyszynie i prawdopodobnie pierwszej klasy licealnej w Knyszynie nie będzie. Na dzień dzisiejszy jest złożonych 9 podań w tym 3 osoby drugoroczne. Niestety te różne plotki i kłótnie pozytywnie na to nie wpływają. Trudno się spodziewać, że klasa pierwsza liceum będzie skoro na dwie klasy kończące gimnazjum tylko dwójka absolwentów chce dalej kontynuować naukę w Liceum w Knyszynie. W związku z tym w ubiegły piątek odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół aby zapewnić nauczycielom godziny w przypadku części przedmiotów były godziny nadliczbowe, natomiast dwójka nauczycieli będzie uzupełniać etaty w Kalinówce Kościelnej.     

Innych pytań uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.                           

 

Do pkt. 7

 

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad. 

Do protokołu z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XIII i XIV sesji głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada przyjęła protokóły z XIII i XIV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodniczący zamknęła punkt 7 porządku obrad. 

 

Do pkt. 8

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodniczący zakończyła obrady XV sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                      Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

      

                                                                                                Stanisław Ciołko  

           

 

                        

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Kudzinowski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2009-01-15

Data modyfikacji: 2009-01-15

Opublikował: Urszula Marta Marta Puławska

Data publikacji: 2009-01-15