Protokół z XXVIII sesji Rady Miejskiej

Protokół Nr XXVIII/09

 

z sesji Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 listopada 2009 r.

która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego 

w Knyszynie w godz. 1300 - 1500 pod przewodnictwem

Przewodniczącej Rady Miejskiej w Knyszynie

- Pani Ireny Wysockiej  

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła obrady witając zaproszonych gości, radnych, sołtysów przybyłych na obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie. Stwierdziła, iż na stan 13 radnych w sesji uczestniczy 10 radnych, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności załączona do protokółu).

Po otwarciu pkt. 2” Przedstawienie porządku obrad” Przewodnicząca przedstawiła proponowany porządek obrad. Kontynuując poinformowała, iż po wspólnym posiedzeniu Komisji Rady proponowany porządek uległ zmianie - w punkcie podjęcie uchwał w sprawach: skreślono podpunkt „b” podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ograniczonego nieruchomości gminy Knyszyn oraz „d” wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości Gminy Knyszyn na rzecz właściciela sąsiedniej nieruchomości. Dodano jako podpunkt „f” projekt uchwały w sprawie opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn.  Następnie Przewodnicząca poinformowała, iż zgodnie z art. 20 ust.1a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodnicząca zwrócił się z zapytaniem czy są inne propozycje zmian do porządku obrad. Ze strony Rady uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 radnych, a oto jego treść:       

1.       Otwarcie obrad XXVIII sesji Rady Miejskiej.

2.       Przedstawienie porządku obrad.

3.       Interpelacje i wnioski radnych. 

4.       Informacja Burmistrza z działalności gminy w okresie między sesjami.

5.       Rozstrzygnięcie konkursu „Na najlepszą realizację zadań samodzielnego programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”. 

6.       Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2008/2009   

7.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego

b)      powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji,

c)       ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie

d)      wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Białystok.         

e)      zmieniająca uchwałę Nr XXVI/168/09 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w zależności od wielkości, typu szkoły i warunków pracy oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorom, wicedyrektorom oraz nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze w szkołach, nauczycielom, którzy obowiązki kierownicze pełnią w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze,

f)        opłaty za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn

g)      określenia stawek podatku od nieruchomości,

h)      określenia stawek podatku od środków transportowych

i)        dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.   

j)        rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna.      

8.       Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

9.       Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych. 

10.   Wolne wnioski.

11.   Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Miejskiej.   

12.   Zakończenie obrad.

 

Do pkt. 3

Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad.

Interpelacji i wniosków ze strony Rady nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.

 

Do pkt. 4 

Przewodnicząca otworzyła punkt 4. Następnie udzieliła głosu Burmistrzowi.

Burmistrz przedstawił następujące informacje z działalności gminy za okres między sesjami:

- Zakończono realizację projektu „Przebudowa ulic w Knyszynie” na Osiedlu Z. Augusta obejmującego osiem ulic gminnych i jedną ulicę powiatową. Projekt uzyskał dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013. Finansowanie zadania przedstawia się następująco: EFRR – 1 251 031,82 zł, Powiat moniecki – 314 892 zł, Gmina Knyszyn – 1 028 670,64 zł.

- Ukończono remont sali gimnastycznej ( małej) przy ZSO w Knyszynie. Zadanie dofinansowane jest przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w kwocie 77000 zł.

- Wykonano modernizację drogi rolniczej dojazdowej do łąk i pól w miejscowości Knyszyn Zamek. Zadanie było w 75% dofinansowane z terenowego Funduszu Ochrony gruntów Rolnych.

- Powiat przy wsparciu finansowym gminy wykonał kolejne chodniki wokół Knyszyńskiego Rynku. Były to odcinki od ul. Grodzieńskiej do ul. Starodwornej oraz od ul. Tykockiej do ul. Kościelnej.

- Wykonano remont lewej strony chodnika na ul. Legionowej.

- Trwają prace remontowo-konserwatorskie adaptacji zabytkowego budynku przy ul. Kościelnej 6 w Knyszynie na potrzeby Izby Regionalnej. Zadanie otrzymało dofinansowanie w wysokości 75% kosztów kwalifikowalnych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie „Odnowa i rozwój wsi”.

- Trwają prace przy remoncie i wyposażeniu sali widowiskowej w Knyszyńskim Ośrodku Kultury. Zadanie otrzymało dofinansowanie w wysokości 75% kosztów kwalifikowalnych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie „Odnowa i rozwój wsi”.

- Wykonano podsypanie i wyrównanie na części dróg gminnych.

- W trakcie wykonywania jest odkrzaczanie częsci dróg gminnych.

- Rozpoczęto procedurę inwestycyjną przedsięwzięcia pn.: Przebudowa ulic Osiedla Niepodległości

- Rozpoczęto procedurę inwestycyjną przedsięwzięć pn. „Połączenie wodociagów Zofiówka i Knyszyn” oraz „Sieć wodociągowa oraz kanalizacja sanitarna z przyłączmi w Knyszynie, ulice Obozowa, Tykocka i bez nazwy”.  

- Ogłoszono w dniu 19.11.2009 r. w imienie Parafii Rzymskokatolickiej w Kalinówce Kościelnej przetarg nieograniczony na udzielenie zamówienia publicznego pn. „Renowacja zabytkowego Kościoła Parafialnego pod wezwaniem Św. Anny w Kalinówce Kościelnej”. Zadanie otrzymało dofinansowanie w wysokości 75% kosztów kwalifikowalnych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie „Odnowa i rozwój wsi”.

- W dniu 4 października 2009 r. gmina Knyszyn wzięła udział w Turnieju Wsi o Koronę Królewskiego Gościńca Podlasia w Dobrzyniewie Dużym. W turnieju więły udział także gminy Jasionówka, Krypno oraz Dobrzyniewo Duże. Gminy te na realizację wspólnej strategii Lokalnej Grupy Dziełania „Królewski Gościniec Podlasia” otrzymały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie „LEADER”. Na różne przedsięwzięcia, w ramch przyjetej strategii, które będą podejmowane na terenie gminy Knyszyn, przez podmioty samorządowe, organizacje społeczne, osoby prywatne i przedsiębiorców przypada kwota około 500 000 zł.

- W dniu 10 listopada 2009 r. odbyło się spotkanie przygotowawcze z przedstawicielami Centrum Kultury w Druskiennikach dotyczące projektu Programu Transgranicznego Polska – Litwa. Celem spotkania było wypracowanie wspólnego projektu dotyczącego rozwoju turystyki transgranicznej, zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego.

- W dniu 13 listopada 2009 r chór Bell Canto wziął udział w X Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim „pieśń wieczorna” zdobywając III nagrodę.

- W dniu 16.11.2009 r. odbyło się w Urzędzie Miejskim w Knyszynie seminarium organizacyjno – promocyjne w ramach organizowanego przez Starostwo Powiatowe w Mońkach w partnerstwie z Fundacją na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego projektu pt.,,Inicjatywy lokalne – Dobre praktyki w Powiecie Monieckim” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Projekt skierowany jest do mieszkańców Powiatu Monieckiego, którzy chcą podnieść poziom umiejętności, zwiększyć swój potencjał i zdobyć doświadczenie z zakresu szeroko rozumianej ekonomii społecznej.

- Dnia 15.112009r. w ZSO w Knyszynie odbył się Turniej piłki siatkowej młodziczek o Puchar Niepodległości. W turnieju brało udział osiem zespołów (UKS Podlasiak Knyszyn, UKS Oczko Białystok, MUKS Gim – Net Mońki, MOSIR 1 Bielsk Podlaski, PG 15 Białystok, AZS. Białystok, MOSIR 2 Bielsk Podlaski, ULKS Orzeł Kleszczele).

- W sobotę 7 listopada w Goniądzu nastąpiło uroczyste wręczenie Augustów 2009 liderom biznesu z terenu powiatu monieckiego w  4 kategoriach przedsiębiorcom z Powiatu Monieckiego - Lider Biznesu (3 podkategorie: Firmy Rodzinne, Średnie, Duże), Turystyka i rekreacja (2 podkategorie: Agroturystyka, Hotelarstwo i gastronomia), Agrobiznes (2 podkategorie: Hodowla i uprawy, Przetwórstwo rolno-spożywcze) oraz Debiut Roku. Z terenu gminy Knyszyn certyfikaty ambasadorów biznesu powiatu monieckiego otrzymali:

·         Zakład Produkcji Spożywczej BETEX - Jan Kakareko

·         Biuro Turystyczne"KURIER" - Jankowscy T. i Z.

·         Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Bielawiec i Synowie s.c. Zakład Piekarski Knyszyn

·         Grażyna i Stanisław Rogalscy z Czechowizny

·         Sławomir Roszkowski z Chobotek.

Pytań ze strony Rady do przedstawionych informacji z dniałalności gminy nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 4 porzadku obrad.

 

Do pkt. 5

Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad. Nastęnie udzieła głosu przedstawicielowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Mońakch.

P. Romuald Lulkiewicz przedstawicile KRUS w Mońakch dokonał podsumowania konkursu na najlepszą realizację zadań samodzielnego programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”. Poinformował, iż był to pierwsza edycja tego konkursu na terenie gminy Knyszyn. Wstępnie do udziału w konkursie zgłosiło się 12 rolników. Ostatecznie Komisja Konkursowa pod jego przewodnictwem wspólnie z przedstawicielem Urzędu miejskiego oraz Ochotniczej Straży Pożarnej oceniła i wyróżniła 7 rolników, którzy łącznie wykonali 31 zadań poprawiających stan bezpieczeństwa w swoich gospodarstwach.

Następnie nagrodzonym i wyróżnionym rolnikom złożono gratulacje i wręczono nagrody a byli to:

- Kazimierz Kakreko ze wsi Ogrodniki

- Maciej Wysocki ze wsi Nowiny Kasjerskie,

- Sławomir Roszkowski ze wsi Chobotki

- Wojciech Kakareko ze wsi Guzy

- Alfred Snarski ze wsi Czechowizna

- Stanisław Kakareko ze wsi Guzy

Na obrady sesji przybyła r. B. Fiedorowicz w dalszej części obrad sesji uczestniczy 11 radnych.

Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.

 

Do pkt. 6

Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w roku szkolnym 2008/2009.

r. I. Dzięgielewska zauważyła, iż na wczorajszym posiedzeniu Komisji stałych odbyła się dyskusja na ten temat. Z informacji, które uzyskali radni wynika, że gmina będzie musiała na koniec roku wypłacić nauczycielom kwotę 57873,22 zł są to dane za miesiące styczeń - listopad a więc należy doliczyć do tego kwotę za miesiąc grudzień oraz pochodne a wiec ta kwota łącznie może sięgać blisko 100 tys. zł. Burmistrz wyjaśniał, iż wynika to z zapisów ustawy o konieczności dopłaty do wynagrodzenia jeżeli nauczyciel nie uzyskał średniego wynagrodzenia. Nauczyciele nie mając nadgodzin nie uzyskują tej średniej. Następnie zwróciła się z pytaniem do dyrektorów szkół czy znając te przepis nie można było przewidzieć tych konsekwencji i tak kształtować zatrudnienie żeby nie dopłacać tej kwoty za nieefektywnie przepracowane godziny wynikające z karty nauczyciela. Jakie poczyniono przedsięwzięcia aby uniknąć tej sytuacji w roku przyszłym. Zaniepokojenie wzbudził fakt, że na jednego nauczyciela w naszej gminie przypada 9,7 ucznia.

Burmistrz wyjaśnił, iż przepisy zawarte w karcie nauczyciela dotychczas nie były w pełni realizowane. W roku bieżącym była zapowiedź związków zawodowych, że to się zmieni. Rzeczywiście te dopłaty są dość znaczne ewentualna wysokość tych dopłat w miesiącu marcu – czerwcu bieżącego roku były trudne do wychwycenia. Szkolenia na ten temat odbywały się w okresie wakacyjnym gdzie uczono pracowników sposobu wyliczania tych kwot. Jeżeli chodzi o rozwiązania na przyszłość to miesiące styczeń – marzec przyszłego roku będą właściwym okresem aby wypracować jakieś rozwiązania.

Głos zabrał P. K. Chowański – dyrektor ZSO w Knyszynie stwierdził, iż rzeczywiście zgodzi się z radnymi, iż jest to trochę dziwny zapis ustawowy, że w przypadku kiedy nauczyciel ma dużo nadgodzin to po prostu otrzymuje wynagrodzenie za te godziny natomiast w przypadku kiedy jest zatrudniony tylko na etacie bez godzin ponadwymiarowych i nie uzyskuje średniego wynagrodzenia określonego dla danej grupy zawodowej otrzymuje dodatkowe świadczenie. Wpływ na wysokość średniego wynagrodzenia mają wszystkie dodatki, które otrzymuje nauczycie, dodatki określone w regulaminie, odprawy emerytalne oraz odszkodowania z tytułu zwolnienia nauczyciela w przypadku kiedy nie ma możliwości zapewnienia dla niego całego etatu. Taka sytuacja miała miejsce w ubiegłym roku szkolnym, co między innymi przyczyniło się do tego, że ta kwota jest mniejsza niż na początku to wskazywało. Jedna z nauczycielek została zwolniona na podstawie art. 20 karty nauczyciela wypłacono jej 6 miesięczną odprawę jednocześnie przeszła na emeryturę, co wiąże się z wypłatą 3 miesięcznej odprawy, co pozwoliło w konsekwencji zmniejszyć ta kwotę należnych dopłat. Chcąc uniknąć takiej sytuacji dobrze byłoby aby nauczyciele jak to miało miejsce 7-8 lat temu mieli prawie wszyscy po około 1 i ½ etatu te pół etatu dodatkowe jako nadgodziny wpływałoby na to, że ten poziom wynagrodzeń byłby wyższy gdyby taka sytuacja była teraz nie byłoby problemu z dopłatą. Liczba godzin w szkole wynika z planów nauczania określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej ile godzi powinno być w poszczególnych klasach wynika z liczby oddziałów i to jest ta liczba godzin, która winna być w szkole realizowana. Patrząc ile mamy godzi mówi to nam ile jest etatów nauczycielskich. I tak np.: mając 54 godz. jakiegoś przedmiotu mamy 3 etaty nauczycielskie bez godzin ponadwymiarowych. Lepszym rozwiązaniem dla tej sytuacji byłoby żeby było nie 3 nauczycieli a 2 wówczas ci dwaj nauczyciele mieliby po 9 godzin ponadwymiarowych i wysokość ich wynagrodzenia byłaby wystarczająca do uzyskania średniego wynagrodzenia. W takiej sytuacji należałoby zwolnić tego 3 nauczyciela, ale karta nauczyciela mówi wyraźnie, że nauczyciela jeżeli jest możliwość zapewnienia mu etatu nie można zwolnić. Wypłata tej 9-miesięcznej odprawy oraz liczba godzin dodatkowych zajęć, które pojawiły się w tym i ubiegłym roku szkolnym na dodatkowe zajęcia artystyczne i sportowe spowodowały to, że tym nauczycielom zapłaciło się za konkretne zajęcia a nie że teraz trzeba byłoby płacić za darmo. To są te działania, które spowodowały, że ta kwota jest taka a nie wyższa.

Przewodnicząca zauważyła, iż pewien niepokój budzi wskaźnik 9,7 ucznia przypadająca na jednego nauczyciela.

P. Chowański w odpowiedzi stwierdził, że te 9 uczniów wynika również z tego, że w klasach jest po 18-20 uczniów a nie np.: po 27 – 29 zmniejsza się liczebność oddziałów jednak nie na tyle aby tak ja jest w klasie 1 szkoły podstawowej powstał 1 oddział bo jeżeli mamy 40 uczniów to na jedne oddział jest za dużo natomiast dwa oddziały będą małe.

P. M. Bartnik dyrektor ZS w Kalinówce Kościelnej dodała, iż przydział godzi nauczycielom wynika również z ich kwalifikacji, co szczegółowo określa rozporządzenie o kwalifikacjach dopóki tego rozporządzenia nie było mogliśmy przydzielić dodatkowe godziny nauczycielowi, któremu tych godzin np.: brakowało teraz taki nauczyciel musi mieć odpowiednie kwalifikacje.

r. I. Dzięgielewska zwróciła się z pytaniem ile wynosi subwencja oświatowa na rok bieżący i jaką kwotę musi dołożyć samorząd. Kontynuując stwierdziła, iż wspólnie dyrektorzy szkół z Burmistrzem powinni wypracować i przedstawić Radzie takie stanowisko żeby w roku przyszłym gmina poniosła jak najmniejsze koszty. Bo jak się tutaj słyszy gdyby nie odprawy to ta kwota była by jeszcze większa. Sprawie tej również dogłębnie powinna przyjrzeć się Komisja Oświaty.

P. M. Bartnik stwierdzała, iż Dyrektorzy chętnie przystąpią do takich prac. Na posiedzeniu Komisji będą w stanie na bieżąco wyjaśniać poszczególne problemy i udzielać odpowiedzi na pytania.

P. B. Piasecka – Księgowa Obsługi Finansowo- Księgowej Szkół stwierdziła, iż w tej chwili nie jest przygotowana na udzielenie odpowiedzi na to pytanie może te dane przedstawić później natomiast jeżeli chodzi o subwencję oświatową na 2010 r. to występuje brak środków na kwotę 1037642 zł w stosunku do planu, który został sporządzony w oparciu o zapotrzebowanie przedłożone przez poszczególne szkoły. Wstępnie subwencja oświatowa ma wynieść 3759498 zł natomiast zapotrzebowanie wynosi 4797140 zł. Biorąc pod uwagę wydatki to przewidywana subwencja wystarczy na płace, pochodne, fundusz socjalny oraz w części dokształcanie nauczycieli. Na zabezpieczenie niezbędnych wydatków brakuje kwoty 145 tys. zł w stosunku do subwencji.

Przewodnicząca zwróciła się, co powoduje wzrost wydatków?.

P. B. Piasecka stwierdziła, iż wydatki rosną ponieważ rosną płace nauczycieli w tym roku wzrosły dwukrotnie. W roku przyszłym wynagrodzenie ma wzrosnąć od września o 7%. Trzeba było uwzględnić ten wzrost. Planowana liczba godzin była brana na podstawie danych  tego roku trudno powiedzieć, co będzie od 1 września ponieważ nie wszystko da się zaplanować i przewidzieć. W tym planie na 2010 rok jest dużo wydatków rzeczowych uwzględniono wszystkie remonty, montaż windy itp. Natomiast czy to wszystko będzie realizowane nie należy w tym momencie do księgowej. 

Przewodnicząca zauważyła, iż Rada po wczorajszym posiedzeniu Komisji jak i dzisiejszej sesji dostała poważny sygnał, iż cos w tej sprawie należy zrobić. Brak kwoty 1 mln. zł  na wydatki w oświacie  jest to ogromna suma i należałby zrezygnować z jakiś inwestycji aby te potrzeby zaspokoić. Dlatego ma propozycję aby Komisja Oświaty nie w styczniu czy też lutym, ale jeszcze w miesiącu grudniu przyjrzała się temu problemowi wspólnie z księgowością, dyrekcją szkół ponieważ ten problem należy jakoś rozwiązać. Oczywiście nie wszystkie potrzeby, które zostały zgłoszone muszą być zrealizowane, ale nie są to wszystko wydatki inwestycyjne.

Burmistrz zauważył, że jeżeli chodzi o sprawy związane z zatrudnieniem, liczbą uczniów przypadających na poszczególnych nauczycieli, dopłat w poszczególnych grupach pośpiech nie jest wskazany proponuje aby wspólnie z dyrektorami wypracować punkty do dalszej dyskusji na Komisji Oświaty i przedstawienia później Radzie. Takie spotkania mogą odbyć się na przełomie stycznia – lutego będzie to odpowiedni okres. Decyzje będą zapadały wówczas kiedy będą tworzone arkusze organizacyjne. Jeżeli chodzi o subwencję oświatową i kwestia planu jaki złożyli dyrektorzy będzie przedmiotem sesji kiedy będzie uchwalany budżet przedtem przeanalizowany na Komisjach Rady i nie należy bezpośrednio łączyć tych spraw ze sobą.

Przewodnicząca kończąc dyskusję w podsumowaniu stwierdziła iż Komisja Oświaty w najbliższym czasie ma się zająć tym problemem i przedstawić Radzie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

 

Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad - podjecie uchwał w sprawach:

a)      wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego

Burmistrz poinformował, iż sprawa dotyczy drogi Ogrodniki – Kąty temat ten był już przedstawiany na sesji. Droga ta ma szerokość  4 m. Urząd zwrócił się do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie gruntów na poszerzenie drogi. Hodowla Zarodowa Zwierząt, która włada tymi gruntami pozytywnie zaopiniowała wniosek. Agencja również wstępnie pozytywnie przychyliła się do wniosku. Grunt na poszerzenie pasa drogowego do 8 m ma być przekazany nieodpłatnie. Gmina poniesie koszty podziału tych działek oraz aktu notarialnego.

Przewodniczą przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację inwestycji celu publicznego. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/176/09).

 

b)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/177/09).

 

c)        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie. Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/178/09).

 

 

d)       

Przewodnicząca zauważyła, iż projekt tej uchwały wzbudził pewne kontrowersje. Padały głosy, iż ta rodzina nie zamieszkuje w Knyszynie. Pracownicy MOPS zostali zobowiązani do przeprowadzenia ponownie wywiadu, w którym osoba udzielająca informacji ma podpisać oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Burmistrz zapoznał z oświadczeniem podpisanym przez P. Henrykę Kuryś (oświadczenie znajduje się w teczce MOPS Nr 0717).        

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Białystok.   

Następnie otworzyła dyskusję.

r. M. Wojtulewicz zauważyła, iż  z tego co jest jej wiadomym to aby dziecko chodziło do przedszkola w Białymstoku to musi być tam zameldowane i nie ma mowy o dopłacie.

Przewodnicząca wyjaśniła, iż to co radna przytoczyła dotyczy przedszkoli publicznych natomiast tutaj jest dopłata do przedszkola niepublicznego i tą refundacje ponosi ta gmina gdzie dziecko zamieszkuje.

Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem co się stanie jeżeli Rada podejmie uchwałę a później okaże się, że jest to niezgodne ze stanem faktycznym, że jakieś informacje zostały zatajone jakie wówczas będą tego skutki.

Burmistrz w odpowiedzi poinformował, że pomimo przedstawionych informacji ta uchwała wśród niektórych radnych nadal budzi zastrzeżenia to każdy powinien głosować według własnego uznania. Jeżeli Rada podejmie uchwałę to obowiązkiem Burmistrza jest to wykonać jej postanowienia.     

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 5 radnych, przeciw nikt nie głosował, 6 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/179/09).

     

e)       

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały zmieniającą uchwałę Nr XXVI/168/09 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w zależności od wielkości, typu szkoły i warunków pracy oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorom, wicedyrektorom oraz nauczycielom pełniącym inne stanowiska kierownicze w szkołach, nauczycielom, którzy obowiązki kierownicze pełnią w zastępstwie nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/180/09).

 

f)

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie opłaty za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Knyszyn.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

Obrady sesji opuściła r. M. Wojtulewicz w dalszej części obrad sesji uczestniczy 10 radnych.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
 W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/181/09).

 

g)

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/182/09).

 

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/183/09).

 

h)

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2009 r.

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 10 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 10 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/184/09).

 na obrady sesji powróciła r. M. Wojtulewicz w dalszej części obrad sesji 11 radnych.   

d)      rozpatrzenia skargi na Burmistrza Knyszyna.      

Następnie otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem uchwały głosowało 11 radnych.
W głosowaniu udział wzięło 11 radnych. (w załączeniu uchwała Nr XXVIII/185/09).

Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.

 

Do pkt. 8

Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad - Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych;

Burmistrz poinformował, iż do dnia 30 kwietnia 2009 r. złożonych zostało na jego ręce 17 oświadczeń majątkowych sporządzonych przez zastępcę burmistrza, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu burmistrza. Żadna z osób obowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego nie przekroczyła w/w terminu. Po przeanalizowaniu oświadczeń majątkowych nie stwierdził nieprawidłowości w dostarczonej mu dokumentacji (informacja w załączeniu).

Przewodnicząca poinformowała, iż do dnia 30 kwietnia 2009 r. zostało złożonych na jej ręce 13 oświadczeń majątkowych sporządzonych przez radnych Rady Miejskiej w Knyszynie żadna z osób obowiązana do złożenia oświadczenia majątkowego nie przekroczyła w/w terminu. Po przeanalizowaniu oświadczeń majątkowych nie stwierdziła nieprawidłowości w dostarczonej dokumentacji. Oświadczenia zostały przekazane w celu analizy do Urzędu Skarbowego w Mońkach i  wyniku analizy danych zawartych w przekazanych oświadczeniach nie stwierdzono wątpliwości, co do prawidłowości podanych informacji, które nasuwałby podejrzenia, że osoby składające oświadczenia majątkowe podały nieprawdę lub też zataiły prawdę.

Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.

 

Do pkt. 9

Punktu 9 porządku obrad nie zrealizowano z uwagi na brak interpelacji i wniosków radnych.

 

Do pkt. 10

Przewodnicząca otworzyła punkt 10 porządku obrad: Wolne wnioski.

Burmistrz poinformował, iż środki, które wpłynęły na zwrot akcyzy za paliwo rolnikom przyjęte dzisiaj uchwałą do budżetu jak już informował o tym na posiedzeniu Komisji nie wpłynęły w pełnej kwocie. Z wyliczeń wynika, iż jest to 56,27% należnej kwoty. Z informacji uzyskanych z sąsiednich gmin wynika, iż gminy będą wypłacały rolnikom należną kwotę procentowo. Tak również będzie w naszej gminie. Od poniedziałku będzie wypłacane 56,27% należnej kwoty. Jeżeli w przyszłym roku brakujące środki wpłyną do budżetu to pozostała część zostanie wypłacona.

- Sprawa funkcjonowania wysypiska nieczystości stałych. Z końcem roku około 40 wysypisk na terenie województwa ma być zamkniętych. Wysypisko w Knyszynie może funkcjonować w obecnym stanie, ale niezbędne jest zamontowanie od nowego roku wagi. Koszt to kwota około 20 tys. zł. waga aktualnie będzie służyła ważeniu nieczystości jakie na wysypisko wpływają oraz wywożone po segregacji. Jak również w przyszłości kiedy to wysypisko będzie służyło za punkt zbiorczy skąd następnie nieczystości będą wywożone do utylizacji. Kontynuując Burmistrz dodał, iż na dzień dzisiejszy gminy Knyszyn, Jasionówka i Krypno zakwalifikowane są do spalarni w Sokółce. Wstępnie jest propozycja na przyszłości utworzenia przez te gminy jednego punktu gdzie te odpady będą gromadzone a następnie przewożone do utylizacji.                                                   

- Sprawa opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Knyszyna. W ostatnim okresie pojawiło się spore zainteresowanie przekształceniem gruntów. Brak planu stanowi na pewno utrudnienie w rozwoju. W projekcie budżetu na 2010 ujęta została kwota na opracowanie planu, jednak ten budżet jeszcze nie obowiązuje. Dlatego też występuje do Rady o opinię czy można podjąć przygotowania do ogłoszenia przetargu bądź zapytanie o cenę na opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego. Kolejna kwestia do rozstrzygnięcia to czy opracowując plan zagospodarowania Knyszyna ograniczyć do strefy zurbanizowanej - pokrywałoby się to wówczas ze studium, czy też opracowywać na teren obszaru miejskiego Knyszyna znacznie dalej niż istniejąca obecnie strefa zabudowy. Jeżeli plan będzie obejmował teren obszaru miejskiego należy wówczas podjąć sprawę zmiany studium. Jest to sprawa do rozważenia do rozważenia dla radnych i w najbliższym czasie podjęcia decyzji.

Przewodnicząca zarządziła głosowanie nad wnioskiem o wstępne wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedury opracowania planu zagospodarowania przestrzennego m. Knyszyna.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 11 radnych.

Rada przyjęła wniosek.

- Na wczorajszym posiedzeniu Komisji pewne uwagi wzbudziła sprawa sprzedaży działki o nr geodezyjnym 428 o powierzchni 5.085 ha położonej w Knyszynie za ul. Grodzieńska jest to działka zalesiona. Wg wyceny wartość działki wynosi 134 tys. zł. Być może zasadnym jest zastanowienie się jeszcze raz czy tą działkę sprzedawać. Bo w przypadku gdyby ktoś taką działkę nabył odrolnił a następnie przeznaczył na działki budowlane to wówczas na pewno uzyskałby wielokrotność tej kwoty. Jest to procedura dość długa i kosztowna niemniej jednak do zrealizowania. Jest też możliwość taka, że jeżeli ten teren obejmie plan zagospodarowania przestrzennego to gmina może wystąpić o odrolnienie następnie podzielić na działki i przeznaczyć do sprzedaży.

Przewodnicząca zauważyła, iż w Knyszynie jest zapotrzebowanie na działki pod zabudowę jednorodzinną a tych terenów brakuje. Sprzedaż tej działki za kwotę 134 tys. zł. nie będzie to aż taki duży dochód dla gminy. Zasadnym będzie pozostawienie tej działki w zasobach gminnych. Opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego odrolnienie tej działki a następnie przeznaczenie na działki budowlane na pewno wymaga to dłuższego czas, ale jest to jak najbardziej zasadne. Następnie przewodnicząca zgłosiła wniosek o wycofanie ze sprzedaży działki o nr geodezyjnym 428.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 11 radnych.

Rada przyjęła wniosek.                                                                 

Przewodnicząca zamknęła punkt 10 porządku obrad.                           

 

Do pkt. 11

 

Przewodnicząca otworzył punkt 11 porządku obrad. 

Do protokołu z  XXVII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów z  XXVII sesji głosowało 11 radnych. W głosowaniu udział wzięło 11 radnych.

Rada przyjęła protokoły z XXVII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

Przewodnicząca zamknęła punkt 11 porządku obrad. 

 


Do pkt. 12

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Knyszynie.

 

Protokółował

Andrzej Kudzinowski                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                       

    Irena Wysocka  

                                                              

                                    

Metryka strony

Udostępniający: Sekretarz Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2010-01-11

Data modyfikacji: 2014-12-17

Opublikował: Urszula Marta Marta Puławska

Data publikacji: 2010-01-11