Uchwała Nr XXIII/176/13
Uchwała Nr XXIII/176/13
Rady Miejskiej w Knyszynie
z dnia 31 maja 2013 r.
w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania Pana Ryszarda Tura zam. w Chrabołach do usunięcia naruszenia prawa w wyniku podjętej uchwały Nr XX/147/12 z dnia 29 grudnia 2012 r. w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie
Na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337 z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218 z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675 z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567, z 2013 r. poz. 153) w związku z art.42 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej¹ (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), uchwala się, co następuje:
§ 1. Postanawia się odmówić uwzględnienia wezwania Pana Ryszarda Tura zam. Chraboły do usunięcia naruszenia prawa w wyniku podjęcia uchwały Nr XX/147/12 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 grudnia 2012 r. w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Knyszyna.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Stanisław Ciołko
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 20 marca 2013 r. Pan Ryszard Tur zam. Chraboły wezwał Radę Miejską w Knyszynie do stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XX/147/12 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 29 grudnia 2012 r. w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie.
Zarzuty wezwania są nieuzasadnione, bowiem zaskarżona uchwała nie narusza interesu prawnego lub uprawnienia skarżącego.
Podważany w wezwaniu zarzut dotyczący nie uwzględnienia w statucie zapisu, że „Dyrektor kieruje Zakładem przy pomocy: zastępcy dyrektora ds. lecznictwa, w przypadku, gdy sam nie jest lekarzem” należy uznać za nieuzasadniony i nie mający oparcia w przepisach prawa.
Dopiero zatrudnienie na stanowisku dyrektora osoby, która nie jest lekarzem wymaga przeprowadzenia konkursu na stanowisku zastępcy dyrektora.
Dyrektor będący lekarzem może zarządzać podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorstwem jednoosobowo.
W ogłoszeniu o konkursie nie wskazano wymogu, aby kandydat na dyrektora był lekarzem, tym samym uwzględnione były wszystkie kandydatury.
Na dzień dzisiejszy nie widzimy potrzeby zmiany statutu, ponieważ dyrektor nie został zatrudniony.
Brak powyższego zapisu w statucie nie narusza interesu prawnego wzywającego ani nie pozbawia go uprawnień.
Z kolei uwaga skarżącego wskazującego na brak wskazania w uchwale podmiotu, któremu powierza się wykonanie uchwały nie stanowi istotnego naruszenia prawa.
Burmistrz jako organ wykonawczy wykonuje wszystkie uchwały Rady Gminy (art. 26 ust. 1 i art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Kolejny zarzut, wskazujący na brak publikacji Uchwały Nr XVI/122/12 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej im. dr E. Jelskiego w Knyszynie jest nietrafny, bowiem w dniu wydawania tego aktu zaskarżona uchwała nie mieściła się w katalogu aktów prawnych wymienionych w art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172) podlegającym ogłoszeniu w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
Dopiero w dniu 11 września 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym wydał tezę, iż uchwała w sprawie nadania statutu (nadania mu nowego brzmienia) zakładowi opieki zdrowotnej wydana na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej¹ (Dz. U. z 2013 r. poz. 217) jest aktem prawa miejscowego.
Nowe brzmienie statutu zostało nadane w dniu 29 grudnia 2012 r. i weszło w życie 5 lutego 2013 r., a więc konkurs odbywał się w czasie obowiązywania statutu z dnia 13 lipca 2012 r.
Konkludując, należy uznać, iż nie zachodzą uchybienia, o których traktuje wezwanie do usunięcia prawa, a tym samym interes prawny wzywającego do usunięcia naruszenia prawa nie doznał uszczerbku w wyniku podjęcia zaskarżonej uchwały.
Należy też zaznaczyć, że w wyroku z dnia 13 maja 2009 r. II OSK 1715/08 Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż osoba skarżąca musi wykazać naruszenie interesu prawnego polegającego na istnieniu bezpośredniego związku pomiędzy zaskarżoną uchwałą a własną indywidualną i prawnie gwarantowaną sytuacją. Taki związek zaś musiałby istnieć w chwilą wprowadzenia w życie danego aktu i powodować następstwo w postaci ograniczenia lub pozbawienia skarżącego konkretnych, mających oparcie w przepisach prawa materialnego uprawnień.
W omawianym przypadku, wzywający do usunięcia naruszenia prawa nie wykazał w dostatecznym stopniu naruszenia jego interesu prawnego lub uprawnienia w skutek podjęcia skarżonej uchwały, a tym samym przedłożone wezwanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Metryka strony