Uchwała Nr XXII/163/05
Uchwała Nr XXII/163/05
Rady Miejskiej w Knyszynie
z dnia 17 czerwca 2005 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1
1. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie:
- istniejącego stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń z roku poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego,
- przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budżetowy,
- przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,
§ 2.
1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej gminy:
1) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów (samodzielni pracownicy) urzędu zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania ich skarbnikowi gminy w terminie do 15 października,
2) komisje Rady Miejskiej, radni i sołtysi mają prawo składać do Burmistrza wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego w terminie do 15 października,
2. Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne powinny zawierać:
1) w zakresie jednostek budżetowych:
a) wielkość planowanych dochodów,
b) wielkość niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i inwestycyjnych w układzie dział, rozdział, paragrafy,
2) w zakresie zakładu budżetowego, rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych, instytucji kultury i funduszy celowych:
a) wielkość planowanych dochodów,
b) wielkość kosztów działalności – wydatków,
c) wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy, tam gdzie przepisy prawne to dopuszczają,
d) stan środków obrotowych na początek i koniec roku.
3. Materiały o których mowa w ust. 1 powinny zawierać szczegółowe kalkulacje i uzasadnienie przyjętych kwot.
§ 3
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również informacji o planowanej dotacji i subwencji z budżetu państwa – skarbnik gminy opracowuje do projektu budżetu zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy, a także przychodów i wydatków zakładu budżetowego, rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych oraz dotacji dla instytucji kultury.
§ 4
1. Na podstawie przedłożonych przez skarbnika materiałów Burmistrz opracowuje:
- projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,
- objaśnienia do projektu uchwały,
- informacje o stanie mienia komunalnego.
2. Opracowany projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przekazuje:
- Radzie Miejskiej,
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.
§ 5
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) zestawienie tabelaryczne dochodów budżetu gminy według źródeł i działów klasyfikacji,
2) zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę.
b) wydatków majątkowych,
3) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej gminy oraz plan przychodów i rozchodów,
5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w roku planowanym i środków na ich realizację,
6) plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego i rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych,
7) zakres i kwoty dotacji przyznanych z budżetu dla zakładu budżetowego, kwoty dotacji dla instytucji kultury,
8) kwoty dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku,
9) plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
11) upoważnienie dla Burmistrza do zaciągnięcia długu oraz spłat zobowiązań gminy.
2. Projekt uchwały budżetowej może również określać:
1) postanowienia w sprawie zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminny,
2) rezerwy ogólne i rezerwy celowe,
3) upoważnienie dla Burmistrza do dokonywania zmian w planie wydatków,
4) inne postanowienia dotyczące wykonania budżetu.
§ 6
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady.
2. Komisje rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawia się Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi.
§ 8
1. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej przedkłada Radzie Miejskiej swoje stanowisko odnośnie przedłożonych wniosków, ewentualnie wprowadza autopoprawkę do projektu budżetu.
§ 9
Porządek sesji budżetowej winien zawierać:
1) przedstawienie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem Burmistrza,
2) przedstawienie opinii regionalnej izby obrachunkowej,
3) przedstawienie opinii komisji stałych,
4) przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji,
5) głosowanie nad projektem uchwały zgłoszonej przez Burmistrza.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Knyszyna.
§ 11
Traci moc uchwała Nr XXX/132/93 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 listopada 1993 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
inż. Tadeusz Zbigniew Kurłowicz
Metryka strony