Uchwała Nr XXII/163/05

Uchwała Nr XXII/163/05

Rady Miejskiej w Knyszynie

z dnia 17 czerwca 2005 r.  

     w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art. 53 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1

1.       Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

2.       Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie:

-          istniejącego stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń z roku poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego,

-          przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budżetowy,

-          przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,

§ 2.

1.       W celu opracowania projektu uchwały budżetowej gminy:

1)       kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów (samodzielni pracownicy) urzędu zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania ich skarbnikowi gminy w terminie do 15 października,

2)       komisje Rady Miejskiej, radni i sołtysi mają prawo składać do Burmistrza wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego w terminie do 15 października,

2.       Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne powinny zawierać:

1)       w zakresie jednostek budżetowych:

a)       wielkość planowanych dochodów,

b)       wielkość niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i  inwestycyjnych w układzie dział, rozdział, paragrafy,

2)       w zakresie zakładu budżetowego, rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych, instytucji kultury i funduszy celowych:

a)       wielkość planowanych dochodów,

b)       wielkość kosztów działalności – wydatków,

c)        wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy, tam gdzie przepisy prawne to dopuszczają,

d)       stan środków obrotowych na początek i koniec roku.

3.       Materiały o których mowa w ust. 1 powinny zawierać szczegółowe kalkulacje i uzasadnienie przyjętych kwot.

§ 3

Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również informacji o planowanej dotacji i subwencji z budżetu państwa – skarbnik gminy opracowuje do projektu budżetu zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy, a także przychodów i wydatków zakładu budżetowego, rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych oraz dotacji dla instytucji kultury.

§ 4

1.       Na podstawie przedłożonych przez skarbnika materiałów Burmistrz opracowuje:

-          projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,

-          objaśnienia do projektu uchwały,

-          informacje o stanie mienia komunalnego.

2.       Opracowany projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przekazuje:

-          Radzie Miejskiej,

-          Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.

§ 5

1.       Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

1)        zestawienie tabelaryczne dochodów budżetu gminy według źródeł i działów klasyfikacji,

2)        zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:

a)       wydatków bieżących, w tym w szczególności:

-          wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

-          dotacji,

-          wydatków na obsługę długu,

-          wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę.

b)       wydatków majątkowych,

3)        dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,

4)        źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej gminy oraz plan przychodów i rozchodów,

5)        wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w roku planowanym i środków na ich realizację,

6)        plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego i rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych,

7)        zakres i kwoty dotacji przyznanych z budżetu dla zakładu budżetowego, kwoty dotacji dla instytucji kultury,

8)        kwoty dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku,

9)        plan przychodów i wydatków funduszy celowych,

10)     dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

11)     upoważnienie dla Burmistrza do zaciągnięcia długu oraz spłat zobowiązań gminy.

2.       Projekt uchwały budżetowej może również określać:

1)       postanowienia w sprawie zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminny,

2)       rezerwy ogólne i rezerwy celowe,

3)       upoważnienie dla Burmistrza do dokonywania zmian w planie wydatków,

4)       inne postanowienia dotyczące wykonania budżetu.

§ 6

Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:

1)       dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,

2)       dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,

3)       dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

4)       dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania.

§ 7

1.       Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady.

2.       Komisje rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.

3.       Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana wskazać źródło jego sfinansowania.

4.       Opinie komisji przedstawia się Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi.

§ 8

1.       Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej przedkłada Radzie Miejskiej swoje stanowisko odnośnie przedłożonych wniosków, ewentualnie wprowadza autopoprawkę do projektu budżetu.

§ 9

Porządek sesji budżetowej winien zawierać:

1)       przedstawienie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem Burmistrza,

2)       przedstawienie opinii regionalnej izby obrachunkowej,

3)       przedstawienie opinii komisji stałych,

4)       przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji,

5)       głosowanie nad projektem uchwały zgłoszonej przez Burmistrza.

§ 10

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Knyszyna.

§ 11

Traci moc uchwała Nr XXX/132/93 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 listopada 1993 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.  

                                                                                              § 12

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

inż. Tadeusz Zbigniew Kurłowicz

Metryka strony

Udostępniający: Skarbnik Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2005-07-15

Data modyfikacji: 2005-07-15

Opublikował: Krzysztof Bagiński

Data publikacji: 2005-07-15