Protokół Nr 1/14 z dnia 18.12.2014

Protokół Nr 1/14

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego

Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 18 grudnia 2014 roku w godz. 1400-1700

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniew Adama Niedzielewski

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 14, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Przewodnicząca Rady otworzył pierwsze wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie po otwarciu punkt 1 przedstawiła proponowany porządek obrad.

Uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 członków Komisji, a oto jego treść: 

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Wybór Przewodniczącego Komisji.
  3. Wybór Zastępcy Przewodniczącego Komisji
  4. Wieloletnia prognoza finansowa gminy na lata 2015-2018.
  5. Budżet gminy Knyszyn na 2015 r.
  6. Omówienie funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Knyszyn.
  7. Sprawy różne.
  8. Wolne wnioski.
  9. Zakończenie obrad. 

 

Do pkt. 2 i 3

Przewodnicząca Rady otworzyła punkt 2 i 3 porządku  - Wybór Przewodniczącego oraz Zastępcy Przewodniczącego komisji.

Następnie poszczególne komisje dokonały wyboru Przewodniczących Komisji oraz ich Zastępców, którymi zostali:     

Komisja Rewizyjna:

 Zbigniew Adam Niedzielewski        - Przewodniczący
 Agnieszka Kakareko                         - Zastępca Przewodniczącego

Komisja Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej:

Zbigniew Adam Niedzielewski         - Przewodniczący

Agnieszka Kakareko                          - Zastępca Przewodniczącego

Komisja Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska:

Mariusz Rogalski                               - Przewodniczący

Stanisław Połonowski                        - Zastępca Przewodniczącego 

Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego:

Agnieszka Kakareko                          - Przewodniczący 

Kamila Maria Oświecińska                - Zastępca Przewodniczącego

Przewodnicząca zamknęła punkt 2 i 3 porządku obrad.

Następnie Przewodnicząca zaproponowała aby dalszą część obrad poprowadził P. Zbigniewa Adama Niedzielewskiego – Przewodniczący Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie. P. Z. Niedzielewski, wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na Przewodniczącego obrad głosowało 14 członków Komisji. 

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Skarbnik Gminy.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, że Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje rok budżetowy i dwa lata następne czyli lata 2015 – 2018 a jeżeli są jakieś spłaty długów z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek to obejmuje okres do ostatniego roku spłaty długu czyli do roku 2022. Poinformowała, iż Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku uchwałą Nr II – 00311 – 57/14 składu orzekającego z dnia 8 grudnia 2014 r. wyraziła pozytywna opinię w sprawie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Knyszyn na lata 2015 – 2018. (kopia uchwał w załączeniu)         

Kontynuując poinformowała, że przy konstruowaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2015-2018 wykorzystano prognozę podstawowych wskaźników makroekonomicznych, głównie takich jak realny wzrost PKB, wskaźnik inflacji oraz średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Do planowania dochodów majątkowych uwzględniono wpływy z tytułu:

- dotacji i środków przeznaczonych na inwestycje,

- dochodów ze sprzedaży majątku,

- dochodów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Do wydatków związanych z funkcjonowaniem organów JST (kol.11.2.) zaliczono wydatki z rozdziału 75022 na obsługę Rady oraz wydatki z rozdziału 75023 urzędy gmin.

Zakłada się, iż rok 2015 charakteryzować się będzie budżetem deficytowym z uwagi na zaplanowane do realizacji zadania inwestycyjne z udziałem środków z Unii Europejskiej.

Z uwagi na konieczność spłaty rat kredytów i pożyczek już zaciągniętych, budżety lat 2016-2018 zaplanowane zostały z wynikiem dodatnim, którym to będą spłacane zaplanowane na poszczególne lata raty kredytów i pożyczek.  

Następnie Skarbnik poinformowała, że zmiany w WPF będą wprowadzone w załączniku nr 1 str. 9 wiersz 12.5 lata 2015, 2016, 2017 wiersz: 12.5.1, 12.6, 12.7, 12.71 – rok 2015

Następnie omówiła załącznik nr 2 do wpf. wykaz przedsięwzięć, które obejmują:

Do przedsięwzięcia pod nazwą „Poprawa infrastruktury drogowej” zaliczono zadanie inwestycyjne:

- „Budowa ulic: Ks. E. Junga, P. Chwalczewskiego, J. Zamoyskiego w Knyszynie”,

- „Budowa drogi pomiędzy ul. Starodworną i ul. Grodzieńską”.

Przedsięwzięcie pod nazwą „Zapewnienie miejsc rekreacji i wypoczynku dla dzieci i młodzieży” obejmuje dwa zadania inwestycyjne:

- „Budowa placu zabaw w Knyszynie Zamku”

- „Modernizacja świetlicy w Knyszynie Zamku”.

Przedsięwzięcie pod nazwą „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy Knyszyn” obejmuje jedno zadanie inwestycyjne pn. „Rewitalizacja Rynku w Knyszynie”.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie – uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2015 – 2018.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 14 członków komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad. 

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad. Następnie udzielił głosu Skarbnik Gminy.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła projekt budżetu gminy na 2015 r. (projekt w załączeniu) poinformowała, że dochody budżetu gminy mają wynieść 13.400.000 zł, z tego:    

- bieżące w wysokości 12.338.307  zł,

- majątkowe w wysokości 1.061.693 zł.

Wydatki budżetu gminy - 14.020.000 zł, z tego:                 

- bieżące w wysokości 12.335.942 zł,          

- majątkowe w wysokości 1.684.058 zł.

W budżecie tworzy się rezerwy:

- ogólną w wysokości 130.000  zł,

- celową w wysokości  110.000  zł, z przeznaczeniem na:

- wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym w kwocie 30.000 zł

- wydatki w oświacie w kwocie 80.000 zł.

Deficyt budżetu gminy - 620.000 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów i pożyczek w kwocie 620.000 zł.

Ustala się łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 1.251.940 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 631.940 zł ,

Limity zobowiązań z tytułu kredytów zaciąganych na:

- sfinansowanie planowanego deficytu budżetu – w kwocie 620.000 zł,

- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 631.940 zł,

- sfinansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 500.000 zł. Następnie omówiła i przedstawiła plan dochodów i wydatków gminy na 2015 r.

Kontynuując Skarbnik przedstawiła zmiany w stosunku do projektu budżetu, które radni otrzymali w materiałach i tak w uchwale zmiany będą dotyczyły: § 8 skreślone zostaje słowo „pożyczek” § 9 otrzyma brzmienie „ustala się kwotę wydatków w wysokości 92 .000 zł przypadających do spłaty w roku budżetowym 2015, zgodnie z zawartymi umowami z tytułu poręczeń udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego”. § 13.pkt. 1 skreślone zostaje słowo „pożyczek” a pkt. 4 otrzymuje brzmienie „ dokonywanie zmian w planie wydatków budżetowych w ramach działu”.

Zmiany w planie dochodów budżetu gminy - zmniejsza się w dziale 756 dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej, rozdział 75616 , paragraf 0890 – o kwotę 1.000 zł.

Zmiany w planie wydatków budżetu gminy:

Zmniejsza się wydatki budżetu gminy o kwotę 436.411 zł i zwiększa się wydatki budżetu gminy o kwotę 436.411 zł z tego:

- dział 600 transport i łączność, rozdział 60016 drogi publiczne gminne zmniejsza się w paragrafie 6050 wydatki inwestycyjne o kwotę 225.000 zł. na rzecz zwiększenia wydatków inwestycyjnych w paragrafie 6059 w tym samym dziale i rozdziale.

- dział 720 informatyka, rozdział 72095 pozostała działalność, zmniejsza się w paragrafie 6057 wydatki inwestycyjne o kwotę 145.246 zł oraz w paragrafie 6059 wydatki inwestycyjne o kwotę 25.665 zł na rzecz zwiększenia w paragrafie 6066 zakupy inwestycyjne o kwotę 145.246 zł oraz w paragrafie 6069 zakupy inwestycyjne o kwotę 25.665 zł w tym samy dziale i rozdziale.

- zmniejszenie w dziale 750 administracja publiczna, rozdział 75023 urzędy gmin o kwotę 10.500 zł. z tego:

- w paragrafie 4120 składki na Fundusz Pracy o kwotę 6.200 zł

- w paragrafie 4210 zakup materiałów i wyposażenia o kwotę 4.300 zł  na rzecz zwiększenia w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70095 pozostała działalność o kwotę 10.5000 zł z tego:

- w paragrafie 4170 wynagrodzenia bezosobowe o kwotę 6.200 zł (na refundację kosztów wynagrodzenia palacza dotyczących budynku byłego posterunku Policji),

- w paragrafie 4210 zakup materiałów o kwotę 4.000 zł (na refundację kosztów zakupu opału do w/w budynku)

- w paragrafie 4430 różne opłaty i składki o kwotę 300 zł (na ubezpieczenie w/w budynku

- dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – zmniejszenie i zwiększenie wydatków o kwotę 30.000 zł z tego:

- w rozdziale 90019 wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, paragraf 4300 zakup usług pozostałych zmniejszenie o kwotę 30.000 zł

- w rozdziale 90004 utrzymanie zieleni w miastach i gminach, paragraf 4300 zakup usług pozostałych zwiększenie o kwotę 30.000 zł.

Następnie przedstawiła pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Knyszyna projekcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Knyszyn na 2015 r. (kopia uchwały Nr III – 00310 – 5/14 składu orzekającego RIO z dnia 8 grudnia 2014 r. w załączeniu).  

Przewodnicząca Rady– zaproponowała przyjęcie budżetu w proponowanym brzmieniu. Natomiast radni na komisjach powinni wspólnie zastanowić się jakie są najpilniejsze potrzeby i zadania do wykonania i wprowadzić je do budżetu.  

P. K. Bagiński – kierownik referatu dodał, iż tak jak wspomniała P. Przewodnicząca wszystkie pomysły trzeba zebrać i ustalić, co jest do wykonania w poszczególnych latach. Większość zadań da się zrealizować ze środków z zewnątrz tylko trzeba się do tego odpowiednio przygotować np. opracowując dokumentację. Na chwilę obecną nie wiemy jeszcze kiedy ruszą pierwsze konkursy, prawdopodobnie będzie to pod koniec drugiego kwartału przyszłego roku, wydaje się że z tych środków trudno będzie coś wykonać w roku 2015.

P. A. Budny – co z budynkiem po byłym komisariacie i planem przeniesienia tam biblioteki.

P. K. Bagiński – plan zakładał dofinansowanie tego zadania ze środków z programu rządowego niemniej środki w ramach tego programu zostały już rozdysponowane do końca 2015 r. Jeżeli Rada podtrzyma plan przeznaczenia tego budynku na bibliotekę to najwcześniej środki mogą pojawić się w 2016 r. ale nie ma takiej pewności.        

Uwag ze strony komisji do przedstawionego projektu budżetu z autopoprawką nie zgłoszono.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2015 r.   

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji. W głosowaniu udział wzięło 14 członków komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad. 

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, że ze strony finansowej funkcjonowanie gospodarki odpadami komunalnymi przedstawia się następująco:

Rok 2013 od 1 lipca do 31 grudnia: wpływy wyniosły – 177.329,60 zł a wydatki 168.003,23 zł. Rok zamknął się wynikiem dodatnim na kwotę 9326,37 zł. Zaległości mieszkańców wg stanu na dzień 31 grudnia wynosiły – 27.241 zł.

Rok 2014 od 1 stycznia 2014 do 30 listopada 2014

- wpływy 338.486,96 zł a wydatki – 344.911,36 zł w wydatkach uwzględniono koszty poniesione na budowę PSZOK-u a więc saldo na koniec listopada jest minus 6424,40 zł zaległości natomiast wynoszą – 29977,30 zł. do zapłaty w grudniu jest jeszcze faktura za listopad -24970,12 zł., wynagrodzenie i pochodne kwota około 4500 zł. W grudniu są też i wpływy termin płatności raty upływa 15 grudnia. Roczna wartość umowy na wywóz nieczystości za 2014 r. wynosi 299.641,44 zł natomiast na 2015 zgodnie z zawarta już umową ma wynieść 275.633,28 zł a wiec będzie mniejsza o kwota 24008 zł. 

P. K. Bagiński – jeżeli chodzi o koszty to w tym roku mieliśmy dodatkowe wydatki związane z budową punktu selektywnej zbiórki, zapłacono już ponad 18 tys. zł. w najbliższy poniedziałek będzie odbiór tej inwestycji i kolejna faktura. W tym roku nie ponosiliśmy jednak kosztów związanych z funkcjonowaniem tego punktu. W br. roku funkcjonowało to tak sobie, ale nie chcieliśmy generować dodatkowych kosztów, punkt był w budowie niemniej mieszkańcy mieli możliwość przywiezienia tam odpadów. Gmina musi zapewnić mieszkańcom taki punkt gdzie będą mogli przywieść wszystkie frakcje odpadów, aby poprawić dostępność trzeba zapewnić stałą obsługę również w soboty a więc trzeba zatrudnić pracownika lub też zlecić obsługę tego punktu dla ZGKiM oba te rozwiązania wymagają dodatkowych nakładów finansowych.  Generalnie koszty gospodarki śmieciowej powinny być pokrywane z opłat od mieszkańców, gminna nie powinna na tym zarabiać.

Komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi informacjami zauważyła, iż na chwilę obecną brak jest możliwości obniżenia stawek opłat od mieszkańców.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad. 

Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad.

P. J. Bielski – zwrócił się o założenie 3 lamp oświetlenia ulicznego na ul. Zamkowej w kierunku Knyszyna – Zamku

Przewodnicząca Rady - w poprzedniej kadencji było zgłoszenie o wykonanie oświetlenia ulicznego na ul. Witosa, teraz było zgłoszone odnośnie przedłużenia ul. Łąkowej, Jagiełły.

P. K. Bagiński wyjaśnił, iż tam gdzie brakuje tylko lampy a jest linia zasilająca to nie jest wielki problem, możemy to wykonać we własnym zakresie, ale np. na ul. Zamkowej nie ma linii do zasilania tych lamp i trzeba opracować projekt. 

Przewodnicząca Rady – trzeba przyjrzeć się tym potrzebom odnośnie uzupełnienia oświetlenia na poszczególnych ulicach i miejscowościach i załatwić tą sprawę kompleksowo.

P.A. Baranowski – zgłosił, iż w rejonie kol. wsi Chobotki jest około 21 bezpańskich psów, które stanowią zagrożenie dla ludzi jak i zwierząt, co roku jest ich więcej.          

P. J. Bielski – w miejscowości Knyszyn – Zamek mieszkańcy zbierają podpisy w sprawie budowy ścieżki rowerowej i chodnika, również będą zbierane podpisy na ul. Tykockiej, ale mieszkańcy tej ulicy proszą żeby w pierwszej kolejności były to chodnik z uwagi na duży ruch pieszych.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że pismo w tej sprawie już wpłynęło do Urzędu i zostało przekazane do PZDW w Białymstoku.   

Przewodnicząca Rady – przypomniała, iż na jednej z ostatnich sesji Rady poprzedniej kadencji był obecny dyrektor PZDW w Białymstoku P. Sulima, który zadeklarował że wykonanie chodnika i ścieżki rowerowej do Knyszyna – Zamku nie stanowi problemu.

Burmistrz – wyjaśnił, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie z Dyrektorem PZDW w Białymstoku wówczas będzie wiadomo, coś więcej w tej sprawie.

P. M. Pawlik – zgłosił, że mieszkańcy Knyszyna skarżą się na jednego z lekarzy pracujących w przychodni – chodzi o dr Babynko, który wyprasza pacjentów z gabinetu, jest hardy. Może na komisję zdrowia zaprosić panią dyrektor ZOZ-u i porozmawiać na ten temat.

Przewodnicząca Rady – zauważyła, iż tego typu zdarzenia powinny być zgłaszane bezpośrednio do P. Dyrektor ZOZ-u, która wielokrotnie będąc na sesji czy komisji mówiła, że takich zgłoszeń nigdy nie było. W związku z tym zgłoszeniem na najbliższą sesję zaprosimy P. Dyrektor wówczas będzie można porozmawiać na ten temat.      

Obrady Komisji opuściła K. Oświecińska w dalszej części obrad komisji uczestniczy 13 członków.

P. S. Ciołko – wg wcześniejszych zapewnień dyrektora PZDW w bieżącym roku ma się rozpocząć remont drogi wojewódzkiej Knyszyn - Jasionówka w związku planowanym spotkaniem Burmistrza z dyrektorem PZDW w Białymstoku warto aby na tym spotkaniu rozwiązać problem odwodnienia ul. Grodzieńskiej i ująć to w planach przebudowy drogi.

P. K. Bagiński wyjaśnił, iż obecny na jednej z sesji Dyrektor PZWD w Białymstoku sugerował, iż w pierwszej kolejności planowana jest przebudowa drogi na odcinku Knyszyn -  Jasionówka ewentualnie z odwodnieniem końcówki ul. Grodzieńskiej. Natomiast kompleksowe wykonanie odwodnienia w Knyszynie w ciągu drogi wojewódzkiej związane jest ze znacznymi kosztami i planowane jest do wykonania w terminie późniejszym.

P. M. Pawlik zgłosił potrzebę wykonania podjazdu dla niepełnosprawnych do Urzędu i sali widowiskowej KOK być może jest możliwość pozyskania środków na ten cel z PFRON-u. Następnie zwrócił się o przeniesienie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnych spod sali widowiskowej KOK-u pod kiosk spożywczy, niepełnosprawni mogą tam łatwiej wysiadać z samochodu.

P. A. Kakareko – zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa przebudowy drogi we wsi Guzy, czy jest opracowana dokumentacja. W budżecie gminy przebudowa tej drogi jest zaplanowana  na 2016 r. W związku z tym, że planowana przebudowa dróg w ramach „schetynówki”  w 2015 jest mało prawdopodobna w to miejsce można ująć przebudowę drogi we wsi Guzy.

P. K. Bagiński – jesteśmy w trakcie opracowywania dokumentacji na tą drogę, co do szczegółów to muszę się zorientować. Byłbym jednak ostrożny z finansowanie inwestycji w 100% ze środków własnych jeżeli będzie można pozyskać dofinansowanie. Nasze założenia są takie żeby finansować wkład własny do pozyskanych środków. Mają być uruchomione środki z PROW-u i założenia są takie, że każda gmina będzie mogła pozyskać środki rzędu 2 mln na przebudowę dróg.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że radny G. Zajkowski wyraził chęć pracy w komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty, Porządku Publicznego Rady a jest członkiem tylko komisji Rewizyjnej. Radny A. Baranowski zrezygnował z pracy w tej komisji i w związku z tym na obrady najbliższej sesji Rady Miejskiej zostanie przedłożony projekt uchwały w tej sprawie.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknęła punkt 7 porządku obrad. 

Do pkt.8 

 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący Komisji

 

Zbigniew Adam Niedzielewski  

 

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Komisji Zbigniew Adam Niedzielewski

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2015-03-11

Data modyfikacji: 2015-03-11

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2015-03-11