Protokół Nr 2/15 wspólnego posiedzenia Komisji Rady z dnia 27.01.2015

Protokół Nr 2/15

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego

Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 27 stycznia 2015 roku w godz. 900-1430

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniew Adam Niedzielewski

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 14, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P.Z. Niedzielewskiego  Przewodniczącego Komisji Samorządu , Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie.
P. Z. Niedzielewski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na Przewodniczącego obrad głosowało 14 członków Komisji.

Przewodniczący po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad.

Zaproponował wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 3 – projekty uchwał w sprawach podpunktu „n” w sprawie zmiany statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie. Zmiana polega na uzupełnieniu zakresu prowadzonej przez Zakład działalności o prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 członków komisji, a oto jego treść:   

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Lustracja budynków mienia komunalnego (przystanek PKS, były posterunek policji, strażnica ul. Szkolna).   
  3.  Projekty uchwał w sprawach: 
  1. zmieniająca uchwałę w sprawie „Regulaminu korzystania z hali sportowej przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie
  2. „Regulaminu korzystania z hali sportowej przy Zespole Szkół w Kalinówce  Kościelnej”
  3. włączenia Przedszkola w Knyszynie do Zespołu Szkół Ogólnokształcących
    w Knyszynie
  4. założenia Przedszkola w Kalinówce Kościelnej
  5. włączenia Przedszkola w Kalinówce Kościelnej do Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej
  6. uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 r.
  7. wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania gminy Knyszyn w Stowarzyszeniu Gmin Górnej Narwi,
  8. zmiany uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Knyszyn jako członka zwyczajnego do Stowarzyszenia „Królewski Gościniec Podlasia”
  9. wyznaczenia przedstawicieli Gminy Knyszyn do Walnego Zebrania Członków „Stowarzyszenia Samorządów Powiatu Monieckiego”
  10. uchylenia uchwały Nr XII/82/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 9 marca 2004 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Knyszyn
  11. powołania komisji inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji
  12. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości

ł)    powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

      Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie,

m) przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego

      zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków określonych przez 

      Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie,

n)  zmiany statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie

o)  dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok   

  1. Opracowanie planu pracy Komisji na 2015 r.                     

5.  Sprawy różne.

6.  Wolne wnioski.

7.   Przyjęcie protokołu  Nr 1/14 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady
      Miejskiej w Knyszynie.

8.   Zakończenie obrad. 

Do pkt. 2

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad następnie komisja udała się w teren w celu lustracji budynków mienia komunalnego tj.: przystanku PKS, były posterunek policji, oraz strażnica ul. Szkolnej.    

Po powrocie z przeglądu budynków uwagi wnioski ze strony komisji dotyczyły:

P. A. Pietlukiewicz – Burmistrz na sesji wspominał o osobach zainteresowanych zakupem budynku po byłej strażnicy, czy to jest aktualne.

Burmistrz – wstępnie były zainteresowane osoby zakupem tego budynku, pozostaje kwestia wyceny za jaką kwotę ten budynek będzie przeznaczony do sprzedaży.

P. J. Bielski – przy sprzedaży budynku strażnicy z garażem niezbędne jest budowa garaży na autobusy wraz z kanałem do napraw ponieważ pozostałe garaże, którymi dysponuje Zakład są za małe na autobusy.           

P. S. Ciołko – nie stać gminy aby ten budynek strażnicy stał bezczynnie, trzeba poszukać inwestora, który go zagospodaruje, co zapewni dochody gminie. Natomiast budowa garaży nie powinna stanowić, aż takich wydatków.         

P. I. Wysocka – wydaje się należy zlecić wycenę budynku po byłej strażnicy i przeznaczyć go do sprzedaży, natomiast jeżeli chodzi o budynek po byłym posterunku policji należy opracować dokumentację pod kontem złożenia wniosku o dofinansowanie adaptacji tego budynku na bibliotekę, trudno jest cokolwiek powiedzieć na temat przystanku PKS-u, wydaje się, że nie ma sensu inwestować środków finansowych w ten budynek.  

P. K. Bagiński – kierownik referatu – są zalecenia konserwatora zabytków żeby rozebrać ten budynek w przypadku przebudowy Rynku. Trzeba rozważyć taką możliwość ewentualnie negocjować z konserwatorem zmianę warunków. Zgodnie z przyjętą koncepcją przystanek ma być przeniesiony do pierzei.   

Innych wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskami:

- o zlecenie wyceny budynku strażnicy przy ul. Szkolnej i przeznaczenie go do sprzedaży         

- przystąpieniu do opracowywania dokumentacji na remont budynku po byłym posterunku policji w Knyszynie pod kontem złożenia wniosku o dofinansowanie adaptacji tego budynku na bibliotekę.

- zobowiązania Burmistrza do adaptacji budynku gospodarczego na posesji byłego komisariatu policji na potrzeby szaletu miejskiego.

W zarządzonym głosowaniu jawnym komisja przyjęła jednogłośnie w/w wnioski. Za przyjęciem głosowało 14 członków komisji.     

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad projekty uchwał w sprawach:

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie „Regulaminu korzystania z hali sportowej przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że projekt tej uchwały wynika z wniosku zgłoszonego na ostatniej sesji rady dotyczącego udostępnienia hali sportowej dla mieszkańcom oraz wniosku o opracowanie takiego regulaminu odnośnie hali sportowej w Kalinówce Kościelnej. Proponujemy wprowadzenie następujących zmian do regulaminu:

- w § 1. ust. 1 pkt 1) skreśla się słowa „Szkoły Podstawowej w Zofiówce ” 

- w § 2 ust. 1 pkt1) otrzymuje brzmienie: „dzieci i młodzież szkolna z terenu gminy Knyszyn pod nadzorem nauczyciela lub w przypadku innych zajęć pod nadzorem pełnoletniego opiekuna”

- w § 3 ust 4 i 5 otrzymują brzmienie: „ust. 4 hala sportowa udostępniania jest nieodpłatnie mieszkańcom Gminy Knyszyn na zajęcia sportowe w wymiarze 10 godzin zegarowych w tygodniu”.

„ust. 5 korzystanie z hali sportowej odbywa się w oparciu o harmonogram ustalony przez Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie”.   

Praktyczni w tym samym brzmieniu opracowany został regulaminu odnośnie hali sportowej w Kalinówce Kościelnej.         

P. M. Bartnik – dyrektor ZS w Kalinówce Kościelnej zwróciła się z pytaniem odnośnie zapisu § 4 ust. 4 i 5 gdzie użyto określenia „opiekun hali sportowej” kto tutaj jest brany pod uwagę.

P. K. Chowański – ktoś z pracowników szkoły, który czuwa nad tą halą nie ma sytuacji, że hala jest otwarta i żadnego pracownika szkoły nie ma.      

P. A. Śledziewski – dyrektor ZSO w Knyszynie popołudniu jest tylko Pani sprzątaczka, czy to ona ma być tym opiekunem hali sportowej.

P. K. Chowański – a w tej chwili kto jest opiekunem?

M. Łempicka – w tej chwili są to nauczyciele wf-u.

P. K. Chowański – nauczyciele kiedy prowadzone są zajęcia szkolne, nie może być takiej sytuacji, że wchodzi grupa i szkoła nie wie kto to jest i po co przyszedł. Teraz też przychodzą grupy, ćwiczą jeżeli jest to sprzątaczka to zgłaszają się do niej jako pracownika szkoły.

P.M. Łempicka – dotychczas było tak, że były zawierane umowy pomiędzy dyrekcją a przedstawiciel jakiejś grupy, ta osoba która zawierała umowę była odpowiedzialna. Chodzi tutaj o te 10 godzin, kto będzie odpowiedzialny, czy będzie np.: jakaś umowa między dyrekcją a Burmistrzem.

P. K. Chowański – jakkolwiek grupa musi być zorganizowana, dorośli mają swego przedstawiciela, który odpowiada za grupę, jeżeli są to dzieci lub młodzież to dorosły opiekun to nie jest tak, że hala jest otwarta i kto chce ten wchodzi i wychodzi to maja być zorganizowane grupy a nie dostęp wolny.

P. Śledziewski – czyli zawieramy umowy w tej samej formie tylko w miejscu gdzie była odpłatność wpisujemy nieodpłatnie.

P. K. Chowański – tak, i wpisujemy do harmonogramu, wówczas wiemy, że dana grupa jest w tym dniu. Nic nie zmienia do obecnego stanu, który jest.  

P. A. Śledziewski – martwi zapis „opiekun hali sportowej” na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, zniszczenia mienia kto z urzędu odpowiada za mienie i obiekty – dyrektor ja nie będę brał odpowiedzialności za grupę, która przychodzi.  

P. A. Kakareko – ta grupa ma swego przedstawiciel, który odpowiada za nią. 

P. K. Chowański – zasadniczo wszystko będzie tak jak było z tą różnicą, że za 10 godzin nie będzie pobierało się opłaty.

P. M. Łempicka - mamy obecnie zawarte umowy na wynajem płatny hali na 16 godz. tygodniowo, osoby które je podpisały odpowiadały za porządek i majątek. Jak traktować te 10 godzin niepłatnego wynajmu, na jaki okres wynajmować halę itp. Zaproponowała zmianę zapisu w § 4 ust 4. Zwrot „opiekuna hali” sportowej zastąpić zwrotem „osoby odpowiedzialnej”.

A. Pietlukiewicz – może być taka sytuacja, że zgłosi się dwie, trzy grupy które zechcą popisać umowy np.:  na okres roku rezerwując te godziny nieodpłatnego wynajmu. Można przypuszczać że jeżeli nie będzie chętnych na wynajem nieodpłatny te część z tych obecnych umów płatnych po ich wygaśnięciu zamieni się na nieodpłatne.           

P. I. Wysocka – Rada określa regulamin korzystania z hali, harmonogram korzystania z hali ustala dyrektor my jako radni możemy jedynie sugerować aby te umowy były zawieranie na początku na krótsze okresy np. miesiąc, dwa.

Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad projektem uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie „Regulaminu korzystania z hali sportowej przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji na obecnych 14.

 

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie „Regulaminu korzystania z hali sportowej przy Zespole Szkół w Kalinówce  Kościelnej”.

Przypomniał, że jak już wcześniej informował Zastępca Burmistrza oba regulaminy są praktycznie takie same, dotyczą wniosku z poprzedniej sesji w przypadku ZS w Kalinówce Kościelnej takiego regulaminu nie było.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji na obecnych 14.

      

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie włączenia Przedszkola w Knyszynie do Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie.

P. K. Chowański – poinformował, iż ustawa o systemie oświaty nakłada na gminy obowiązek zapewnienia od dnia 1 września 2015 r. każdemu dziecku czteroletniemu, a od 1 września 2017 r. także każdemu dziecku trzyletniemu, miejsca realizacji wychowania przedszkolnego. Teraz mamy taką sytuację, że do przedszkola uczęszcza 69 dzieci, jest 7 pracowników czyli na tej małej przestrzeni mamy 76 osób w budynku jest po prostu ciasno. Mamy zapewnić miejsce dla wszystkich czterolatków czyli dzieci urodzonych w 2011 r. jest to łącznie 39 dzieci z tego rocznika obecnie do przedszkola chodzi 10. Zdaję sobie sprawę, że nie wszystkie dzieci z tego rocznika znajdują się na terenie gminy, znaczna ich część nie uczęszcza do przedszkola. Niemniej jednak czy rodzic zdecyduje się wysłać dziecko do przedszkola czy nie zadaniem gminy jest zapewnienie takiego miejsca w przedszkolu. W sytuacji przyłączenia Przedszkola do Zespołu – z art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wynika, że połączenie placówek w jeden zespół nie wpływa na odrębność organów działających w przedszkolu dotyczy to między innymi rady pedagogicznej, rady rodziców. Włączenie przedszkola w skład zespołu znacznie poprawi możliwość korzystania z bazy lokalowej bo dyrektor może zdecydować, że skoro jest ciasno klasę „0” możemy przenieść do budynku szkoły, tak jak to już miało miejsce. Pozostałe uzasadnienie dołączone jest do projekt uchwały.

Głos zabrała p. A. R.  przedstawiciel rady rodziców -  w szkole ma być przygotowana sala, co to jest za sala czy jest przystosowana dla małych dzieci, czy są szatnie łazienki, czy to jest przystosowane dla takich dzieci.

P. K. Chowański – to że przedszkole będzie wchodził organizacyjnie w skład Zespołu Szkół wcale nie oznacza, że ma zmienić się lokalizacja. Jeżeli dyrektor stwierdzi, ze w przedszkolu jest za dużo dzieci to może przenieść jeden oddział do szkoły tak jak to miało miejsce rok temu.

P. A. R. – załóżmy, że jest za dużo dzieci gdzie te dzieci będą przeniesione. 

P. K. Chowański - równie dobrze można zadać pytanie zostawiamy tak jak jest mamy za dużo dzieci co robimy z miejscami do przedszkola z zerówką nie mamy rozwiązania a w ten sposób to rozwiązanie jest. Mamy 69 dzieci w przedszkolu a jak będzie 90 jak możemy to rozwiązać.  

P. B. Polińska – dyrektor Przedszkola w przypadku gdy liczba dzieci przekroczy liczbę miejsc wtedy możemy się posiłkować pomieszczeniem w ZSO.

P. S. Ciołko – czy szkoła jest przystosowana na przyjęcie małych dzieci to powinno być poprzedzone konsultacjami z rodzicami, pracownikami do tej pory nie było żadnego problemu to się stało tak szybko, dzieci są zadowolone, odpowiadają im warunki. Oczywiście jeżeli są jakieś plany to możemy to przedstawić, ale trzeba poinformować rodziców, mieszkańców, przygotować zaplecze w szkole i dopiero wówczas możemy o czymś mówić.

P. A. R. – czy wy się wyrobicie do września aby dzieci w szkole miały odpowiednie warunki.

P. K. Chowański – dzisiejsze posiedzenie komisji jest po to aby to przedstawić i przedyskutować, przekazano projekty uchwały dyrektorom szkół żeby poinformować, chociaż nie ma takiego obowiązku. Jeszcze raz mówię ta uchwała nie przenosi dzieci do szkoły tylko zmienia strukturę organizacyjną. Przedszkole i zajęcia dla przedszkolaków będą dalej w tym samym miejscu, nikt nie mówi, że te dzieci już od 1 września będą musiały przejść do budynku Zespołu Szkół. W sytuacji kiedy dzieci zostają w przedszkolu przy założeniu że dalej będzie ich 69 mogą korzystać bez żadnych ograniczeń czy porozumień z bazy szkoły a jednocześnie wykorzystywać nauczycieli, którzy są zatrudnieni w szkole do prowadzenia zajęć w przedszkolu np.: logopeda, religia nauka języków obcych nie ma potrzeby dodatkowego zatrudniania. Intencją tej uchwały nie jest żeby przenosić dzieci i mieć problemy gdzie dziecko ma zjeść śniadanie. Jeżeli tych miejsc wystarczy organizacyjnie dla tego dziecka nic się nie zmieni. Jednocześnie stwarza to możliwość rozwiązania gdy będzie taka potrzeba tak jak było dwa lata temu gdy zerówka miała zajęcia w budynku szkoły.

P. A. R.- czy to była jakaś specjalna sala przygotowana dla małych dzieci.

P. M. Łempicka – Burmistrz zwrócił się do nas o udostępnienie jednej z sal lekcyjnych nie było to specjalne pomieszczenie przystosowane do potrzeb małych dzieci, szkoła nie dysponuje takimi pomieszczeniami. Aby to zrobić trzeba byłoby poczynić duże inwestycje począwszy od szatni, łazienek. Następnie zwróciła się z pytaniem dlaczego ten projekt uchwały nie został poprzedzony konsultacjami z nauczycielami a przede wszystkim z rodzicami tych małych dzieci z przedszkola i jaki jest cel tego skoro wszystko ma pozostać bez zmian czy chodzi tylko o parę złotych na dodatku funkcyjnym bo trudno znaleźć racjonalne uzasadnienie czytając i słuchając tych wyjaśnień.

P. S. Ciołko – czytając uzasadnienie można znaleźć informację związaną z oszczędnościami między innymi na zakupach itp. trzeba to przedyskutować, ale nie powinniśmy tego przyjmować w formie projektu uchwały.

P. J. Bielski – jeżeli projekt tej uchwały zostanie przyjęty czy wiąże się to ze zwolnieniami nauczycieli i obsługi w przedszkolu. Nie wyobrażam też sobie aby mój wnuczek, który ma 5 lat i pójdzie do zerówki przebywał razem na jednym korytarzu z gimnazjalistą. Uważam, że to muszą być odrębne pomieszczenia.   

P. A. Kakareko - zapytajmy P. Dyrektor z Kalinówki Kościelnej jak funkcjonuje oddział przedszkolny.   

P. M. Bartnik Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej - w szkole mamy odział przedszkolny 5 latków, są też i 4 latki w grupie, dzieci mają oddzielną sale i własną szatnię, ale w szkole funkcjonują razem z pozostałymi dziećmi z Zespołu na tym samym korytarzu, korzystają z tej samej stołówki i myślę, że to jest nawet dobra sytuacja bo dzieci uczą funkcjonowania w różnej grupie. Gimnazjaliści muszą dostosować się do małych dzieci. Nie nastręcza to problemów a wręcz odwrotnie wiele negatywnych zachowań, które występują w gimnazjach u nas nie występują.  

P. M Łempicka – jeżeli oddział przedszkolny mieści się w szkole to od 2016 r. jest obowiązek utworzenia zespołu, można to zrobić wcześniej. W Knyszynie Przedszkole nie znajduje się w budynku szkoły tutaj obowiązku robienia takiego zespołu szkolno – przedszkolnego nie ma, aby te dzieci pomieści trzeba wydzielić w szkole nie jedną sale a wręcz piętro.  

P. A. Kakareko -  jeżeli tych dzieci będzie tyle ile jest obecnie to nie będzie potrzeby przenoszenia tych dzieci do szkoły.

P. K. Chowański – odpowiadając rademu oczywiście będzie to kompetencja dyrektora, ale myślę, że nie ma podstaw obawiać się zwolnień jeżeli chodzi o obsadę przedszkola a wręcz przeciwnie to umożliwi niezwalnianie nauczycieli ze szkoły w sytuacji kiedy trzeba uzupełniać etat. To nie jest decyzja, że od 1 września fizycznie dzieci z przedszkola mają być przeniesione do budynku szkoły. Obecnie w niektórych szkołach zerówka funkcjonuje na zasadzie oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej i do 1 września 2016 r. takie oddziały mogą funkcjonować. Natomiast od 1 września 2016 r. z mocy prawa szkoła podstawowa w której strukturze funkcjonuje oddział przedszkolny stanie się zespołem szkolno – przedszkolnym i takie zespoły będą musiały spełniać dodatkowe kryteria, które są znacznie ostrzejsze aniżeli teraz. Podjęcie tej uchwały, która jest kolejna w porządku pozwoli nam uniknąć tego. Natomiast jeżeli chodzi o tą uchwałę  to od 1 września 2015 r. gmina ma zapewnić każdemu 4 latkowi miejsce w przedszkolu czy rada jest gotowa odpowiedzieć, że w budynku przedszkola będą zapewnione miejsca dla wszystkich 4-latków. W tej chwili do przedszkola uczęszcza 10 czterolatków, ale jeżeli mamy zapewnić miejsca dla wszystkich czterolatków tych miejsc potrzeba jeszcze około 20. Jeżeli chodzi o Kalinówkę to tych czterolatków zamieszkałych na terenie gminy Knyszyn jest 10.

P. B. Polińska – wstępnie przenalizowałam rocznik 2011 i na terenie obwodu przedszkola w Knyszynie jest około 21 – 4 latków, pod warunkiem że wszystkie będą chodzić do przedszkola.

P. K. Chowański – zameldowanych jest łącznie 39 dzieci fizycznie tych dzieci jest mniej, jednak miejsca przygotować trzeba dla wszystkich.

P. A. Śledziewski – czy nie będzie takiej sytuacji, że przygotujemy sale w szkole z miejscami dla 40 dzieci a tych dzieci będzie tylko 20 i sale będą puste.

P. K. Chowański – w dyrektora kompetencja będzie aby od 1 września nie dopuścić do tego żeby ta sala była pusta jeżeli pan stwierdzi, że w przedszkolu jest ciasno wówczas część dzieci będzie przeniesiona do budynku szkoły jeżeli nie ma takiej potrzeby wówczas dzieci zostaną dalej w budynku przedszkola. 

Przewodniczący – czyli jak będzie mniej miejsc niż dzieci to trzeba będzie otworzyć oddział w szkole.

P. K. Chowański – trzeba będzie tworzyć oddział przedszkolny w Szkole i powstaną dwa przedszkola bo oddział przedszkolny przy szkole nie będzie mógł funkcjonować. Trzeba go będzie przekształcić w przedszkole.

P. B. Polińska – w ubiegłym roku szkolnym oddział przedszkolny korzystał z jednego pomieszczenia w szkole na zasadzie użyczenia.

K. Chowański – w przedszkolu mamy 75 dzieci są 3 sale w tym 2 przejściowe, organizacyjne w tej chwili jest to pozytywnie oceniane, ale w tym budynku jest ciasno. Jeszcze raz jeżeli liczba dzieci się nie zwiększy to nikt ich nie będzie zabierał do szkoły.

P. A. Baranowski – czy jest możliwość przygotowania w szkole sali z oddzielnym wejściem, szatnią.

Przewodniczący – zwrócił się z pytaniem czy są jakieś przeciwskazania aby odłożyć decyzję nad projektem tej uchwały na kolejne posiedzenie komisji ponieważ budzi sporo emocji społecznych stąd wniosek o przełożenie głosowania nad projektem tej uchwały na kolejne posiedzenie komisji.

P. M. Łempicka – chcę zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt, że jeżeli rada podejmie decyzję o włączeniu przedszkola w skład zespołu musicie też państwo mieć świadomość o konieczności zapewnienia środków finansowych na dostosowanie pomieszczeń (pracowni, zaplecza) w szkole do potrzeb przedszkolaków.

P. K. Chowański – na dzień dzisiejszy w przedszkolu są zapewnione warunki do tego aby te dzieci chodziły do tego przedszkola, nie ma potrzeby dostosowywać  pomieszczeń szkoły do potrzeb czterolatków.

P. M. Łempicka – skoro nie ma takiej potrzeby to po co teraz to robicie jeżeli okaże się, że sytuacja się zmieni będzie więcej dzieci można wrócić do tego za rok.

P. K. Chowański – pytanie czy jesteśmy w stanie zapewnić miejsca w przedszkolu dla wszystkich czterolatków od września 2015 r. Przypominam, że gmina ma taki obowiązek od 1 września.

Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad wnioskiem o przełożenie głosowania nad projektem uchwały na kolejne posiedzenie komisji, która ma być poprzedzone konsultacjami z zainteresowanymi tj. rodzicami.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 14 członków komisji.

Komisja przyjęła jednogłośnie wniosek.     

                                                                                                                                                                                 

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie założenia Przedszkola w Kalinówce Kościelnej.

P. M. Bartnik – dyrektor Zespołu Szkół zwróciła się z pytaniem w Zespole funkcjonuje obecnie jeden oddział, oczywiście jest jakieś zaplecze niemniej trzeba będzie ponieść pewne nakłady w związku z utworzeniem drogiego oddziału, czy w związku z tym planowane są jakieś środki finansowe na ten cel.

Burmistrz – rozmawialiśmy na ten temat i mamy świadomość, że trzeba będzie ponieść pewne wydatki.

P. K. Chowański Zastępca Burmistrza dodał, że ten oddział przedszkolny może funkcjonować na tych samych zasadach do 1 września 2016 r. po tym terminie z mocy prawa stanie się przedszkolem i wówczas będziemy musieli ponieść znacznie większe koszty żeby przystosować ten budynek do potrzeb przedszkola niż poniesiemy obecnie tworząc przedszkole.

P. I. Wysocka – wróciła do tematu projektu uchwały w sprawie włączenia przedszkola w Knyszynie w skład ZSO w Knyszynie. Tym tematem powinna zając się Komisja Oświaty przedstawić jeszcze raz intencje, że nikt tutaj nie mówi o likwidacji przedszkola czy przenoszeniu dzieci do szkoły, a jeżeli już to mowa tutaj o zerówce i to tylko wówczas kiedy zbraknie miejsc dla czterolatków w przedszkolu. Uchwała wchodzi w życie od września a wiec jest dużo czasu aby się do takiej ewentualności przygotować. Potrzebne jest też spotkanie z rodzicami żeby im to wyjaśnić.

Pytań i uwag ze strony Komisji do projektu uchwały nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

                                         

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie włączenia Przedszkola w Kalinówce Kościelnej do Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

 

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 r.

P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS w Knyszynie przedstawiła główne cele i zamierzenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Celem programu jest profilaktyka skierowana przede wszystkim do dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z grup ryzyka (alkoholizm, narkomania, przemoc). Profilaktyka prowadzona jest w szkołach oraz KOK. Prowadzone są zajęcia w świetlicach środowiskowych, pozalekcyjne sportowe, muzyczne, języków obcych czy też różnego rodzaju wyjazdy na wycieczki, basen do opery itp. Oprócz profilaktyki zajmujemy się również osobami dorosłymi uzależnionymi takie osoby można zgłaszać do gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Na terenie gminy Knyszyn działa grupa samopomocowa AA „Promyk Nadziei” oraz punkt terapii uzależnień i współuzależnienia.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

         

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawicieli do reprezentowania gminy Knyszyn w Stowarzyszeniu Gmin Górnej Narwi.

Gminę mają reprezentować Burmistrz – Jarosław Antoni Chmielewski i Przewodnicząca Rady – Irena Wysocka.

P. K. Bagiński – poinformował, że do tego stowarzyszenia należą gminy skupione przy rzece Narwi, nasza gmina leży w dorzeczu. Członkostwo w tym stowarzyszeniu zapewnia nam możliwość pozyskania środków z zewnątrz między innymi stowarzyszenie skorzystało ze środków NFOŚiGW na termomodernizację w ramach tego wniosku gmina Knyszyn wykonała termomodernizację szkół i przedszkola. 

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

        

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Knyszyn jako członka zwyczajnego do Stowarzyszenia „Królewski Gościniec Podlasia”

Gminę reprezentować będzie Burmistrz Jarosław Antoni Chmielewski

 P. K. Bagiński – poinformował, że to stowarzyszenie działało trochę na innych zasadach niż poprzednie, gminy w ramach stowarzyszenia stworzyły Lokalną Grupę Działania i pozyskiwały środki unijne z Leader na małe i średnie projekty między innymi na zagospodarowanie działki przy ul. Kościelnej 6, renowację ołtarza w kościele w Knyszynie, wiejski dom kultury we wsi Grądy. Od bieżącego roku to stowarzyszenie nie może pozyskiwać środków ponieważ nie spełnia kryterium liczby ludności a dla stowarzyszenia jest to minimum 35 tys. mieszkańców. Stąd też wyraziliśmy chęć przystąpienia do stowarzyszenia Puszczy Knyszyńskiej. To stowarzyszenie musi funkcjonować przez 5 lat aby zapewnić ciągłość zrealizowanych projektów.  

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

       

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawicieli Gminy Knyszyn do Walnego Zebrania Członków „Stowarzyszenia Samorządów Powiatu Monieckiego”

Gminę reprezentować będą: Burmistrz Jarosław Antoni Chmielewski, Irena Wysocka – Przewodniczący Rady, Krzysztof Chowański – Zastępca Burmistrza.

P. K. Bagiński – poinformował, że to stowarzyszenie powstało w celu stworzenia forum do porozumienia samorządów powiatu monieckiego aby wszystkie gminy należące do powiatu działały w strukturze w ramach, której mogą się spotkać porozmawiać o wspólnych problemach. Samo stowarzyszenie nie pozyskiwało środków natomiast gminy współpracują ze sobą tworząc między innymi grupę zakupową między innymi organizowano wspólny zakup energii elektrycznej itp.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

      

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XII/82/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 9 marca 2004 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Knyszyn.

P. I. Dworzańczyk – insp. urzędu poinformowała, że uchylenie tej uchwały przyśpieszy i ułatwi procedury podziałowe nieruchomości ponieważ w tej chwili musimy wszystkie postępowania podziałowe zawieszać na okres 6-miesięcy ponieważ ta uchwały o przystąpieniu do opracowywania planu jest wiążąca. Gmina z uwag na koszty nie zamierza w najbliższym czasie opracowywać miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uchylenie tej uchwały skróci znacznie o pół roku czas oczekiwania mieszkańców chcących podzielić nieruchomość.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji            

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia Gminy Knyszyn w celu jego komunalizacji.

P. I. Dworzańczyk poinformowała, że komisja inwentaryzacyjna zajmuje się uregulowaniem stanu prawnego własności nieruchomości w tym przypadku chodzi konkretnie o działkę nr 2313/1 położona przy ul. Obozowej, która stanowi własność skarbu państwa i jest we władaniu gminy Knyszyn

Do komisji zgłoszono:

- P. Krzysztofa Bagińskiego – kierownika referatu na przewodniczącego komisji,

Ze strony rady zgłosili się:

- P. A. Budny,

- P. G. Zajkowski

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.      

           

  •  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości.

P. I. Dworzańczyk poinformowała, że w projekcie uchwały wymienione są trzy nieruchomości w tym dwie o nr geodezyjnych 2430 i 2429 dotyczą działki, na której znajduje się budynek strażnicy przy ul. Szkolnej natomiast trzecia o nr 985/30 jest to nieruchomości bez dojazdu położona jest pomiędzy stadionem a ul. Białostocką, może być sprzedana w przetargu ograniczonym. Graniczy z nią cztery nieruchomości.

P. A. Budny – zaproponował zastanowić się czy warto sprzedawać skoro mamy w tym rejonie budować zalew można tą działkę przeznaczyć na parkingi.

P. K. Bagiński – ta działka jest w znacznej odległości od planowanego zalewu, i jest na zbędna.

P. I. Wysocka – zastanowić się nad sprzedaż tej nieruchomości i wrócić do tematu po opracowaniu dokumentacji na budowę zalewu.

Przewodniczący zaproponował wyłączenie z projektu uchwały nieruchomości o nr geodezyjnym 985/30 o pow. 0.1678 ha.

Innych propozycji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.                                               

 

ł)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że projekt uchwały dotyczy odwołania ze składu rady społecznej przewodniczącego oraz przedstawicieli rady miejskiej, pozostaje przedstawiciel wojewody.

Ze strony rady do składu Rady Społecznej SP ZOZ w Knyszynie zgłosili się radni:

- Z. Niedzielewski

- I. Wysocka

- I. Płaszczyk.

Innych kandydatur nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji                          

m)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków określonych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie.

Kontynuując zwrócił uwagę, iż błędny jest tytuł wniosku, który brzmi „wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Powinno być wniosek o przedłużenie obowiązywania taryf skoro taki jest projekt uchwały. Kolejna uwaga dotyczy daty sporządzenia wniosku tj. 16.01.2014 r.

P. J. Romanowicz – Kierownik ZGKiM wyjaśnił, że nagłówek tytułowy został skopiowany ze starego wniosku podobnie data, spowodowane to było pośpiechem.

P. S. Purta – Zastępca Kierownika ZGKiM poinformował, iż Zakład wystąpił z wnioskiem o przedłużenie na okres roku dotychczasowych taryf, które wynoszą 1,89 zł za 1m3 wody oraz 3,97 zł netto za 1m3 zrzuconych ścieków z uwagi na to, że rok ubiegły zamknął się zyskiem na wodzie kwotą ponad 40 tys. zł i ściekach 20 tys. zł. Dodał, iż stawki obowiązujące w gminie Knyszyn są jedne z najniższych w Polsce.

Przewodniczący zauważył, że porównywanie stawek niczego nie dowodzi chociażby dlatego, iż Zakład nie ponosi kosztów inwestycji, które wykonuje gmina.

Uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

                        

n)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie.

P. K. Bagiński poinformował, że projekt uchwały dotyczy dodania do zakresu usług świadczonych przez ZGKiM prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W roku ubiegłym została wykonana wiata, urządzono punkt selektywnej zbiórki. Zgodnie z przepisami gmina ma obowiązek prowadzenia punktu do którego mieszkańcy mogą dostarczyć wszystkie selektywne frakcje. Po uprawomocnieniu tej uchwały Kierownik przygotuje Regulamin, który jest zatwierdzany przez Radę Miejską. Do tego tematu powrócimy kiedy będzie opracowany projekt regulaminu.

Uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

                    

o)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy poinformowała, iż zmianie nie ulega plan dochodów i wydatków ogółem zmieniają się dochody i wydatki w strukturze między działami i rozdziałami         

Zmiany w planie dochodów budżetowych:

Zmniejszenie o kwotę 330.000 zł - dział 756 dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, rozdział 75618 - dotyczy zmiany klasyfikacji budżetowej dla dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zwiększenie o kwotę 336.600 zł, z tego:

– dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90002 gospodarka odpadami, paragraf 0490 wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jst na podstawie odrębnych ustaw – po zmianie klasyfikacji budżetowej w tym rozdziale księgowane będą  dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

- dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92105 pozostałe zadania w zakresie kultury o kwotę 6.600 zł – jest to dotacja celowa z Powiatu udzielona gminie na zadania bieżące realizowane podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego z przeznaczeniem dla Knyszyńskiego Ośrodka Kultury na sfinansowanie lub refundację wydatków związanych z organizacją w 2015 roku imprez kulturalnych o charakterze co najmniej powiatowym.

Zmiany w planie wydatków budżetowych:

Zmniejszenia o kwotę 163.000 zł, z tego:

- Dział 600 Transport i łączność o kwotę 163.000 zł, w tym:

a) rozdział 60014 drogi publiczne powiatowe, paragraf 6050 wydatki inwestycyjne o kwotę 75.000 zł – zmniejszenie planu wydatków dotyczących zadania „Przebudowa dróg powiatowych Nr 1399B i Nr 2342B ( ul. Władysława Jagiełły) w Knyszynie”,

b) rozdział 60016 drogi publiczne gminne, paragraf 6050 o kwotę 88.000 zł – zmniejszenie planu wydatków dotyczących zadania „Przebudowa ul. Podlaskiej w Knyszynie”.

Zmniejszamy wydatki na „schetynówkę” nie rezygnując całkowicie z tych zadań.

Pozyskane w ten sposób środki przeznaczamy na realizację 4 nowych zadań:  

- Dział 600 Transport i łączność, rozdział 60014 drogi publiczne powiatowe, paragraf 6059 wydatki inwestycyjne o kwotę 75.000 zł – wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne planowane do dofinansowania ze środków PROW pn. „Przebudowa dróg powiatowych na terenie gminy Knyszyn ( do wsi: Czechowizna, Jaskra, Nowiny Kasjerskie, Nowiny Zdroje). Kwota powyższa zaplanowana została na sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

P. I. Wysocka – kwotę 75 tys. zł planujemy na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę dróg powiatowych. Czy były prowadzone rozmowy z powiatem na ten temat, czy powiat współuczestniczy w opracowaniu dokumentacji.

P. K. Bagiński na ten temat szczegółowiej odpowie Burmistrz niemniej na chwilę obecną przygotowujemy się do tego zadania sami aby przyspieszyć prace oczywiście potrzebne jest do tego porozumienie z powiatem. Sytuacja powiatu na chwilę obecną jest trudna zajmuje się budową szpitala i starają się o zwiększenie dofinansowania na tą inwestycję wówczas mogą pojawić się środki na inne zadania w tym przebudowa dróg. Wiadomo, że nabór wniosków na schetnówki będzie w tym roku, ale mogą też w drugim półroczu pojawić się środki unijne między innymi z PROW-u i chcemy być do tego przygotowani.

P. Skarbnik zauważyła, iż na sesję jest jeszcze potrzebna uchwała o pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na kwotę 75 tys. zł. ponieważ ta dokumentacja dotyczy tylko dróg powiatowych.

P. I. Wysocka – bardzo sceptycznie podchodzę do opracowywanych dotychczas przez gminę dokumentacji projektowych. Mając za przykłady dokumentację na przebudowę Osiedli w Knyszynie czy też wykonanej w roku ubiegły drogi do wsi Grądy. Można odnieść wrażenie, że te dokumentacje opracowywane są za biurka, w trakcie budowy okazuje się, że trzeba wykonać szereg dodatkowych zjazdów do działek i tym podobne. Traci się część należnego dofinansowania i trzeba wydatkować znaczne środki z budżetu. Taki projektant powinien dotrzeć do każdego właściciela działki i z nim uzgodnić gdzie ma być zjazd. Powinno się też organizować zebrania z mieszkańcami aby mogli wnieść swoje uwagi do projektów. Należy korzystać z usług solidnych projektantów i pilnować oraz wymagać aby ta dokumentacja była zrobiona dobrze.

P. K. Bagiński – te uwagi są jak najbardziej słuszne dlatego też powinniśmy jak najszybciej przystąpić do opracowywania dokumentacji aby nie odkładać tego na ostatnią chwilę, tak aby był jeszcze czas do naniesienia poprawek. Jeżeli chodzi o wybór projektantów jest on ograniczony Urząd może decydować tylko do kogo skieruje swoje zapytanie natomiast dalej decyduje cena. Podczas opracowywania dokumentacji np. na budowę drogi wszyscy właściciele nieruchomości sąsiadujących z drogą są powiadamiani maja kilkukrotną możliwość zapoznania się z dokumentacją i wniesienia swoich uwag, część osób z tego korzysta.

Następnie zwrócił się do komisji czy wyraża zgodę aby na sesję został przygotowany projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Monieckiemu na wykonanie przebudowy dróg powiatowych na terenie gminy Knyszyn.

Komisje wyraziły zgodę.

P. A. Pietlukiewicz – zwrócił się z pytaniem czy jest zawarte porozumienie na kontynuację przebudowy drogi Knyszyn – Poniklica.

P . K. Bagiński – nie ma jako takiego porozumienia, co roku są wspólne ustalenia trzech partnerów tj. Gminy, Powiatu i Nadleśnictwa ta inwestycja ma być w tym roku również kontynuowana.

P. A. Pietlukiewicz – Burmistrz wspominał o rozmowach w Nadleśnictwie jakie są perspektywy na ten rok.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza odbyły się na ten temat rozmowy, konkretna kwota nie padła ponieważ Lasy Państwowe nie podzieliły środków na inwestycje. Z ich strony było zapewnienie, że chcą kontynuować przebudowę tej drogi i wkład finansowych nie będzie mniejszy niż w roku ubiegłym.     

Skarbnik kontynuując omawianie zmian w budżecie:                                   

- Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 51.000 zł, z tego:

a) rozdział 90015 oświetlenie ulic, placów i dróg paragraf 6050 wydatki inwestycyjne o kwotę 4.000 zł – na sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy brakującego oświetlenia ulicznego w Knyszynie,

b) rozdział 90095 pozostała działalność paragraf 6059 wydatki inwestycyjne o kwotę 47.000 zł – wprowadzono dwa nowe zadania inwestycyjne planowane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

1.” Budowa zbiornika małej retencji w Knyszynie”. Kwota zaplanowana 12.000 zł. została na sporządzenie dokumentacji.

2. „Montaż kolektorów słonecznych na terenie Gminy Knyszyn”. Kwota 35.000 zł. została zaplanowana na sporządzenie dokumentacji.

P. I. Wysocka – czy gmina nie opracowywała już dokumentacji na montaż kolektorów słonecznych.

P. K. Bagiński – była opracowana dokumentacja, niemniej będziemy musieli opracować ją na nowo ponieważ prawdopodobnie zmienią się zasady, nie wiadomo czy te same osoby przystąpią do projektu pojawią się też inni chętni. W pierwszej kolejności musimy jako gmina opracować Planu Gospodarki Niskoemisyjnej ponieważ gminy, które w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 chcą pozyskać pieniądze m.in. na działania w zakresie termomodernizacji budynków czy na wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, muszą posiadać taki plan.             

- Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego o kwotę 43.600 zł, z tego:

- rozdział 92116 biblioteki, paragraf 6050 wydatki inwestycyjne o kwotę 37.000 zł. – wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne planowane do dofinansowania ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pn.”Przebudowa budynku przy ul. Tykockiej w Knyszynie na potrzeby biblioteki”. Kwota powyższa zaplanowana została na sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. 

Pytań i uwag do projektu uchwały ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków Komisji.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad.  

Poszczególne komisji stałe Rady przyjęły projekty planów pracy na 2015 r., które stanowią załącznik do protokołu

Do pkt 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

Obrady komisji opuścił P. Z. Niedzielewski w związku z tym prowadzenie obrad komisji przejęła radna A. Kakareko – przewodniczący Komisji Oświaty. W dalszej części obrad  uczestniczy 13 członków komisji.

P. I. Wysocka – radna Oświecińska składała wniosek o wykonanie ścieżki rowerowej i chodnika do m. Knyszyn – Zamek czy były podejmowane jakieś kroki, co do realizacji tego zadania. Na jednej z sesji poprzedniej kadencji Rady był obecny dyrektor PZDW w Białymstoku P. Sulima, który zadeklarował, że zarówno chodnik jak i ścieżka rowerowa zostaną wykonane.  

P. K. Chowański – Urząd wystąpił z pismem do PZDW w Białymstoku w tej sprawie odpowiedź była taka, że jest to do wykonania pod warunkiem, że gmina będzie partycypowała w połowie kosztów.  W związku z tym wystąpiliśmy z zapytaniem jakie to będą koszty i czekamy na odpowiedź.

Przewodnicząca – dyskutujemy na temat ograniczenia kosztów między innymi w oświacie moja propozycja jest taka żeby zastanowić się nad włączeniem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Knyszynie jak referat do Urzędu.

P. K. Chowański – taka forma funkcjonowania gospodarki komunalnej jako referat Urzędu jest praktykowana między innymi w większości sąsiednich gmin. Trudno w tej chwili odpowiedzieć na gorąco należałoby się zastanowić jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania i  czy to jest korzystne dla gminy.

P. K. Bagiński – każda z tych form funkcjonowania zakładu ma swoje plusy i minusy. Za odrębnym zakładem przemawia na pewno to, że dotacja którą otrzymuje Zakład od gminy nie zapewnia środków na wynagrodzenia więc muszą szukać zleceń na usługi i dodatkowe prace aby mieć środki na wynagrodzenia natomiast kiedy to jest referat Urzędu wówczas środki na wynagrodzenia muszą być zapewnione, jest to tylko jeden z argumentów. Ta propozycja jak najbardziej nadaje się do zastanowienia na jedną z komisji rady.

P. I. Płaszczyk – czy w ramach poprawy bezpieczeństwa jest możliwość wykonania oznakowania (nad jezdnią) przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Tykockiej z drogą krajową tak jak np. w Dobrzyniewie.

P. J. Bielski – poinformował, że wniosek takiej treści zgłaszał w poprzedniej kadencji rady, Niestety wniosek został zaopiniowany negatywnie przez GDDKiA w Białymstoku.

P. K. Chowański – dodał, iż tej sprawie zwracaliśmy się do GDDKiA wspólnie z gminą Krypno odpowiedź była taka, że nie przewidują żadnych inwestycji w poprawę bezpieczeństwa w tym zakresie i jest to rozwiązanie zbyt drogie niewspółmierne do osiągniętych efektów.  

P. S. Ciołko – czy były prowadzone jakieś rozmowy na temat odwodnienia ul. Grodzieńskiej oraz likwidacji zadoleń.    

P. K. Bagiński  – zgodnie z wnioskiem zostało wysłane pismo do PZDW w Białymstoku o uwzględnienie podczas opracowywania dokumentacji na przebudowę drogi Knyszyn – Jasionówka wykonania odwodnienia końcówki ul. Grodzieńskiej.

P. I. Płaszczyk – są duże zastoiny wody na  skrzyżowanie ul. Pocztowej – Jagiellońskiej (przy krzyżu). Podobnie na ul. Z. Augusta i Barbar Radziwiłłówny, czy coś jeszcze można tam zrobić aby te kałuże zlikwidować.

P. K. Bagiński – temat znany od lat wielokrotnie zgłaszany radną I. Wysocką, powiat próbował to naprawić i częściowo się to udało.  

P. J. Bielki – zgłosił dziury w jezdni na ul. Tykockiej za skrzyżowaniem.

P. A. Budny – poruszył temat ul. Goniądzkiej jeszcze w roku biegłym firma w ramach prac gwarancyjnych próbowała to naprawić, prace były robione w miesiącu listopadzie przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, czy to ktoś sprawdzał, czy już tak zostanie, i co z odbiorem gwarancyjnym.

P. I. Wysocka – czy odbył się już przetarg na wykonawcę równania dróg.

P. K. Bagiński – jeszcze się nie odbył.

P. I. Wysocka – zgłosiła w imieniu radnych aby zwrócić uwagę na wykonawcę, który przez lata wykonywał u nas te prace i sprawdzić ile było uwag do tego wykonawcy w zakresie wykonywanego przez niego równania i podsypywania dróg.

Przewodnicząca – czy coś było sprawdzane w sprawie drogi gminnej nr 10 kol. Guzy.

P. K. Bagiński – na razie jeszcze nic nie sprawdzaliśmy, z jakimikolwiek pracami musimy poczekać do wiosny.

P. J. Bielski – swego czasu była powołana komisja z radnych członków komisji rolnictwa do odbioru prac na drogach. Wówczas wykonawca bardziej się do tego przykładał, później tej praktyki zaniechano.

P. K. Chowański – wszystko zależy od tego jak będą odbierane wykonane prace na drogach, jeżeli zdarzy się tak, że kilka razy prace nie będą odebrane, wykonawca będzie musiał to poprawiać będzie to podstawa do wykluczenia go w przyszłych przetargach.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.

Do pkt. 7

Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad.

Do protokołu 1/14 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej z dnia 18 grudnia 2014 r. uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 1/14 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 13 członków Komisji.
W głosowaniu udział wzięło 13 członków komisji. 

Do pkt. 8 

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                        

Andrzej Kudzinowski                                                               Przewodniczący obrad:        

Zbigniew Adam Niedzielewski  

      Agnieszka Kakareko 

 

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący obrad

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2015-07-22

Data modyfikacji: 2015-07-22

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2015-07-22