Protokół Nr 3/15 wspólnego posiedzenia Komisji Rady z dnia 26.03.3015
Protokół Nr 3/15
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego
Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 marca 2015 roku w godz. 1000-1430
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniew Adam Niedzielewski
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 15, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. Z. Niedzielewskiego Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie.
P. Z. Niedzielewski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na Przewodniczącego obrad głosowało 15 członków Komisji.
Przewodniczący po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad.
Zaproponował wprowadzenie zmiany do porządku obrad tj. zrealizowanie jako punkt 2 punkt 6 d nadania gimnazjum w Knyszynie imienia Pułkownika Witolda Pileckiego z uwagi na przygotowaną prezentację poświęconą postaci Pułkownika Witolda Pileckiego.
Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 15 członków komisji, a oto jego treść:
- Przyjęcie porządku obrad.
- Projekt uchwały w sprawie nadania Gimnazjum w Knyszynie imienia Pułkownika Witolda Pileckiego.
- Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2014 r.
- Sprawozdanie z wykonania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2014.
- Sprawozdanie z wdrożenia i monitoringu Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021.
- Potrzeby na rok 2015 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie.
- Projekty uchwał w sprawach:
a) zmian w Statucie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,
b) aktualizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021,
c) zmiany Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie,
d) nadania Gimnazjum w Knyszynie imienia Pułkownika Witolda Pileckiego.
e) określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn,
f) ustalenia planu sieci publicznych przedszkoli dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn,
g) przyjęcia rocznego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Knyszyn,
h) utworzenia sołectwa Knyszyn – Zamek i uchwalenia Statutu Sołectwa Knyszyn – Zamek,
i) przyjęcia Regulaminu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Knyszynie,
j) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,
k) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,
l) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości,
ł) wyrażenia zgody na sprzedaż mieszkań,
m) dokonania zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2015 – 2018
n) dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok
8. Wyrażenie opinii w sprawie rekrutacji uczniów do Liceum Ogólnokształcącego im. Profesora Czesława Kudzinowskiego w Knyszynie.
9. Sprawy różne.
10. Wolne wnioski.
11. Przyjęcie protokołu Nr 2/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie.
12. Zakończenie obrad.
Do pkt. 2
Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.
P. A. P. – nauczyciel historii w Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie przedstawił Komisji prezentację multimedialną poświęconą Pułkownikowi Witoldowi Pileckiemu.
Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.
Do pkt. 3
Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.
P. A. Roszkowska Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie przedstawiła Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2014 r.
(sprawozdanie w załączeniu). Poinformowała na temat środków finansowych wydatkowanych na realizację poszczególnych zadań realizowanych przez MOPS. Środki te pochodzą z dotacji celowej i z budżetu gminy.
Wykonanie zadań z dotacji celowej przedstawia się następująco:
- rozdz. 85206 wspieranie rodziny – 13.404 zł.
- rozdz. 85212 świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny – 1.346.833 zł.
- rozdz. 85213 składki na ubezpieczenie zdrowotne od niektórych świadczeń rodzinnych – 3.946 zł.
- rozdz. 85213 składki na ubezpieczenie zdrowotne od zasiłków stałych – 9.068 zł.
- rozdz. 85214 zasiłki okresowe – 421.696 zł.
- rozdz. 85215 dodatki energetyczne – 2.380 zł.
- rozdz. 85216 zasiłki stałe – 118.142 zł.
- rozdz. 85295 dożywianie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – 50.370 zł.
- rozdz. 85295 pozostała działalność (pomoc finansowa dla osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne) – 50.264 zł.
- rozdz. 85295 karta dużej rodziny – 36 zł
- rozdz. 85415 pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym – 120.402 zł
Wykonanie zadań ze środków własnych gminy przedstawia się następująco:
- rozdz. 85212 świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny – 500 zł
- rozdz. 85295 dożywianie „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – 19.000 zł
- rozdz. 85202 Domy Pomocy Społecznej – 59.355 zł
- rozdz. 85214 zasiłki celowe – 30.000 zł
- rozdz. 85415 pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym – 30.100 zł
- rozdz. 85215 dodatki mieszkaniowe – 56.336 zł
- rozdz. 85204 rodziny zastępcze – 3.960 zł
Przewodniczący zwrócił się z pytaniem odnośnie wydatków na Domy Pomocy Społecznej.
P. A. Roszkowska poinformowała, że w roku 2014 gmina pokrywała koszty pobytu 3 osób w Domach Pomocy Społecznej 2 osoby przebywają w Garbarach, 1 osoba przebywa w Modrzewcu. Od osoby przebywającej w Domu Pomocy Społecznej pobierane jest 70% jego świadczenia emerytalnego, rentowego pozostałą kwotę finansuje gmina. Miesięczny koszt utrzymania osoby to wydatek około 3 tys. zł. Staramy się pozyskać świadczenia alimentacyjne od rodziny, ale ich dochody najczęściej są poniżej dochodów określonych w ustawie wówczas nie ma możliwości uzyskania świadczenia alimentacyjnego od rodziny.
Uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym komisja jednogłośnie przyjęła przedstawione sprawozdanie. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 15 członków Komisji.
Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.
Do pkt. 4
Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad
P. A. Roszkowska – Kierownik MPOS w Knyszynie przedstawiła Sprawozdanie z wykonania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2014. (sprawozdanie w załączeniu).
Koszt realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii przedstawia się następująco:
rozdz. 85153 zwalczanie narkomanii – Plan: 1.000 zł - Wykonanie: 1.000 zł
rozdz. 85154 przeciwdziałanie alkoholizmowi – Plan: 113.261 zł. Wykonanie: 93.687 zł. Środki niewykorzystane przeszły na rok 2015. Na realizację zadania zwalczania narkomanii został poniesiony koszt na kwotę 1.000 zł. Koszt dotyczył programu profilaktyczno-narkotykowego „Dobre praktyki” dla młodzieży gimnazjalnej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie. Wysłuchało go i obejrzało 100 uczniów gimnazjum. Realizacja programu to przede wszystkim prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, wypoczynek letni i zimowy dzieci, organizacja wycieczek, biwaków, pikników, wyjazdy do teatru, opery, kina, zajęcia sportowe, zakup nagród dla uczestników konkursów i zawodów, zajęcia pozalekcyjne, rekolekcje promujące abstynencję, organizacja imprez okolicznościowych (dni dziecka, dni dziadka i babci, dni Knyszyna, pożegnanie lata, spotkanie opłatkowe dla osób samotnych, zagrożonych uzależnieniami, oraz dzień Seniora), wyjazd dzieci na basen. Działania profilaktyczne prowadziła też Policja „Razem bezpieczniej” były zakupione opaski odblaskowe dla dzieci z terenu naszej gminy. Na ten cel wydatkowano razem kwotę: 71.324 zł.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków oraz osób zagrożonych uzależnieniami było realizowane poprzez uruchomienie Punktu Konsultacyjnego. Na działalność Punktu Konsultacyjnego wydatkowano kwotę: 4.240 zł w tym na wynagrodzenia: 3.080 zł.
P. A. Kakareko - w informacji dotyczącej realizacji zadania zwalczania narkomanii jest mowa tylko o szkole w Knyszynie, nie ma zmianki o Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej jest to gminny program i ta szkoła również powinna być nim objęta.
P. A. Roszkowska – to przedsięwzięcie było zrealizowane tylko w ZSO w Koszynie P. Dyrektor z ZS w Kalinówce Kościelnej nie była zainteresowana prezentacją programu profilaktyczno-narkotykowego stąd te zajęcia odbyły się tylko w Knyszynie.
P. K. Chowański Zastępca Burmistrza dodał, iż z własnego doświadczenia wie, że do szkół zgłaszają się organizacje, które proponują przeprowadzenie takiego spotkania z uczniami jeżeli chcę to zorganizować i uznaję, że jest to związane z programem profilaktycznym szkoły to wtedy występuję do MOPS-u o sfinansowanie tego przedsięwzięcia wówczas otrzymuję środki a jeżeli nie występuję wówczas nie otrzymuję środków.
P. A. Kakareko – w sprawozdaniu wśród działań związanych z profilaktyką wymieniono organizację imprez okolicznościowych takich jak dni dziadka i babci, dni Knyszyna, pożegnanie lata. Czy na to powinny być przeznaczane środki z opłaty alkoholowej, które powinno przeznaczać się na profilaktykę, szkolenia czy też zwiększenie dostępności punktu konsultacyjnego a nie na organizowanie „Dni Knyszyna”.
P. A. Roszkowska – my nie finansujemy z tych środków „Dni Knyszyna” zawsze jedne dzień jest poświęcony rodzinie i wówczas dofinansowujemy w części to przedsięwzięcie.
P. I. Wysocka – czy były przeprowadzane kontrole z wydatkowania środków z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
P. A. Roszkowska – były kontrole zarówno z RIO jak i z NIK-u. bez większych zastrzeżeń.
P. I. Wysocka – wydaje się, że należy bardziej przyjrzeć się wydatkowaniu tych środków oczywistym są wydatki związane z profilaktyką i zajęciami skierowanymi do dzieci i młodzieży czy też grupy AA, ale wydatki na dzień babci, dziadka, seniora nie są już takie oczywiste najłatwiej sięgnąć po środki z gminnego funduszu, ale P. Dyrektor powinna wykazać więcej inwencji w pozyskiwaniu środków z innych źródeł.
Innych pytań i uwag do sprawozdania nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym komisja jednogłośnie przyjęła przedstawione sprawozdanie. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 15 członków Komisji.
Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.
Do pkt. 5
Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.
P. A. Roszkowska – przedstawiła sprawozdanie z wdrożenia i monitoringu Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021 (sprawozdanie w załączeniu).
Przez okres 4 lat od uchwalenia Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn była realizowana zgodnie z zawartymi celami oraz zadaniami, które służyły ich realizacji. Cele i zadania były realizowane w czterech obszarach wynikających z zasobów gminy:
- Obszar I: Edukacja, sport i kultura,
- Obszar II: Rynek pracy – aktywizacja zawodowa społeczności wiejskiej,
- Obszar III: Opieka społeczna, medyczna i profilaktyka,
- Obszar IV: Turystyka i komunikacja.
P. I. Wysocka – nas najbardziej interesuje obszar drugi Rynek pracy – aktywizacja zawodowa społeczności wiejskiej.
P. A. Roszkowska – dotyczy to MOPS-u, który pracuje z osobami bezrobotnymi staramy się udzielić im wsparcia i pomocy w poszukiwaniu pracy.
P. A. Kakareko – ile osób znalazło pracę?
P. A. Roszkowska – stałej nikt. Staramy się pomagać osobom bezrobotnym poprzez szkolenia, realizowany był projekt „Bądź pewna i niezależna” w ramach którego szkoleniem objęto 15 kobiet, te osoby nie znalazły stałej pracy, ale pracują dorywczo jako opiekunki osób starszych.
P. A. Kakareko – może pomóc tym osobom złożyć np. spółdzielnię.
Innych pytań i uwag do sprawozdania nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym komisja jednogłośnie przyjęła przedstawione sprawozdanie. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 15 członków Komisji.
Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad.
Do pkt. 6
Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.
P. A. Roszkowska przedstawiła potrzeby na rok 2015 Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie. Razem potrzeby 2.532.290 zł w tym dotacja – 2.129.000 zł, środki z budżetu gminy – 403.290 zł (zestawienie potrzeb w załączeniu).
P. K. Oświecińska – w materiałach jest informacja, że w MOSP jest zatrudniona zgodnie z ustawą o pomocy społecznej odpowiednia ilość pracowników socjalnych, pracownicy ci wykonują inne niż pomoc społeczne zadania. Czytając dalej „ Z uwagi na powyższe zadania, pracownicy Ośrodka posiadają zbyt mało czasu na świadczenie pracy socjalnej oraz wysłuchiwanie problemów klientów zgłaszających się do ośrodka”. To gdzie mieszkańcy maja się zgłaszać skoro pracownicy MOPS-u nie mają dla nich czasu.
P. A. Roszkowska – chcę aby państwo wiedzieli, że oprócz pomocy społecznej mamy jeszcze szereg innych zadań wynikających z innych ustaw. Liczba pracowników spełnia wymogi ustawowe, ale ci pracownicy wykonują inne zadania, nie wiem jak podejdą do tego ewentualne kontrole. Jeden pracownik socjalny oprócz pomocy społecznej zajmuje się zasiłkami rodzinnymi z dodatkami, drugi funduszem alimentacyjnym, trzeci stypendiami i dodatki mieszkaniowe, tylko jedne pracownik zajmuje się pomocą społeczną w pełnym zakresie. W związku z tym jest bardzo ciężko np.: kiedy przychodzi okres składania wniosków na zasiłki rodzinne jeden pracownik przez okres dwóch miesięcy jest wyłączony z pomocy społecznej dodatkowo pomagają mu inni pracownicy. Kolejny pracownik we wrześniu przyjmuje wnioski z całej gminy na stypendia, później wydaje decyzje, przez cały czas jest refundacja faktur. Praktycznie przerwa trwa jedynie w okresie wakacji.
Przewodniczący - skoro pani nie zwiększa etatów a dokłada czynności do zakresu obowiązków pracowników i pracownik ma czas żeby te wszystkie czynności wykonać to nie ma takiej potrzeby. Jeżeli pani ma potrzeby kadrowe to w okresie wzmożonej pracy można skorzystać zatrudniając pracownika z urzędu pracy czy też stażysty. Jest to w gestii kierownika to pani odpowie w przypadku kontroli. Komisja czy też Rada nie rozwiąże potrzeb kadrowych.
P. A. Roszkowska – bez dodatkowych środków nic nie zrobię.
P. I. Wysocka – są różne możliwości np.: można skorzystać z pomocy stażystów, czy też z porozumieniu z Burmistrzem na pewno są w Urzędzie pracownicy, którzy maja mniej obowiązków i można ich skierować do pomocy.
P. A. Roszkowska – to nie jest skarga chcę tylko aby Rada wiedział czym zajmuje się MOPS, np. stypendia w większości gmin są przy oświacie. My powinniśmy być bardziej dla ludzi.
Innych pytań i uwag niż zgłoszono.
Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.
Do pkt. 7
Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:
a)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie.
P. A. Roszkowska poinformowała, że MOPS realizuje zadania zawarte w statucie i dlatego dodajemy do statut punkt w brzmieniu „Realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny”.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
b)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie aktualizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn na lata 2011- 2021.
P. A. Roszkowska pokrótce omówiła główne założenia Gminne Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Knyszyn.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
c)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.
Następnie przedstawił wniosek dyrektora SP ZOZ w Knyszynie w sprawie zmian w statucie ZOZ-u, które spowodowane są koniecznością dostosowania Statutu do przepisów ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (kopia wniosku w załączeniu).
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
d)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Gimnazjum w Knyszynie imienia Pułkownika Witolda Pileckiego.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
e)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że projekt uchwały dotyczy drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego do przedszkola. Obecnie trwa pierwszy etap i rodzice składają wnioski o przyjęcie do przedszkola bądź kontynuację nauki dziecka w przedszkolu. Po zakończeniu pierwszego etapu kiedy zostaje określona liczba miejsc a tych miejsc jest mniej niż chętnych trzeba określić kryteria - zasady na podstawie których będą wybrane te dzieci, które się przyjmie. Po przyjęciu 5-latków i zapewnieniu miejsc dla 4-latków wolnych miejsc w przedszkolu zostanie około 8 a chętnych może być nawet 25. Następnie omówił proponowane kryteria na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
f)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych przedszkoli dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn.
P. K. Chowański poinformował, że ustawa nakłada na gminy obowiązek ustalenia planu sieci publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzący jest gmina. Do tej pory na terenie gminy Knyszyn funkcjonowało tylko jedno przedszkole. Na poprzedniej sesji Rada podjęła uchwałę o utworzeniu przedszkola w Kalinówce Kościelnej stąd też konieczność podjęcia uchwały określającej aktualną sieć publicznych przedszkoli.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji
g)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia rocznego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Knyszyn.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu infrastruktury poinformował, że Rada, corocznie zobowiązana jest do przyjęcia takiego programu następnie przybliżył główne cele programu i sposób realizacji. Program realizowany jest przez Urząd Miejski w Knyszynie we współpracy ze schroniskiem dla zwierząt wyłonionym w postępowaniu przetargowym jest to schronisko Green House Mateusz Oblacewicz, Krzeczkowo 63 umowa zawarta do końca 2015 r. Gmina z tego tytułu miesięcznie ponosi opłatę w wysokości 5700 zł. Na realizację programu w 2015 r. przewidziana jest kwota 70 tys. zł.
P. A. Pietlukiewicz – jak realizowany jest jeden z celów programu zawarty w § 2 pkt. 4 „Edukacja społeczeństwa gminy Knyszyn w zakresie humanitarnego traktowania zwierząt oraz sposobów zapobiegania ich bezdomności.
P. K. Bagiński – specjalnych akcji nie prowadzono, swego czasu ukazał się w „Gońcu Knyszyńskim” artykuł na temat humanitarnego traktowania zwierząt. Można dodatkowo prowadzić zajęcia w szkołach chociażby na lekcjach wychowawczych. Nie chcemy generować dodatkowych kosztów.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
h)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Knyszyn – Zamek i uchwalenia Statutu Sołectwa Knyszyn – Zamek.
P. K. Chowański poinformował, że w lutym mieszkańcy wsi Knyszyn-Zamek złożyli do Burmistrza Knyszyna wniosek w sprawie utworzenia sołectwa Knyszyn-Zamek. Burmistrz przychylił się do wniosku mieszkańców. Zarządzeniem z dnia 2 marca odbyły się w dniu 17 marca 2015 r. konsultacje społeczne z mieszkańcami gminy. Konsultacje miały na celu poznanie opinii mieszkańców co do opracowanego projektu uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Knyszyn-Zamek oraz projektu statutu Sołectwa. Mieszkańcy nie wnieśli uwag czy swoich propozycji do przedstawionego na zebraniu projektu uchwały. Mając powyższe na uwadze został przedłożony Radzie Miejskiej projekt uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Knyszyn – Zamek i uchwalenia Statutu Sołectwa Knyszyn – Zamek.
Kontynuując P. K. Chowański poinformował, że w dniu wczorajszym odbyły się konsultacje społeczne w sprawie połączenia sołectwa kolonia-Lewonie z sołectwem Czechowizna w jedno sołectwa Czechowizna oraz nadanie statutu sołectwu Czechowizna. Projekt tej uchwały zostanie przedłożony Radzie na kolejną sesję. Czeka nas również konieczność nadania statutu dla pozostałych sołectwa z uwagi na to, iż uchwała w tej sprawie pochodzi z roku 1993 i jest jeden statut dla wszystkich sołectw, co należy zmienić i przyjąć odrębne jednakowe statuty dla każdego sołectwa.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
i)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Knyszynie.
P. K. Bagiński – poinformował, że na poprzedniej sesji Rada podjęła uchwałę w sprawie zmiany Statutu ZGKiM w Knyszynie dodając do zadań wykonywanych przez Zakład prowadzenie PSZOK. Radni otrzymali projekt regulaminu PSZOK na początku jest propozycja aby punkt funkcjonował dwa dni w tygodniu w środy od 1100 do 1500 oraz w soboty od 700 do 1500 jeżeli będą takie potrzeby w przyszłości będzie można zwiększyć liczbę dni otwarcia punktu.
P. I. Wysocka – zwróciła uwagę aby upowszechnić informację o otwarciu oraz regulaminie PSZOK: w Gońcu Knyszyńskim, tablicach ogłoszeń, przekazać sołtysom.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
j)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości. oznaczonych geodezyjnie: numerem 94 o powierzchni 0.74 ha, numerem 27 o powierzchni 0.38 ha, numerem 26 o powierzchni 0.07 ha i numerem 83/16 o powierzchni 0,1336 ha położonych w obrębie miejscowości Wojtówce, gmina Knyszyn.
P. K. Bagiński zapoznał komisję z położeniem w/w nieruchomości przedstawił mapkę geodezyjną.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 15 członków komisji.
Obrady opuściła P. I. Płaszczyk w dalszej części obrad komisji uczestniczy 14 członków.
k)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oznaczonej geodezyjnie numerem 985/30 o powierzchni 0.1678 ha położonej w Knyszynie, gmina Knyszyn.
P. K. Bagiński przypomniał, iż ta nieruchomość położona jest przy stadionie. Projekt tej uchwały był przedstawiony na poprzednim posiedzeniu komisji. Burmistrz proponuje jeszcze raz rozważyć możliwość sprzedaży tej działki. Rozpatrując jej przydatność pod kątem planowej inwestycji tj. budowa zalewu to z punktu widzenia gminy jest ona zbędna, gmina dysponuje wystarczającą ilością terenu w tym rejonie.
P. A. Budny - na dzisiaj jakie są szanse na budowę zalewu.
P. K. Bagiński na dzisiaj nie ma pewności gdzie będzie można pozyskać środki na inwestycję wstępnie wiadomo, że na budowę zbiorników retencyjnych środków z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich raczej nie będzie. Mają być środki z RPO oraz Leadera ale tutaj będą do pozyskania mniejsze środki. Wstrzymujemy się również ze zleceniem opracowania dokumentacji ponieważ nie wiadomo czy będą środki na zbiorniki retencyjne czy turystyczne, tyle można powiedzieć na dzisiaj. Gmina potrzebuje też środków na inne inwestycje.
P. A. Budny – przy stadionie nie ma praktycznie parkingu, nawet teraz kiedy odbywają się mecze część samochodów parkuje na terenie obiekty, tych miejsc parkingowych jest bardzo mało i lepiej tam zrobić parking niż sprzedać to za nieduże pieniądze. Zakupem tej nieruchomości jest zainteresowana jedna osoba i trudno spodziewać się, że uzyskamy za nią duża kwotę a na pewno nie będzie to kwota porównywalna jaką trzeba będzie zapłacić w przypadku wykupu działki pod zbiornik. Ta działka stanowi jedną całość i jeżeli nie teraz to może w przyszłości będzie można wybudować tam parking.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 członków komisji, 7 głosowało przeciw.
l)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości, zabudowanej budynkiem domu nauczyciela oznaczonej numerem geodezyjnym 33/4 o powierzchni 0.2122 ha położonej w Zofiówce, gm. Knyszyn.
P. K. Chowański poinformował, iż w budynku domu nauczyciela są dwa mieszkania z których jedno na I piętrze jest zamieszkałe przez emerytowaną nauczycielkę. Rada poprzednio wyraziła zgodę na sprzedaż mieszkań w tym budynku. Najemca był zainteresowany wykupem mieszkania, odbyły się dwa przetargi, ale nikt do nich nie przystąpił. Stąd teraz propozycja sprzedaży całej nieruchomości.
Obrady opuścił P. J. Bielski w dalszej części obrad komisji uczestniczy 13 członków.
P. K. Bagiński – dodał, że stan techniczny tego budynku nie jest najlepszy. Remont i dalszy wynajem wydaje się nieopłacalny dla gminy. Zasadnym jest jego sprzedaż tym bardziej, że gmina potrzebuje środków na inne cele.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
ł)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż mieszkań wraz z udziałem w gruncie i częściami przynależnymi, w budynku położonym na nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 2376 o powierzchni 0,1274 ha położonej w Knyszynie.
P. K. Chowański wyjaśnił, że chodzi tutaj o mieszkania w budynku po byłym komisariacie policji, znajdują się tam trzy mieszkania wynajmowane oraz dwa wolne plus część administracyjna. Gmina otrzymała w drodze darowizny od Skarbu Państwa prawo własności do przedmiotowej nieruchomości. Wystąpiliśmy do Urzędu Wojewódzkiego z zapytaniem czy gmina może sprzedać te mieszkania. Odpowiedź ze strony Wojewody była taka, że należy postępować zgodnie z aktem notarialnym, że jeżeli postąpilibyśmy niezgodnie z aktem notarialnym to ta umowa darowizny byłaby nieważna, ta odpowiedź była wymijająca. Wystąpiliśmy również do Starosty o zajęcie stanowiska w kwestii sprzedaży mieszkań przez gminę i czekamy na jego opinię. Podjęcie uchwały w tej sprawie nie oznacza od razu, że będziemy sprzedawać mieszkania, ale jednocześnie wyjaśni sprawę czy jeżeli dokonamy sprzedaży, czy ten akt darowizny będzie ważny. Uchwała trafi do nadzoru prawnego wojewody, nie sądzimy też, że Starosta zabierze od nas ten budynek. Uzyskane środki ze sprzedaży mieszkań będą stanowiły wkład własny w przypadku realizacji projektu adaptacji pomieszczeń na bibliotekę. Poza tym trzeba cały czas ponosić koszty utrzymania tego budynku.
W karcie darowizny jest zapisane „na gminne potrzeby mieszkaniowe”, i tak też ma pozostać ponieważ po ewentualne sprzedaży to będą nadal mieszkania.
P. S. Ciołko – czy gmina nie będzie miała problemu sprzedając te mieszkania i nie będzie musiała zapłacić podatku dochodowego.
P. A. Pietlukiewicz – w przypadku osób fizycznych sprzedając nieruchomość przed upływem 5 lat od umowy darowizny jesteśmy zobowiązania zapłacić 19% podatek, należy pod tym katem to sprawdzić.
P. K. Chowański – podjęcie tej uchwały zmusza wojewodę, powiat do zajęcia stanowiska. Jeżeli Wojewoda uzna, że łamiemy przepisy to w trybie nadzorczym może uchylić nam tą uchwałę. Będzie to sygnał czy gmina może sprzedać te mieszkania czy też nie.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 11 członków komisji, 2 wstrzymało się od głosu.
m)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2015 – 2018.
P. B. Płońska Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w wieloletniej prognozie finansowej gminy. Poinformowała, że wprowadzono dane wynikające z wykonania budżetu za rok 2014. Zmianie uległy planowane dochody z tytułu dotacji na zadania bieżące o kwotę 20.657 zł z tytułu otrzymania w roku 2015 dotacji Wojewody na realizację zadań własnych i zleconych. Zmniejszona została kwota subwencji oświatowej na rok 2015 o kwotę 88.172 zł. Wysokość środków planowanych do otrzymania na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2015 zmniejszono o kwotę 720.083 zł z tego tytułu, iż w roku 2015 do całkowitej realizacji planowane są tylko następujące zadania: "Budowa oświetlenia ulicznego" w Knyszynie na kwotę 50.000 zł, "Budowa toalety publicznej w centrum Knyszyna" za kwotę 30.000 zł, "Modernizacja kotłowni w ZS Kalinówka Kościelna" za kwotę 142.000 zł i zakupy inwestycyjne w ramach zadań: "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - cz. II administracja samorządowa" - 171.091 zł oraz zakup 2 komputerów dla SP ZOZ w Knyszynie - 8.400 zł. Na pozostałe zadania wymienione w wykazie zadań inwestycyjnych (zał. Nr 3 do uchwały w sprawie budżetu gminy) zaplanowane są środki na dokumentację projektowo-kosztorysową. Realizacja nowych zadań inwestycyjnych planowana jest z dofinansowaniem środków PROW i RPOWP głównie w latach 2016-2018.
Największe obciążenia finansowe zaplanowane zostały na lata 2016-2018. W roku 2015 planowany jest do zaciągnięcia kredyt długoterminowy w kwocie 464.000 zł na pokrycie deficytu. Z kolei w roku 2016 planowany jest do zaciągnięcia kredyt w kwocie 1.070.000 zł, z czego 725.540 zł na spłatę kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych i 344.460 zł na pokrycie deficytu budżetu. Założono przy tym, iż na realizację zadań w części finansowanej z PROW lub RPOWP zaciągnięty zostanie kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie ze środków UE i środki te wpłyną w roku budżetowym 2016. W roku 2017 planowany jest do zaciągnięcia kredyt długoterminowy w kwocie 1.375.000 zł, z czego 831.540 zł na spłatę kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych i 543.460 zł na pokrycie deficytu budżetu. Założono również, iż na realizację zadań w części finansowanej z PROW lub RPOWP zaciągnięty zostanie kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie ze środków UE i środki te wpłyną w roku budżetowym 2017. W roku 2018 planowany do zaciągnięcia kredyt w kwocie 820.000 zł, z czego 544.000 zł na spłatę kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych i 276.000 zł na pokrycie deficytu budżetu. Założono, iż na realizację zadań w części finansowanej z PROW lub RPOWP zaciągnięty zostanie kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie ze środków UE i środki te wpłyną w roku budżetowym 2018.
Na lata 2015-2018 zaplanowano do wykonania 10 przedsięwzięć w ramach wydatków na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków z Unii Europejskiej. Nazwy poszczególnych przedsięwzięć zgodne są z nazwami zadań inwestycyjnych, ponieważ każde z przedsięwzięć zawiera tylko jedno zadanie inwestycyjne, za wyjątkiem przedsięwzięcia 1.1.2.9. "Zapewnienie miejsc rekreacji i wypoczynku dla dzieci i młodzieży" które obejmuje dwa zadania inwestycyjne: "Budowa placu zabaw w Knyszynie Zamku" oraz "Modernizacja świetlicy w Knyszynie Zamku". Z kolei przedsięwzięcie 1.1.2.4." Poprawa infrastruktury drogowej " obejmuje zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa ulic: Ks. E. Junga, P. Chwalczewskiego, J. Zamoyskiego w Knyszynie". Zaplanowano również 2 przedsięwzięcia w ramach wydatków na programy lub zadania realizowane z udziałem środków z dotacji krajowych. Jest to zadanie "Modernizacja ul. Goniądzkiej i przebudowa ul. Podlaskiej" oraz "Przebudowa budynku przy ul. Rynek 6 ". Te wartości mogą ulec zmianie.
P. K. Bagiński poinformował, że w wymienionych zdaniach nie jest ujęty remont drogi tak zwanego „gościńca” od skrzyżowania z drogą do Poniklicy. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego ze środków na remont dróg dojazdowych do łąk i pół. Wysokość dofinasowania będzie wiadoma po przeprowadzeniu przetargu. Od bieżącego roku zmieniają się zasady naboru wniosków na schetynówki. Gminy mogą składać wnioski tylko na drogi gminne, a powiaty na powiatowe. W tym roku powiat może złożyć dwa wnioski a od przyszłego roku tylko jeden.
Obrady opuściła P. K. Oświecińska w dalszej części obrad uczestniczy 12 członków komisji.
P. S. Ciołko - w wykazie zadań inwestycyjnych nie ma zadania budowa drogi pomiędzy ul. Grodzieńską a Starodworną, co było przyczyną, że to zadanie zostało wykreślone.
P. K. Bagiński – musieliśmy ograniczać wydatki z uwagi na konieczne do osiągnięcia wskaźniki, na to zadaniu nie poniesiono dotychczas żadnych wydatków.
P. S. Ciołko – należało je pozostawić, realizację przełożyć na kolejne lata.
P. K. Chowański - żeby to zadanie pozostawić w budżecie trzeba zapewnić finansowanie a wówczas nie udałoby się zamkną wpf nie uzyskalibyśmy odpowiednich wskaźników.
P. A. Pietlukiewicz – jaki jest zakres zadania budowa oświetlenia ulicznego w Knyszynie.
K. Bagiński – dotyczy zgłoszeń radnych odnośnie wykonania oświetlenia na ulicach: Witosa, Północnej, Łąkowej, Zamkowej.
P. M. Pawlik zgłosił potrzebę zainstalowania dodatkowej lampy w rejonie skrzyżowaniu ul. Goniądzka – Jagiełły znajduje się tam przejście dla pieszych, które nie jest oświetlone.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.
n)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.
Obrady opuściła P. G. Zajkowski w dalszej części obrad uczestniczy 11 członków komisji.
P. B. Płońska Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy na 2015 r. Poinformowała, że zmianie ulegną załączniki Nr 1,2 3, 4, 5, 6 i 7 do budżetu gminy. I tak należy:
Dokonać zmian w planie dochodów budżetowych:
- zmniejszyć o kwotę 808.255 zł
- zwiększyć o kwotę 27.610 zł
Dokonać zmian w planie wydatków budżetowych:
- zmniejszyć o kwotę 1.535.645 zł,
- zwiększyć o kwotę 599.000 zł
Budżet po dokonanych zmianach wynosi:
plan dochodów ogółem 12.625.015 zł, z tego:
- plan dochodów bieżących 12.283.405 zł
- plan dochodów majątkowych 341.610 zł
plan wydatków ogółem 13.089.015 zł, z tego:
- plan wydatków bieżących 12.281.024 zł
- plan wydatków majątkowych 807.991 zł.
Szczegółowy wykaz zmian w budżecie zawarty jest w załączniku Nr 8 do projektu uchwały.
Obrady komisji opuścił P. Z. Niedzielewski w związku z tym prowadzenie obrad komisji przejęła radna A. Kakareko – Przewodniczący Komisji Oświaty. W dalszej części obrad uczestniczy 10 członków komisji.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków komisji.
Przewodnicząca zamknęła punkt 7 porządku obrad.
Do pkt. 8
Przewodnicząca otworzyła punkt 8 porządku obrad.
Następnie poinformowała, że Komisja Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego na posiedzeniu w dniu 4 marca 2015 r. przyjęła następujący wniosek w sprawie rekrutacji uczniów do Liceum Ogólnokształcącego im. Profesora Czesława Kudzinowskiego w Knyszynie: „Komisja pozytywnie opiniuje nabór do dwóch oddziałów liceum warunkiem rozpoczęcia kształcenia jest liczba kandydatów umożliwiająca funkcjonowanie przynajmniej jednego oddziału. Wstępna minimalna liczba kandydatów wynosi 24 jednak będzie ona ponownie analizowana (weryfikowana) w zależności od wyników naboru w czasie rekrutacji”.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek przedstawiony przez Komisję Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego. Za wnioskiem głosowało 10 członków Komisji.
Przewodnicząca zamknęła punkt 8 porządku obrad.
Do pkt. 9
Przewodnicząca otworzyła punkt 9 porządku obrad.
P. M. Pawlik – czy jest możliwość zrobienia przystanku dla autobusów PKS na ul. Goniądzkiej. Teraz zatrzymują się tam tylko autobusy Kuriera.
P. K. Chowański – wyjaśnił, że inicjatywa jest po stronie PKS-u to oni powinni wystąpić z takim wnioskiem. Burmistrz może jedynie zaopiniować taki wniosek.
P. A. Baranowski - czy jest możliwość wykonania oznakowania kolonii wsi chodzi tutaj o ustawienie przy drogach głównych tablic z numerami posesji. Problemy z dojazdem mają pogotowie, staż, firma zbierająca odpady. Takie oznakowanie mają kol. Chobotki.
P. Skarbnik – sołectwa mogą złożyć wnioski na wykonanie oznakowania z funduszu sołeckiego.
P. I. Wysocka – na ul. Jagiellońskiej dwie działki niezamieszkałe pomiędzy posesjami P. Kapicy a P. Kalinowskiego są strasznie zaśmiecone, coś trzeba z tym zrobić.
P. K. Chowański – Urząd wystąpi z pismem do właścicieli tych nieruchomości o ich sprzątnięcie.
Burmistrz dodał, że od 15 kwietnia będą zatrudnieni pracownicy interwencyjni i będą wykonywać między innymi prace porządkowe.
Przewodnicząca zgłosiła na drodze gminne do wsi Guzy jest coraz więcej ubytków i dziur w nawierzchni, droga została wykonanej masą emulsyjną.
P. S. Połonowski zgłosił do usunięcia drzewa w drodze powiatowej do wsi Wojtówce oraz wykonanie chodników przy tej drodze.
P. K. Chowański – odnośnie budowy chodników powiat zwrócił się do gminy o podpisanie porozumienia, potrzebna jest uchwała Rady o pomocy rzeczowej dla powiatu. Porozumienie obejmowałoby również wykonanie chodnik Kalinówka Kościelna - Wojtówce.
Burmistrz dodał, iż w tym rejonie od dwudziestu lat nie było inwestycji. Powiat w tym roku oferuje na przebudowę chodników materiał na kwotę 50 tys. zł. wykonanie chodników po stronie gminy. Chcemy w tym roku dokończyć przebudowę chodników w Kalinówce Kościelnej, Rynek w Knyszynie od strony p. C. i jak pozwolą środki wykonanie chodnika do wsi Wojtówce.
P. A. Pietlukiewicz – kiedy planowana jest wycinka drzew i jakich przy budynku domu kultury we wsi Grądy.
P. K. Chowański – jest postanowienie na wycinkę trzech drzew, jeżeli chodzi o dąb to jest on na posesji prywatnej. Do wycinki można będzie przystąpić po uprawomocnienie się postanowienia. Jest propozycja żeby sołectwo pozyskało drewno we własnym zakresie na swoje potrzeby.
Przewodnicząca zamknęła punkt 9 porządku obrad.
Do pkt. 10
Przewodnicząca otworzyła punkt 7 porządku obrad.
Do protokołu 2/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej z dnia 27 stycznia 2015 r. uwag nie wniesiono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 2/15 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 10 członków Komisji.
W głosowaniu udział wzięło 10 członków komisji.
Do pkt. 11
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie
Protokółował:
Andrzej Kudzinowski Przewodniczący obrad:
Zbigniew Adam Niedzielewski
Agnieszka Kakareko
Metryka strony