Protokół nr 5/15 z 26.06.2016

Protokół Nr 5/15

ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 czerwca 2015 roku w godz. 1200-1530  w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniew Adam Niedzielewski

 

W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 12, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. Z. Niedzielewskiego Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie.
P. Z. Niedzielewski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na Przewodniczącego obrad głosowało 12 członków Komisji. Przewodniczący po otwarciu punkt 1 przedstawił proponowany porządek obrad.

Zaproponował wprowadzenie zmiany do porządku obrad tj. w pkt. 4 projekty uchwał w sprawach dodanie podpunktu „g” wyrażenia zgody na zawarcie porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Dobrzyniewo Duże na przejęcie zadań z zakresu oświaty dotyczących realizacji obowiązku szkolnego w Szkole Podstawowej w Knyszynie i Gimnazjum w Knyszynie, projekt uchwały w tej sprawie radni otrzymali przed komisją.      

Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Dobrzyniewo Duże na przejęcie zadań z zakresu oświaty dotyczących realizacji obowiązku szkolnego w Szkole Podstawowej w Knyszynie i Gimnazjum w Knyszynie, głosowało 12 członków komisji, w głosowaniu udział wzięło 12 członków komisji. Komisja przyjęła niżej przedstawiony porządek obrad, a oto jego treść:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2014 rok.     
  3. Sprawozdanie finansowe gminy Knyszyn za 2014 rok
  4. Projekty uchwał w sprawach:
  1. zmiany Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im.  dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie,
  2. udzielenia dotacji dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie,
  3. poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
  4.  powołania zespołu do wydania opinii o kandydatach na ławników,
  5.  zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2014 r.
  6. dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok. 
  7. wyrażenia zgody na zawarcie porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Dobrzyniewo Duże na przejęcie zadań z zakresu oświaty dotyczących realizacji obowiązku szkolnego w Szkole Podstawowej w Knyszynie i Gimnazjum w Knyszynie.          
  1. Analiza możliwości sprzedaży budynku starej przychodni w Knyszynie.  
  2. Sprawy różne.
  3. Wolne wnioski 
  4. Przyjęcie protokołu Nr 4/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie.
  5. Zakończenie obrad. 

Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2014 r. Poinformowała, że budżet gminy uchwalony Uchwałą Nr XXVII/221/13  Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy  na 2014 rok po stronie dochodów wynosił 14.454.268 zł, natomiast po stronie wydatków wynosił 15.479.868 zł.

Po dokonanych zmianach budżet gminy na dzień 31.12.2014 r. wynosił:

  1. Plan dochodów ogółem 18.486.517 zł, z tego:

- plan dochodów bieżących 16.022.083 zł

- plan dochodów majątkowych 2.464.434 zł.

       b) Plan wydatków ogółem 18.365.363 zł, z tego:

            - plan wydatków bieżących 13.157.093 zł

            - plan wydatków majątkowych 5.208.270 zł.

Planowany deficyt w kwocie 1.125.036 zł miał zostać pokryty przychodami pochodzącymi z:

- planowanych do zaciągnięcia kredytów w kwocie 1.125.036 zł.

Dochody wykonane za rok 2014 wynoszą 18.111.927,48 zł, co stanowi 97,98% planu, w tym: wykonane dochody bieżące wynoszą 16.179.406,25 zł, tj. 100,99% planu i dochody majątkowe 1.932.521,23 zł, tj. 78,42% planu.

Wydatki wykonane za rok 2014 wynoszą 16.116.741,23 zł, co stanowi 87,76% planu, w tym wykonane wydatki bieżące wynoszą 12.016.855,55 zł, tj. 91,34% planu i wydatki majątkowe 4.099.885,68 zł, tj. 78,72% planu.

Rok 2014 zamknął się nadwyżką budżetową  w kwocie 1.995.186,25 zł.

Dochody w wysokości 1.246.189,20 zł  pochodzące z refundacji z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone zostały na spłatę pożyczek zaciągniętych na wyprzedzające finansowanie zadań: „Termomodernizacja budynku  Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie, Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej, Termomodernizacja budynku Przedszkola w Knyszynie” oraz „Budowa stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz modernizacja oczyszczalni ścieków w Knyszynie”.

Spłat kredytów w roku 2014 dokonano na kwotę 1.936.461,20 zł.

Zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek  na dzień 31.12.2014 r. wynosi 3.745.616 zł. Współczynnik zadłużenia w stosunku do dochodów wykonanych ogółem wynosi 20,68%. Następnie omówiła Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej. ( w załączeniu zarządzenie Nr 41/15 Burmistrza Knyszyna z dnia 20 marca 2015 r.).

P. I. Wysocka – wydatkowano kwotę 18 tys. na urządzeni palcu Jana Pawła II na co konkretnie poszył te wydatki  

Skarbnik – muszę sprawdzić w dokumentach o ile pamiętam dofinansowanie w kwocie 12 tys. zł pochodził z WFOŚ i środki te zostały przeznaczone na zakup roślin, całość zadania to 18 tys. zł.

b) P. Maria Daniłowska - Główny Księgowy KOK w Knyszynie przedstawiła sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2014 r.
(załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 41/15 Burmistrza Knyszyna z dnia 20 marca 2015 r.). Poinformowała, że plan przychodów na 2014 wynosił 381.600 zł wykonanie planu 384.230,83 co stanowi 100,69% planu. Na przychody składała się dotacja w tym: z budżetu gminy 361.600 zł. z tego KOK - 245.000 zł, Biblioteka 106.000 zł, Starostwo Powiatowe w Mońkach 6500 zł oraz Biblioteka Narodowa na kwotę 4.100 zł. Przychody własne jednostki w 2014 r. wyniosły 113,15% łącznie na kwotę 22630,83 zł. Największy poziom przychodów własnych stanowią przychody z usług wynajmu i z opłat za prowadzone zajęcia w KOK.

Ogółem w 2014 roku koszty Knyszyńskiego Ośrodka Kultury wyniosły 385 454,22 zł. z czego 374 854,22 zł. to koszty własne , a 6 500,00 zł. to koszty pokryte z dotacji Starostwa Powiatowego oraz 4 100,00 zł. z Biblioteki Narodowej. Kwota kosztów ogółem w 2014 roku stanowi 100,32 % osiągniętych przychodów oraz 100,66 % projektu budżetu na 2014 rok z czego KOK zrealizował 98,65 % projektu budżetu, a biblioteka 105,69 %.

Dotacja Starostwa Powiatowego w kwocie 6500,00 zł. została zrealizowana w 100,00 %. Dotacja Biblioteki Narodowej w kwocie 4100,00 zł. Została zrealizowana w 100,00 %. Stan należności jak i zobowiązań na 31 grudnia 2014 r. wynosił 0,00 zł. 

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

c) P. Anna Ejsmont – Szklanko Główny Księgowy SP ZOZ w Knyszynie przedstawiła sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Knyszynie za 2014 rok. (załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 41/15 Burmistrza Knyszyna z dnia 20 marca 2015 r.). Poinformowała, że rok 2014 ostatecznie ZOZ zamknął stratą w wysokości – 23464 zł. Na dzień 31 grudnia na podstawowej działalności gospodarczej SP ZOZ osiągnął przychody w wysokości 3186 806,54 zł. co stanowi 106,23% w stosunku do założeń planu. Za wykonane usługi wystawiliśmy faktury do NFZ na ogólną kwotę 2 994 570,54 zł. Jest to kwota kontraktu plus nadwykonania częściowo zapłacone. Otrzymaliśmy również darowiznę towarów na kwotę 13 697,48 zł- w tym leki na kwotę –  9 798,47 zł ; 46,86 zł –igły; 2 wózki inwalidzkie od Stowarzyszenia Rubież na kwotę 100,00 zł; od PHU Radość Dzieciom – kołdry, poduszki, koce na kwotę 296,86 zł oraz na kwotę 3 456,15 zł - produkty spożywcze do kuchni szpitalnej. Organ założycielski podarował w marcu drewno opałowe na wartość 650,00 zł, wyposażył dwie dyżurki pielęgniarek w biurka z nadstawką – 2 szt. zestawy szafek – 2 szt. oraz zestawy szafek z szufladami – również 2 szt. – co stanowi ogólną wartość 4 600,00 zł.  Z Urzędu Miejskiego otrzymaliśmy darowiznę zestawu komputerowego na ogólną wartość 2 138,50 zł. Został również umorzony podatek od nieruchomości na ogólną wartość 32 459 zł. W 2014 r. organ założycielski przyznał nam dotację celową w wysokości 36 500 zł na remont windy, dachu, drzwi p/poż. oraz częściowo na zakup pompy wodnej do pieca w kotłowni zakładu.

Ogółem: wykonanie przychodów w stosunku do założeń planu za 2014 r. wyniosło 107,36%. ZOZ posiadał nadwykonania na ogólną kwotę ok. 335 703,45 zł z tego : 65 356,20 zł dot. Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego; 224 068,00 zł – Oddziału Wewnętrznego; 46 279,25 zł – Poradni Kardiologicznej. Z ogólnej wartości nadwykonań NFZ zapłacił tylko 54,64%, pozostałe 45,36% nie zostało zapłacone co stanowi 152 255,49 zł.

Na dzień 31.12.2014 r. wykonanie planu kosztów kształtowało się na poziomie 108,60 %. Plan został przekroczony o 8,60%.

Na podstawowej działalności ponieśliśmy koszty w wysokości 3 404 932,86 zł, co stanowi 108,34%. Największą ich część stanowił koszty osobowe o wartości 1.924.437,12 zł ( są to: wynagrodzenia osobowe i bezosobowe, składki ZUS oraz pozostałe dotyczące badań profilaktycznych pracowników a także zakup odzieży ochronnej). Duża pozycją kosztów są koszty dot. usług obcych – 796652 zł w kwocie tej zawiera się wartość usług medycznych lekarzy zatrudnionych na podstawie kontraktów w wysokości 640.897 zł          

Na dzień 31.12.2014 r. zakład zatrudniał na umowę o pracę 60 osób, co stanowi 55,83 etatu w tym 3 osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności co zmniejsza comiesięczne wpłaty do PFRON. Na umowę –zlecenie zatrudnialiśmy 6 osób —  pielęgniarkę do poradni kardiologicznej, magistra farmacji. Ponadto zatrudniamy terapeutę zajęciowego i logopedę w ZOL-u oraz pracownika gospodarczego. Od XII 2014 pracuje również lekarz rodzinny w POZ. Zgodnie z wymogami NFZ w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym zatrudniony jest również  neurolog, anestezjolog, psychiatra oraz psycholog.

Na kontrakcie zatrudnionych jest:

 *2 lekarzy w  POZ 

 *5 lekarzy na oddziale wewnętrznym + izba przyjęć

 *4 lekarzy w poradni kardiologicznej

 *1 lekarz radiolog do interpretacji zdjęć rtg.

Na dzień 31.12.2014 r. zakład posiadał zobowiązania wobec dostawców towarów i usług w kwocie 105 217,84 zł -  zobowiązania wymagalne wystąpiły wobec dwóch kontrahentów na kwotę  501,25 zł.

Zobowiązania publiczno-prawne ogółem 129 657,87 – wszystkie nie wymagalne.

Zobowiązania z tyt. wynagrodzeń 100 754,00. Wynagrodzenia dla pracowników wypłacane są terminowo.

Ze strony Komisji pytania i uwagi dotyczyły:

P. I. Wysocka -  jaką kwotą zamknęło się nadwykonanie na ZOL i czy to było spowodowane.

P. A. Ejsmont- Szklanko - nadwykonanie na ZOL zamknęło się kwotą - 65 356,20 zł powód to przyjęcie większej liczby pacjentów niż zakontraktowanych łóżek.

P. I. Wysocka – na ile łóżek opiewa kontrakt, czy jest kolejka oczekujących na przyjęcie i czy są tacy pacjenci, którzy mogą być wypisani do domu.

P. L. Łapińska – dyrektor SP ZOZ w Knyszynie kontrakt opiewał na 17 łóżek od lipca będzie zwiększony do 20. W kolejce oczekuje 13 osób, podstawą w przypadku pacjentów oczekujących na miejsce w ZOL jest ocena stanu zdrowia wg. skali Barthel. Jeżeli pacjent uzyska np.: 40 punktów a drugi 0 to wiadomo, że ten drugi ma pierwszeństwo. Na chwilę obecną dwie osoby z tego oddziału kwalifikują się do wypisania do domu.  Dodała, że z Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ZOZ ma otrzymać 20 łóżek z osprzętem.

P. Księgowa – nadwykonania na ZOL zostały wypłacone w 80% pozostała niewypłacona kwota 12 tys. zł.

Pytań i uwag ze strony komisji nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.

Do pkt. 3

Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła sprawozdanie finansowe gminy Knyszyn za 2014 r. (zarządzenie Nr 54/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w załączeniu do protokołu). Poinformowała, że sprawozdanie finansowe składa się z:

-bilansu wykonania budżetu gminy,

- bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego (z wyłączeniem ZOZ-u i KOK-u,

- rachunku zysku i strat,

- zestawienia zmian w funduszu jednostki.  Poinformowała, że stan aktywów trwałych na koniec roku wyniósł 42.441299,73 zł w tym:

- budynki lokale – 29.882572,84 zł

- urządzenia techniczne i maszyny – 583.990,03 zł

- środki transportu – 146.040,37 zł

- inne środki trwałe – 23.825,08 zł   

Pasywa – stan na koniec roku 42.240285,35 zł.

Rachunek zysków i start jednostki – przychody netto z podstawowej działalności operacyjnej – stan na koniec roku bieżącego 18.639.232, 39 zł. koszty dzielności operacyjnej – 14.440.728,94 zł.

Pytań i uwag ze strony Komisji do przedstawionego sprawozdania nie wniesiono.

Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.

Do pkt. 4

Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.

P. A. Ejsmont – Szklanko poinformowała, że konieczność zmiany statutu wynika z obowiązku dostosowania struktury zakładu do obowiązujących przepisów i tak laboratorium było komórką organizacyjną a należy je przenieść do jednostek organizacyjnych ZOZ-u.   

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.

P. I. Wysocka poinformowała, że Komisja Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego pozytywnie zaopiniowała wniosek SP ZOZ w Knyszynie o dofinasowanie wykonania pilnych prac remontowych na terenie Zakładu.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza dodał, iż prace te wynikają z zaleceń sanepid-u

P. L. Łapińska – Dyrektor SP ZOZ dodała, że również z zaleceń Narodowego Funduszu Zdrowia np.: wykonanie na parterze gabinetu zabiegowego.          

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że konieczność podjęcia tej uchwały wynika z faktu, iż zmieniła się struktura sołectw i tak zlikwidowano sołectwo kol. Lewonie, powstało nowe Knyszyn-Zamek.

Przewodniczący - z czego wynika procentowa różnica wynagrodzenia za inkaso poszczególnych sołtysów.

Sekretarz – chcąc aby wynagrodzenie sołtysów było porównywalne to przyjęto dwie stawki procentowe w oparciu o liczbę podatników jak podatników jest mniej to stawka procentowa jest większa.

Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do wydania opinii o kandydatach na ławników.

P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz gminy poinformował, że ustawa o ustroju Sądów Powszechnych obliguje Rady Gminy do przeprowadzenia procedury wyboru ławników. Kadencja ławnika trwa 4 lata. Rada wybierze ławników na lata 2016-2019. Prezes Sądu Okręgowego wyznaczył na nadchodzącą kadencję 4 ławników z terenu naszej gminy do Sądu Rodzinnego. Tą uchwałą Rada wszczyna postępowanie, Burmistrz Knyszyna na początku czerwca ogłosił informację o naborze kandydatów na ławników, którzy do końca czerwca mają złożyć w Urzędzie miejskim dokumenty. Zespół, który powoła Rada sprawdzi dokumenty pod względem formalnym i taką informację Zespół przedstawi Radzie na sesji. W miesiącu wrześniu Rada podejmie uchwałę o przekazaniu do zaopiniowania do komendanta Wojewódzkiego Policji wskazanych przez Zespół kandydatur i w miesiącu październiku Rada w głosowaniu tajnym dokona wyboru ławników. Następnie zgłosił swoją kandydaturę do zespołu do wydania opinii o kandydatach na ławników. 

Ze strony Rady zgłoszono:

- P. Grzegorza Zajkowskiego, który wyraził zgodę,

- P. Zbigniewa Niedzielewskiego, który wyraził zgodę.

Innych kandydatów nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za powołaniem zespołu do wydania opinii o kandydatach na ławników w składzie:

- P. R. Kondrakiewicz

- P. G. Zajkowski,

- P. Z. Niedzielewski głosowało 12 członków Komisji.

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Knyszyńskiego Ośrodka Kultury za 2014 r. Następnie zwrócił się z pytaniem o powód braku załączników od nr 1 do 4, które są przytoczone w informacji dodatkowej. Ta dokumentacja jest niekompletna.

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy te dokumenty zostały przekazane przez KOK i są w Urzędzie, one są bardzo szczegółowe i nie są wymagane do sprawozdania finansowego.

Przewodniczący – jeżeli nie są wymagane to proszę ich nie zamieszczać w opisie a jak są wymieniane to proszę dołączyć w materiałach. Rada powinna zatwierdzić sprawozdanie na podstawie dokumentacji kompletnej. Uwaga na przyszłość żeby przygotowywać radnym kompletne materiały.

P. M. Daniłowska – Księgowa KOK przedstawiła sprawozdanie finansowe Knyszyńskiego Ośrodka Kultury w Knyszynie (sprawozdanie w załączeniu).

Pytań ze strony komisji nie zgłoszono.  

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.

  1. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok. 

P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła proponowane zmiany w budżecie poinformował, że wprowadza się:

Zmian w planie dochodów budżetowych:

- zmniejszenie o kwotę 10.716 zł

- zwiększenie o kwotę 368.621 zł

Zmiany w planie wydatków budżetowych:

- zmniejszenie o kwotę – 40.853 zł

- zwiększenie o kwotę – 398.758 zł.

Następnie przedstawiła i omówiła zmiany w planie dochodów i wydatków budżetowych
(szczegółowe objaśnienia do dokonanych zmian zawarte są w załączniku nr 5 do projektu uchwały).

Przewodniczący – zwrócił się z pytaniem o powód zwiększenia planu wydatków o kwotę 2 tys. zł na zadanie przebudowa targowiska w Knyszynie w związku z koniecznością wykonania elektrycznej instalacji odbiorczej na targowisku miejskim.

P. W. Lasik – insp. ds. budownictwa - wyjaśnił, iż jest to opłata za wykonanie przyłącza energetycznego.

Przewodniczący zauważył, iż wykonanie przyłącza jego zdaniem powinno być uwzględnione w dokumentacji projektowej.

P. I. Wysocka – zwróciła się do Skarbnik o wyjaśnienie do sesji na co konkretnie ma być wydatkowana kwota 2 tys. zł na zadanie przebudowa targowiska w Knyszynie.

Innych pytań nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków komisji.                       

  1.  

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumień międzygminnych pomiędzy Gminą Knyszyn a Gminą Dobrzyniewo Duże na przejęcie zadań z zakresu oświaty dotyczących realizacji obowiązku szkolnego w Szkole Podstawowej w Knyszynie i Gimnazjum w Knyszynie.

P. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że Gmina Dobrzyniewo Duże podjęła uchwałę o likwidacji szkoły w Chrabołach proponując dzieciom naukę w szkole podstawowej w Obrubniach oraz części w Dobrzyniewie, na co rodzice nie wyrażają zgody. W tej chwili w Chrabołach uczy się 31 uczniów w klasach I – VI oraz 11 z trzech roczników w klasie „0”. Rodzice 19 uczniów złożyło podania o przyjęcie ich do ZSO w Knyszynie. i tak do klasy I – 8 uczniów, do II – 2 uczniów, do III – 1 ucznia, IV – 1 ucznia, V – 3 uczniów, VI – 2 uczniów i do I gimnazjum -2 uczniów. Przyjęcie tych uczniów do ZSO w Knyszynie nie spowoduje zwiększenia liczby oddziałów, w niektórych klasach wystąpi podział na grupy np.: informatyce. Problem jest tej natury, że rodzice oczekują, iż zorganizujemy im dowóz do czego potrzebne jest porozumienie zawarte pomiędzy gminą Dobrzyniewo Duże a Gminą Knyszyn bez takiego porozumienia czy włączenia dzieci z Chraboł do obwodu szkoły w Knyszynie nie możemy dowozić dzieci. Następnie odczytał fragmenty protokołu z posiedzenia Komisji Oświaty Gminy Dobrzyniewo Duże gdzie pojawia się informacja, iż subwencja na uczniów z Chrabołach wynosi 297 tys. zł. trudno powiedzieć skąd wynika ta kwota. Jeżeli gminy nie podejmą takiej uchwały to pozostaje jedna możliwość, że rodzice tych dzieci będą je dowozić na własny koszt.

Przewodniczący – jakie korzyści byłyby dla gminy gdyby te dzieci podjęły naukę w ZSO w Knyszynie.

P. K. Chowański – przede wszystkim finansowe tj. wyższa subwencja nie jest to kwota 297 tys. zł ponieważ podstawowa subwencja na dziecko wynosi 5300 zł a więc daje to kwotę około 100 tys. zł. należy pamiętać o kosztach dowożenia.

Obrady opuściła P. I. Płaszczyk w dalszej części obrad komisji uczestniczy 11 członów.   

P. S. Ciołko – na ostatnim posiedzeniu komisji Oświaty była mowa o porozumieniu z gminą Dobrzyniewo Duże, rodzicami czy były prowadzone jakieś rozmowy.

P. K. Chowański – konsekwencją rozmów z rodzicami było te 19 podań o przyjęcie do szkoły. Jeżeli chodzi o samorząd to Burmistrz Knyszyna wystąpił z wnioskiem do: Przewodniczącego Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, Przewodniczego Komisji Oświaty oraz Wójta z propozycją zawarcia porozumienia przesłał projekt przedstawionej dzisiaj uchwały.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 10 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący zamknął punkt 4 porządku obrad.

Do pkt. 5

Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad.

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrz poinformował, że na dzisiaj sytuacja jeżeli chodzi o budynek starej przychodni przedstawia się następująco:

- gmina mając środki może budynek starej przychodni wyremontować, na co nie mamy środków.

- wydzielić działkę z przychodnią znaleźć inwestora najemcę jakąś spółkę medyczną, która wyremontuje obiekt i zrobi tam niepubliczny ZOZ o specjalizacjach, których nie ma w SP ZOZ w Knyszynie, co jest praktycznie niemożliwe

- albo wydzielić nieruchomość i wystąpić do Starosty z wnioskiem o odwołanie darowizny, co też jest myślę, że nierealne.  

- ostatnia możliwość jeżeli stan budynku jest tragiczny pisać do Generalnego Konserwatora Zabytków o wykreślenie z rejestru i wówczas rozebrać ten budynek.

Krótka historia w czerwcu 2008 r. Urząd Miejski w Knyszynie wystąpił z wnioskiem do Podlaskiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku o zgodę na wykonanie rozbiórki budynku starej przychodni. Konserwator kiedy otrzymał nasze pismo zlecił wykonanie opinii w sprawie możliwości realizacji zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbiórce budynku starej przychodni i Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków taką opinię przedstawił, w opinii zawarł, że wstępne rozpoznanie obiektu pozwala negatywnie zaopiniować realizację zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbiórce budynku starej przychodni. W dniu 13 sierpnia 2008 r. Podlaski Konserwator Zabytków wydał decyzję mocą, której umarza postępowanie administracyjne na wydanie pozwolenia na dokonanie rozbiórki tego budynku. A uzasadnił to tym, że wydanie pozwolenia na przedmiotowe roboty budowalne nie leży w kompetencji Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie realizowana poza obszarem miasta wpisanym do rejestru zabytków. Nie wydał zgody dlatego bo ten budynek wówczas nie był zabytkiem. Czyli można powiedzieć, że gdybyśmy nie występowali o zgodę do konserwatora tylko do Starosty, wówczas to by przeszło. W dniu 14 sierpnia Konserwator wszczął procedurę w sprawie wpisania tego budynku do rejestru zabytków, w 2009 r. ten budynek został wpisany do rejestru zabytków odwoływaliśmy się do Konserwatora i do Ministra Kultury bezskutecznie. Konserwator Zabytków 29 maja 2014 r. dokonał kontroli obiektu i wydał zalecenia pokontrolne w tych zaleceniach pokontrolnych między innymi nakazał:

- wykonanie ekspertyzy technicznej stropów drewnianych, sprawdzenie drożności wentylacji, wykonanie projektu budowlanego w oparciu o wyniki ekspertyzy oraz przeprowadzenie robót budowlanych na podstawie wyżej wymienionego projektu. Punkt 1 wykonanie ekspertyzy stropów drewnianych był do wykonania do 31 października 2014 r. pozostałe do końca 2016 r. we wrześniu ubiegłego roku Urząd wystąpił z wnioskiem o zmianę terminu wykonania tej ekspertyzy na termin do 31 marca 2015 r. na co Konserwator Zabytków się zgodził, ale 18 marca ponownie wystąpiliśmy o zmianę terminu tej ekspertyzy i konserwator ustalił termin do 30 czerwca 2015 r. Zrobiliśmy zapytanie ofertowe i daliśmy zlecenie dla NOT-u za kwotę 6 tys. zł netto za wykonanie ekspertyzy. Zdaniem osoby wykonującej tą ekspertyzę budynek w obecnym stanie nadaje się tylko do rozbiórki. Mając taką opinię będziemy mogli występować do konserwatora zabytków o zgodę na rozbiórkę. Obecnie oczekujemy na opinię w tym zakresie wówczas będziemy mogli podejmować dalsze kroki.

Przewodniczący zamknął punkt 5 porządku obrad.

Do pkt. 6

Przewodniczący otworzył punkt 6 porządku obrad.

P. K. Oświecińska oraz A. Kakareko zwrócił się z pytaniem czy szkoły opracowały programy oszczędnościowe w związku z deficytem finansowym w poszczególnych szkołach.

P. U. Puławska insp. ds. szkolnictwa przedstawiła propozycje działań mających na celu obniżenie kosztów w poszczególnych placówkach oświatowych:

Przedszkole:

- zlecenie czynności ogrzewania przedszkola osobie fizycznej na umowę zlecenie.

- zatrudnienie pracowników obsługi zarejestrowanych w Urzędzie Pracy chodzi o pracowników zatrudnionych na kuchni, sprzątaczki i jednocześnie pomocy do dzieci.

- zmiana zasad przydział środków do utrzymania higieny osobistej oraz czystości odzieży ochronnej czyli zapewnienie pracownikom prania odzieży roboczej na terenie placówki w zamian za wypłacanie ekwiwalentu pieniężnego. Zapewnienie pracownikom środków higieny osobistej w postaci mydła, ręczników jednorazowych w sanitariacie w zamian za kupowanie produktów.

Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej:

- podejmowane przez nas działania są stałe systemowe mające na celu racjonalizację wydatkowanie środków publicznych. Wszelkie wydatki są celowe, niezbędne i wykonywane zgodnie z planem od wielu lat na terenie kierowanej przeze mnie placówki w priorytetowy sposób traktowana jest optymalizacja zatrudnienia, która przekłada się na racjonalizację poziomu kosztów czego wynikiem jest osiąganie średniej wynagrodzeń przez nauczycieli. Niezaplanowanym wydatkiem dotyczącym wynagrodzeń jest w roku bieżącym wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę nauczycielki od dnia 9 lutego do 26 czerwca 2015 r. zgodnie z propozycją organu prowadzącego przekazaną na spotkaniu w styczniu bieżącego roku zestawienie realizacji wydatków bieżących wg stanu na dzień 31 maja 2015 r.

Tutaj dodatkowych propozycji oszczędnościowych nie ma natomiast jest niski poziom wykorzystania planu na wszystkie wydatki.

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie:

Pragnę zapewnić pana Burmistrza, że wydatki budżetowe realizowane są zgodnie z zatwierdzonym planem realizacji wydatków budżetowych ZSO Knyszyn efektywne gospodarowanie środkami publicznymi oraz prowadzenie racjonalnej celowej i gospodarnej polityki rozdysponowania środków w ramach przyznanych limitów na wydatki budżetowe jest przedmiotem mojej wnikliwej uwagi. Stosuję się do zaleceń zawartych w piśmie oszczędnościowym, przy obecnej organizacji ZSO Knyszyn i zaplanowanym zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym ZSO w Knyszynie na rok szkolny 2015/2016 nie widzę możliwości poczynienia znaczących oszczędności finansowych w funkcjonowaniu zespołu.

P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że w dniu wczorajszym tj. 25 czerwca doszło do spotkania pomiędzy radą rodziców, dyrekcją ZSO w Knyszynie, Burmistrza Knyszyna oraz insp. ds. szkolnictwa Urzędu Urszuli Puławskiej. Rodzice wnioskują żeby powstały dwie grupy na zajęciach wychowania fizycznego.

P. U. Puławska poinformowała, że rodzice na spotkaniu zgłaszali różne propozycje, ale ta wydaje się zasadna a mianowicie w Klasie I gimnazjum jest 26 uczniów rodzice poprosili o podział tej klasy na zajęciach wychowania fizycznego to są 4 dodatkowe godziny wychowania fizycznego w tygodniu. Koszt dodatkowych zajęć od września do grudnia z wszelkimi pochodnymi wyniósłby 3300 zł. Wiem, że w świetle tego, co napisał dyrektor to wygląda jak wygląda. Należy pamiętać, że przy tej obsadzie osobowej jeżeli chodzi o kadrę to musimy dołożyć środków z budżetu bo nikt tych osób nie zwolni z drugiej strony nie ma za bardzo możliwości zwolnienia przy takiej ilości godzin i uczniów, natomiast w przyszłym roku szykuje się taka sytuacja, że znikają pewne zajęcia nie będzie też pewnych dzieci które miały szczególne prawa, tych godzin będzie mniej i będzie podstawa do tego żeby jakieś ruchy kadrowe w szkołach poczynić to jest zawsze bardzo ciężkie i nieprzyjemne i nie spotka się to ze zrozumienie natomiast takie ruchy będą musiały być poczynione. W tym roku jak mamy tych 36 nauczycieli w Knyszynie to dla nich będziemy musieli wypłacić średnie wynagrodzenie więc lepiej im wypłacić za pracę niż wypłacić im na koniec roku bo im się należy z ustawy. Zanim zaproponują w szkole jakieś dodatkowe zajęcia to może przychylmy się do wniosku rodziców te 4 godziny dodatkowe nie jest coś czego nie można zapewnić. Podobnie ma się sytuacja w szkole w Kalinówce Kościelnej bo tworząc arkusze organizacyjne staraliśmy się tak wyżyłować ten arkusze, żeby tam nie było żadnych godzin dodatkowych i ograniczyć wszystko, co się da i wyszła taka sytuacja w Kalinówce Kościelnej, że tam wszystkie 3 klasy (IV-VI) szkoły podstawowej i wszystkie trzy klasy gimnazjum mają razem wychowanie fizyczne ułożenie planu lekcyjnego jak mają ćwiczyć razem 3 klasy to jest wyższa sprawa.

P. A. Kakareko – trudno prowadzić zajęcia przykładowo z kilkoma uczniami.

P. U. Puławska –zdaję sobie sprawę, że te klasy nie są zbyt liczne, ale zasadnym będzie przeznaczyć te środki na zajęci z wychowania fizycznego.

P. I. Wysocka – czego oprócz zajęć wychowania fizycznego to spotkanie dotyczyło.

P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna – była kwestia przeniesienia biblioteki i jest to może i zasadne żeby biblioteka mieściła się w jednym pomieszczeniu natomiast nie jest zasadne przenoszenie gabinetu dyrektorów i wydatkowanie dużych pieniędzy z tym związanych.

P. U. Puławska – tutaj nie chodzi o zwiększenie ilości godzin czy przenoszenie gabinetów w tej chwili najważniejszą rzeczą jest dostosowanie organizacji pracy bibliotek do potrzeb dzieci. Biblioteka powinna pracować w godzinach kiedy są dzieci a więc np.: rano kiedy czekają na lekcje i kiedy kończą zajęcia oczekują na dowóz.

P. B. Płońska - Skarbnik – rozumiem, że te zajęcia dodatkowe mają być do końca bieżącego roku. Radni będą mieli świadomość tego, że o tą kwotę zmniejszy się dodatek wyrównawczy       wypłacany nauczycielom.   

Przewodniczący - należy przyjąć koncepcję albo dopłacamy teraz do dodatkowych zajęć albo w styczniu. Zasadnym wydaje się aby te pieniądze wypłacić za faktycznie przepracowany czas z korzyścią dla dzieci.

P. A. Budny poruszył kwestię poinformowania radnych o rozpatrywanych sprawach. Jeżeli chodzi o ten konkretny wniosek sprawa zrozumiała bo jest z dnia wczorajszego natomiast zdarza się tak, iż spotyka się np. komisja oświaty rozstrzyga pewne sprawy natomiast pozostali radni nic nie wiedzą na ten temat, co utrudnia podejmowanie decyzji.

P. A. Kakareko zauważyła, że jeżeli jakieś sprawy były przedstawiane na posiedzeniu komisji zdrowia, kultury, oświaty to zawsze są jeszcze raz przed sesją przedstawianie na wspólnym posiedzeniu komisji rady. Można ewentualnie zastanowić się nad zwiększeniem składu osobowego komisji Rady.                   

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza można zrobić w ten sposób, że wysyłając materiały dla członków danej komisji można wysłać samo zaproszenie dla pozostałych radnych. Wówczas zainteresowany radny będzie mógł przyjść na posiedzenie komisji bez prawa głosu. Ogłoszenia o posiedzeniu komisji wraz z materiałami są publikowane w BIP i każdy ma prawo przyjść na posiedzenie komisji.

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o zwiększenie godzin wychowania fizycznego poprzez podział na grupy w klasie I Gimnazjum w Knyszynie oraz rozdzielenie godzin wychowania fizycznego w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej i I – III gimnazjum w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 11 członków komisji. Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek. Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.
Do pkt. 7

Przewodniczący otworzył punkt 7 porządku obrad

P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza przedstawił:

- Wniosek SP ZOZ w Mońkach o dofinansowanie wymiany pokrycia dachowego oraz naprawy części uszkodzonej elewacji na budynku Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Kalinówce Kościelnej przewidywane koszty to kwota 24.500 zł ( kopia pisma w złączeniu).

- wniosek Rady Miejskiej w Mońkach z prośbą o udzielenie pomocy finansowej na wykonanie nowego pokrycia dachowego na budynku SP ZOZ w Mońkach (część budynku w której mieści się Oddział Rehabilitacji Leczniczej, Zakład Opiekuńczo – Leczniczy. Koszt wymiany pokrycia dachowego to kwota 25 tys. zł. (kopia wniosku w załączeniu).

Komisja biorąc pod uwagę, że gmina Knyszyn jest organem założycielskim dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie i na bieżąco musi ponosić koszty związane z funkcjonowaniem tego podmiotu negatywnie zaopiniowała wnioski.

Przewodniczący zamknął punkt 7 porządku obrad.

Do pkt. 8

Przewodniczący otworzyły punkt 8 porządku obrad. Do protokołu 4/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej z dnia 19 maja  2015 r. uwag nie wniesiono.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 4/15 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji.
W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.

Do pkt. 9

Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie  

 

Protokółował:                       

Andrzej Kudzinowski      

                                     

Przewodniczący obrad            

Zbigniew Adam Niedzielewski  

 

        

                      

 

                                                        

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Komisji

Wytwarzający/odpowiadający: Urszula Marta Puławska

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data wprowadzenia: 2015-10-26

Data modyfikacji: 2015-10-26

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2015-10-26