zarz-42-2003
ZARZĄDZENIE NR 42 / 03
Burmistrza Knyszyna
z dnia 25 sierpnia 2003 roku
w sprawie utworzenia Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego w Knyszynie
Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej
(Dz. U. Nr 62, poz. 558 i N r 74, poz. 676) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 roku w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania (Dz. U. Nr 215, poz. 1818) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Na terenie Miasta i Gminy Knyszyn powołuje się dla potrzeb zarządzania kryzysowego w sytuacjach zagrożenia klęskami żywiołowymi – Gminny Zespół Reagowania, zwany dalej „Gminnym Zespołem”, w składzie:
· szef zespołu
· zastępca szefa zespołu
· stałe grupy robocze:
1) grupa planowania cywilnego
2) grupa monitorowania, prognoz i analiz
· czasowe grupy robocze:
1) grupa operacji i organizacji działań
2) grupa zabezpieczenia logistycznego
3) grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej
2. Na szefa gminnego zespołu powołuje się Sekretarza Gminy, a na jego zastępcę - pracownika ds. OC Urzędu Miejskiego w Knyszynie.
3. Stałe grupy robocze tworzy się spośród osób zatrudnionych w UM w Knyszynie oraz w gminnych jednostkach organizacyjnych. W skład poszczególnych grup wchodzą:
· grupa planowania cywilnego:
1) Przedstawiciel KP PSP w Mońkach.
2) Kierownik Referatu Infrastruktury i Promocji Gminy
3) Pracownik UM ds. obsługi Rady Miejskiej i OSP.
4) Kierownik Komisariatu Policji w Knyszynie
· grupa monitorowania, prognoz i analiz:
1) Pracownik U. M .- inspektor ds. sekretariatu
2) Pracownik U. M. ds. budownictwa i planowania przestrzennego-
3) Kierownik ZGK i M w Knyszynie
4) Komendant drużyny wykrywania i alarmowania
4. Czasowe grupy robocze tworzy się spośród osób zatrudnionych w UM w Knyszynie oraz w gminnych jednostkach organizacyjnych, a ponadto w ich skład mogą wchodzić również eksperci, specjaliści, osoby zaufania społecznego, przedstawiciele władzy publicznej lub społecznych organizacji ratowniczych. W skład poszczególnych grup wchodzą:
· grupa operacji i organizacji działań:
1) Sztab kierownika posterunku policji
2) Sztab gminnego prezesa OSP
· grupa zabezpieczenia logistycznego:
1) Skarbnik Gminy
2) Inspektor UM ds. ewidencji ludności i działalności gospodarczej
3) Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie.
4) Dyrektor KOK
5) przedstawiciel Posterunku Energetycznego
6) Zastępca Kierownika ZGK i M w Knyszynie
· grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno - bytowej:
1) przedstawiciel SP ZOZ w Knyszynie
2) przedstawiciel ZSO w Knyszynie
3) kierownik GOPS
5. Grupy robocze o których mowa w ust. 3, stanowią Gminne Centrum Reagowania, będące komórką organizacyjną UM. Siedzibę GCR ustanawia się w budynku UM. Zobowiązuje się Sekretarza Gminy do jej odpowiedniego oznakowania oraz do podania tego faktu do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający powiadomienie wszystkich mieszkańców gminy.
§ 2.
1. Zespół gminny zwany dalej „zespołem”, działa na podstawie planu pracy zatwierdzonego przez Burmistrza Knyszyna.
2. Pracami zespołu kieruje szef zespołu, do którego obowiązków należy:
· przygotowanie rocznego planu pracy zespołu;
· opracowanie regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awaria techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej;
· ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń;
· przewodniczenie posiedzeniom;
· zapraszanie na posiedzenia osoby nie będące członkami zespołu;
· inicjowanie i organizowanie prac zespołu.
3. Posiedzenie zespołu zwołuje szef zespołu na polecenie Burmistrza Knyszyna nie rzadziej niż raz na kwartał lub w zależności od potrzeb.
4. Obsługę kancelaryjno – biurową zespołu zapewnia Urząd Miejski w Knyszynie.
5. Grupy robocze o charakterze stałym pracują zgodnie z rozkładem czasu pracy obowiązującym w urzędzie , w którym są usytuowane, z zapewnieniem dobowych dyżurów.
6. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej zespół pracuje w składzie grup roboczych o charakterze stałym i czasowym, w trybie ciągłym, z zapewnieniem zmianowości pracy osób wchodzących w ich skład.
§ 3.
1. Dokumentami działań i pracy zespołu są:
· roczny plan pracy;
· plan reagowania kryzysowego;
· protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym;
· raporty bieżące i okresowe;
· karty zdarzeń, w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym;
· raporty odbudowy;
· inne niezbędne dokumenty, w tym imienny wykaz członków zespołu.
2. Plan reagowania kryzysowego określa zespół przedsięwzięć na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności:
· Zadania w zakresie monitoringu zagrożeń;
· Bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń;
· Procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady współdziałania, a także sposoby ograniczenia rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń.
3. Plan reagowania kryzysowego jest uzgadniany z kierownikami jednostek organizacyjnych planowanych do użycia w realizacji przedsięwzięć określonych w planie w zakresie dotyczącym tych jednostek, a następnie zatwierdzany przez Starostę Powiatu w Mońkach. Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis zdarzeń i wdrożonych działań oraz decyzji podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat, a w szczególności informacje o:
· kolejności alarmowania sił ratowniczych;
· podmiocie kierującym działaniami ratowniczymi;
· podejmowanych decyzjach, w tym o zadaniach stawianych poszczególnym formacjom ratowniczym i podmiotom ujętym w planie reagowania kryzysowego;
· liczbie poszkodowanych i wielkości strat;
· sposobie udzielania pomocy i zabezpieczenia terenu zdarzenia
4. Raport odbudowy zawierający opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycje działań mających na celu odbudowę, a w szczególności:
· szczegółowy wykaz strat w infrastrukturze oraz w potencjale ratowniczym;
· projekt harmonogramu likwidacji strat i odbudowy;
· wstępny bilans potrzeb finansowych w zakresie odbudowy.
5. W celu zapobieżenie skutkom klęski żywiołowej, lub ich usunięcia zespół pracuje w fazach zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy. Szczegóły tych działań określa § 10 ust. 2 – 7 rozporządzenia.
6. Raz w roku Burmistrz Knyszyna zarządza ćwiczenia zespołu w pełnym składzie, określając ich cel, główne zadania i przebieg. Po przeprowadzeniu ćwiczeń szef zespołu przedstawia Burmistrzowi raport z ćwiczeń.
§ 4.
1. Warunki techniczne i standardy wyposażenia gminnego zespołu, a w szczególności infrastruktura techniczna i wyposażenie, powinny umożliwić efektywne wypełnianie zadań zespołu, z zachowaniem ciągłości ich działania i wymiany informacji podczas pracy oraz możliwości pracy w warunkach braku zasilania zewnętrznego, wystąpienia awarii lub uszkodzenia systemów łączności.
2. Warunki techniczne do pracy zespołu, o których mowa w ust. 1, zapewniają pomieszczenia:
a) służb dyżurnych,
b) sala operacyjna do pracy i ćwiczeń zespołu zlokalizowana w siedzibie UM.
c) zaplecze socjalne, sanitarne i techniczne - szkół i SP ZOZ w Knyszynie.
3. Pomieszczenia i ich wyposażenie powinny zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy zgodne z przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Standardowe wyposażenie zespołu zlokalizowane w pomieszczeniach UM w Knyszynie o których mowa w ust. 2 ppkt a) i b) stanowią:
· stanowisko dyspozytorskie oraz pomocnicze stanowiska dla służb dyżurnych w liczbie niezbędnej do realizacji zadań;
· stanowisko pracy Burmistrz Knyszyna
5. Standardowe wyposażenie stanowiska dyspozytorskiego i stanowiska pracy Burmistrza Knyszyna określają przepisy zawarte w § 13 ust. 2 oraz § 14 i § 15 rozporządzenia.
6. Finansowanie gminnego zespołu reagowania jest realizowane w ramach budżetu gminy. Bieżące prace zespołu mogą być także finansowane z dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych gmin i powiatów, określonych w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej.
7. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania zespołu, o których mowa w ust. 6 oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań w stanach nadzwyczajnych, są finansowane ze środków przeznaczonych w budżecie państwa na inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz ze środków programów wieloletnich.
8. Warunki techniczne i standardy wyposażenia zespołu gminnego, określone w § 12 – 15 rozporządzenia, powinny zostać zapewnione w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Metryka strony