Protokół nr 10/15 z 28.12.2015
Protokół Nr 10/15
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego
Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 grudnia 2015 roku w godz. 1000-1330
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani Agnieszki Kakareko
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 14, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. A. Kakareko Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie. P. A. Kakareko wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono.
Kontynuując zaproponowała zmianę w kolejności porządku obrad a mianowicie pkt. 5 Przedstawienie informacji na temat Podlaskiego Funduszu OZE przyjąć jako punkt 2 a proponowany pkt. 2 otrzymałby odpowiednio numerację 3 itd.
Uwag ze strony Komisji nie zgłoszono w zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 członków Komisji o oto jego treść.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przedstawienie informacji na temat Podlaskiego Funduszu OZE.
- Projekty uchwał w sprawach:
a) upoważnienia Burmistrza Knyszyna do wskazania przedstawiciela do pracy w Radzie Lokalnej Grupy Działania – Puszcza Knyszyńska,
b) przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Knyszyn oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego na lata 2016-2020,
c) ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Knyszyn oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania,
d) uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2016 rok,
e) określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy – usługi, pomoc rzeczowa, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe,
f) upoważnienia Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie do prowadzenia postępowania w sprawach z zakresu świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym,
g) zmiany regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie Gminy Knyszyn,
h) ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna,
i) uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2016-2019,
j) uchwalenia budżetu gminy na 2016 rok,
k) dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.
- Zajęcie stanowiska w sprawie przeznaczenia nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 1146/1 (żwirowisko) w obrębie Grądy, Poniklica, Wodziłówka.
- Wyrażenie zgody, na podjęcie niezbędnych czynności przez Burmistrza Knyszyna, w zakresie przygotowania części działki Nr 680/2 (obrębie gruntów Knyszyn), na cele budownictwa jednorodzinnego.
- Sprawy różne.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad.
Do pkt. 2
Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.
Głos zabrał P. Artur Zakrzyński, który przedstawił informacje na temat Podlaskiego Funduszu Odnawialnych Źródeł Energii w skrócie OZE którego celem jest zamiana energii słonecznej na energię elektryczną wykorzystując do tego celu ogniwa fotowoltaiczne. Warunki rozwoju określa strategia rozwoju województwa i RPO z tego w obszarze odnawialnych źródeł energii jest określony strumień pieniędzy i określone zasady żeby elektrownię zbudować potrzebny jest inwestor, miejsce i przyłącze . Do pozyskania jest kwota 60 mln euro do 2020 r. odbywa się to w ramach konkursów rozpisanych na kolejne lata począwszy od pierwszej transzy w działaniu 5.1. Stąd powstała inicjatywa zawiązania Podlaskiego Funduszu Odnawialnych Źródeł Energii w skrócie OZE nasza rola jako strony kościelnej to proponujemy zawiązanie tego funduszu i będziemy na niego płacić pieniądze i na tym się kończy nasza rola natomiast fundusz i dana jednostka samorządu terytorialnego a dostały zaproszenia do tej inicjatywy wszystkie 118 samorządy. Te jednostki samorządu terytorialnego, które będą w tym funduszu po otrzymaniu decyzji o przyznaniu dotacji stworzą konsorcjum i będą zarządzać tym funduszem my ze sprzedaży prądu będziemy zasilać w pieniądze a co państwo zrobicie z tymi pieniędzmi to nie nasza sprawa można je przeznaczyć na potrzeby inicjatyw odnawialnych źródeł energii, pozostaje to w rękach danej jednostki samorządu terytorialnego. Urząd Marszałkowski rozpisując konkurs zaproponował dodatkowe punkty za wykorzystanie tak zwanych terenów zdegradowanych w gestiach danych parafii są działki, ale przeważnie są to grunty rolne natomiast jednostki samorządu terytorialnego często dysponują takim terenem np.: byłe żwirowisko, wysypisko itp. Jest to bardzo dobre miejsce na posadowienie elektrowni słonecznej. Sama elektrownia zajmuje około 0,5 ha ziemi i jest to ciąg paneli fotowoltaicznych ustawionych na stelażach w kierunku południowym lub południowo wschodnim podłączonych do sieci średniego napięcia najbliższa taka duża znajduje się w Kolnie. Elektrownia ma produkować prąd do 200 kW. Żywotność takiej instalacji jest obliczona na 25 lat. W przypadku potencjalnej współpracy z gminą Knyszyn mamy taką sytuację, że przesłaliśmy propozycję tekstu porozumienia , doślemy propozycję samej umowy konsorcjum z drugiej strony oglądaliśmy działkę wysypiska śmieci (terenu przed), która idealnie nadaje się na ten cel czyli mamy potencjalnie lokalizację gdzie taką elektrownie można posadowić obecność księdza proboszcza, który stanowiłby stronę inwestorską przy parafii powstałaby spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która wniosłaby udział własny na potrzeby sfinansowania budowy tej elektrowni. To wszystko się nie wydarzy jeżeli nie będzie inicjatywy lokalnej myśmy wymyślili to pod nazwą Podlaski Fundusz OZE do którego serdecznie państwa zapraszamy.
Przewodnicząca – jak przedstawia się sprawa indywidualnych gospodarstw domowych, które chcą montować ogniwa fotowoltaiczne.
P. A. Zakrzyński Podlaska Inicjatywa OZE zajmuje się produkcją prądu o charakterze przemysłowym działanie 5.1 przewiduje małe, średnie przedsiębiorstwa.
Ksiądz Tomasz Powichrowski Kuria Metropolitalna w Białymstoku - W przyszłym roku będzie ogłoszony konkurs na użyteczną energię odnawialną i wówczas będzie możliwość wykorzystania na potrzeby własne mniejsze instalacje przydomowe a nadmiar będzie można zmagazynować albo odsprzedać. To rozdanie przewidziane na odsprzedaż do PGE. Jeżeli chodzi o Gminę to otrzymałaby dochody z tytułu dzierżawy działki oraz podatek od nieruchomości ( 2% ) od wartości stelaży pod urządzenia fotowoltaiczne nie mylić, że podatek będzie od farmy fotowoltaicznej wartej np.: 1200 tys. zł. ponieważ cała inwestycja będzie wówczas nieopłacalna gdyż zysk roczny to około 50 tys. zł netto z czego 8-10% stanowią podatki i z tego trzeba byłoby spłacać kredyt zaciągnięty na inwestycję plus bieżące funkcjonowanie tego (konserwacja).
P. I. Wysocka potencjalna działka znajduje się przed wysypiskiem tak zwane wyrobisko kto doprowadzi ją do stanu używalności.
Ks. T. Powichrowski – to będzie w ramach inwestycji teren będzie zagospodarowany byłoby to po prostu przygotowanie terenu pod farmę fotowoltaiczną.
P. K. Chowański – zastępca Burmistrza gmina dysponuje w tym rejonie działką o łącznej powierzchni około 1,5 ha są to wydzielone dwie działki. Wracając do korzyści dla gminy to zagospodarowany teren likwidacja wyrobiska, wpływy z dzierżawy, podatek od nieruchomości. Chodzi o sprawę założenia konsorcjum to gmina zakładałaby ten fundusz.?.
P. A. Zakrzyński – można sobie wyobrazić różne formy współdziałania, ale patrząc pragmatycznie zakładanie stowarzyszenia to czas prawnicy i koszty, zakładanie fundacji podobnie. Natomiast konsorcjum to jest to taka forma prawna, ze jest umowa wiążąca istniejące jednostki samorządu terytorialnego, które chcą się przyłączyć do tej inicjatywy OZE korzystamy z gotowego wzoru stosowanego od lat w środowiskach naukowych w ramach obsługi europejskich programów badawczych i to są gotowe rozwiązania organizacyjne tam jest komitet sterujący jest zdefiniowany system głosowania .
Radca prawny czy ta spółka z ograniczoną odpowiedzialnością istnieje i kto wchodzi w jej skład.
P. A. Zakrzyński spółkę z o.o zakłada lokalna parafia. Zgodnie z konkordatem kościelną osobą prawną może być jednostka parafialna, kuria, seminarium.
Ks. T. Powichrowski - Spółkę parafialną zawiązujemy z czysto formalnych przyczyn żeby nie mieszać pieniędzy parafialnych z ewentualnymi wpływami z farmy fotowoltaicznej. W skład spółki będzie wychodziła w 5 % sieć parków energii słonecznej czyli P. Artur, która zapewni wkład własny z BOŚ-iu. Na realizację przedsięwzięcia każda parafia związuje własną spółkę elementem łączącym jest spe-s który wnosi pieniądze do każdej spółki oddzielnie, ale globalnie razem i potem odpowiada za rozliczenia i prowadzenie dokumentacji w centrum w Topczewie
Radca prawny - procenty przekazywane na fundusz łączących jednostki samorządu terytorialnego to o jakich tutaj możemy mówić wartościach.
P. A. Zakrzyński my liczyliśmy 8% od danej elektrowni słonecznej brutto z podatkami czyli kwota netto przekazana do funduszu jest zmniejszona o połowę. Oszacowaliśmy, że gdyby wszystkie 118 samorządów przystąpiło do tego przy założeniu funkcjonowania paneli przez okres 25 lat to kwota netto, która trafiłaby do funduszu byłoby to 3 mln zł.
- radca prawny czyli średnio na gminę wyszłoby około 25 tys. zł. Termin powstania spółki konkretnie chodzi o Knyszyn
P.A. Zakrzyński - po 15 stycznia 2016 r,.
Radca – jeżeli chodzi o funduszu konsorcjum jak wygląda kwestia związania się uczestnictwem w sytuacji gdyby dana jednostka stwierdziła, że jednak nie odpowiada jej taka forma współpracy jakie będą konsekwencje wystąpienia.
P. A. Zakrzański – porozumienie ma wartość listu intencyjnego nie jest to nic wiążącego. Załóżmy, że potem będzie to umowa konsorcjum taka umowa przewiduje odejście tak naprawdę nie ma żadnych konsekwencji.
Radca prawny - kwestia rozliczenia ewentualnych dochodów – podział funduszy, które uzyska konsorcjum
P. A. Zakrzański – kwestia ustalana przez konsorcjum. To komitet sterujący w ramach konsorcjum będzie decydował.
- radca prawny - umowy dzierżawy ma być na czas określony do 2043 r. czy jest możliwość rozwiązania jej wcześniej.
Ks. T. Powichrowski – umowa może być wcześniej rozwiązana, zakładany czas umowy dzierżawy to okres sprawności ogniw fotowoltaicznych. Pamiętać należy o okresie trwałości projektu minimum 3 lata.
P. M. Pawalik jak szybko powstałaby taka instalacja.
P. A. Zakrzański – zakładając, że w maju będzie konkurs w czerwcu rozstrzygnięcie to wówczas w wakacje powstałby pierwsze instalacje.
P. I. Wysocka – oczekiwanie od samorządu podjęcie uchwały o przekazaniu działki to termin.
A. Zakrzański – to już w styczeń przyszłego roku. W połowie stycznia organizujemy spotkanie - konferencję do tego funduszu wszystkie 118 jednostek samorządu są zaproszone.
P. I. Wysocka - jest 118 gmin, ile trzeba żeby ten projekt zacząć.
A. Zakrzański – na dzisiaj jest 6-7 a więc to już wystarczy.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza czyli jak pan mówi na początku te -7 gmin zakładałoby konsorcjum i przedstawiciele tych gmin decydowaliby o podziale funduszu.
P. A. Zakrzański tak, ale liczymy, że tych samorządów będzie więcej, trzeba też wziąć pod uwagę że nie wszystkie wnioski muszą uzyskać dofinansowanie.
P. I. Wysocka – jak pan to ocenia P. Burmistrzu.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza należałoby to ocenić pozytywnie po pierwsze gmina ma zagospodarowaną działkę, która jest nieużytkiem, wpłyną do budżetu środki z tytułu dzierżawy i podatku poza tym wartość dodana niekoniecznie materialna ale chociażby sam fakt istnienia na terenie gminy odnawialnych źródeł energii z czasem może być potrzebne dla gminy ja byłbym za.
Ks. T. Powichrowski - Parafia wykłada pieniądze na założenie spółki i przyłącze energetyczne. Liczymy, że dochód netto parafii to kwota około 22 tys. zł.
Przewodnicząca zakończyła dyskusję.
Następnie zarządziła głosowanie nad wnioskiem o upoważnieniu Burmistrza do podpisaniu porozumienia o przystąpieniu do inicjatywy Podlaskiego Funduszu OZE.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 14 radnych.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek. Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.
Do pkt. 3
Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad – projekty uchwał w sprawach:
a)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Knyszyna do wskazania przedstawiciela do pracy w Radzie Lokalnej Grupy Działania – Puszcza Knyszyńska.
P. K. Bagiński – kierownik referatu poinformował, iż otrzymaliśmy informację z Lokalnej Grupy Działania Puszcza Knyszyńska o potrzebie upoważnienia przez Radę Miejską Burmistrza do wskazania przedstawiciela do pracy w Radzie Lokalnej Grupy Działa. Po podjęciu uchwały przez Radę Burmistrz będzie mógł wskazać taką osobę.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
b)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Knyszyn oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego na lata 2016-2020.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że poprzedni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy obowiązywał do 2015 r. gmina w swoim zasobie posiada mieszkania komunalne i socjalne a wspomniany program od 1 stycznia będzie nieaktualny istnieje więc konieczność uchwalenia nowego na kolejne 5 lat.
P. K. Bagiński – kierownik referatu dodał, że ten program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy nie różni się od poprzedniego dokonano przede wszystkim uaktualnienia jeżeli chodzi o zasoby mieszkaniowe doszły mieszkania komunalne w dawnym budynku KP Policji w Knyszynie.
P. Z. Niedzielewski – na podstawie czego zrobiono ocenę stanu technicznego mieszkań.
P. K. Bagiński – na podstawie informacji od mieszkańców.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
c)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Knyszyn oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że w chwili obecnej na terenie gminy funkcjonują dwa przedszkola publiczne prowadzone przez gminę Knyszyn. Podjęcie tej uchwały nie spowoduję żadnych skutków prawnych. Będziemy przygotowani na sytuację gdyby na terenie gminy powstało przedszkole niepubliczne albo publiczne prowadzone przez inną osobę niż jednostka samorządu terytorialnego. Takie zasady udzielania dotacji powinny obowiązywać niezależnie czy takie przedszkole funkcjonuje.
P. Skarbnik dodała, iż ta uchwał reguluje tryb oraz zasady udzielania i rozliczania dotacji przyznanej prywatnym i publicznym podmiotom prowadzącym takie przedszkole.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
d)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2016 rok.
P. A. Roszkowska – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie poinformowała, że głównym celem Gminnego Programu jest profilaktyka skierowana do dzieci i młodzieży z terenu naszej gminy jak również przeciwdziałania prowadzone z osobami dorosłymi w rodzinach gdzie panuje alkoholizm, narkomania, przemoc. Zadania ujęte w programie są ukierunkowane na poprawę stanu zdrowia rodzin, przede wszystkim poprzez kreowanie pozytywnego wizerunku rodziny, edukację rodziców, wspieranie stowarzyszeń i organizacji młodzieżowych oraz szeroko rozumianą ochronę dzieci, młodzieży i rodzin przed zagrożeniami zewnętrznymi m.in. zagrożeniami alkoholowymi i narkomanią. Przy opracowywaniu programu uwzględniono potrzeby występujące na terenie naszej gminy a wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców związanych z problemem uzależnień obejmuje możliwie szeroki wachlarz działań, począwszy od działań terapeutycznych poprzez profilaktyczne, aż do działań zmierzających do kształtowania i utrwalania pozytywnych postaw i wartości przy szczególnym uwzględnieniu młodzieży.
Następnie przedstawiła procedurę związaną z kierowaniem osób uzależnionych na leczenie odwykowe.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
e)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy – usługi, pomoc rzeczowa, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe.
P. A. Roszkowska –poinformowała, że poprzednia uchwała obowiązuje od 2004 r. i wymaga uaktualnienia chociażby z uwagi na szereg zmian w ustawie o pomocy społecznej. Bez takiej uchwały osoba czy też rodzina przekraczająca dochód określony w ustawie o pomocy społecznej nie może korzystać z pomocy. To kryterium wynosi odpowiednio osoba samotna 634 zł w rodzinie 514 zł. Jeżeli dochód przekracza te kwoty to osoba może zwrócić się do ośrodka o pomoc na zasadzie zwrotu. Może to być pomoc w formie zasiłku okresowego, celowego na ekonomiczne usamodzielnienie czy też pomoc rzeczowa. Do tej pory nigdy nie było takiego wniosku o udzielenie pomocy.
Przyznane świadczenia z pomocy społecznej w przypadku dochodu osoby samotnej lub rodziny przekraczającego kwotę kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej podlegają zwrotowi:
1) w wysokości 50% przyznanego świadczenia, jeżeli dochód netto osoby samotnej lub osoby w rodzinie wynosi powyżej 110% do 150 % kryterium dochodowego.
2) w wysokości 70% przyznanego świadczenia, jeżeli dochód netto osoby samotnej lub osoby w rodzinie wynosi powyżej 150% do 200% kryterium dochodowego.
3) w całości, jeżeli dochód netto osoby samotnej lub osoby w rodzinie przekracza 200% kryterium dochodowego.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
f)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie do prowadzenia postępowania w sprawach z zakresu świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że od 1 stycznia 2016 r. zadania z zakresu świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym czyli tak zwane stypendia przechodzą pod Urząd Miejskiej w Knyszynie do tej pory były w MOPS-ie dlatego cofamy to upoważnienie dla Kierownika MOPS-u do wydawania decyzji.
P. A. Roszkowska dodała, iż to zadanie wykonywała pracownica MOPS-u. W bieżącym roku odbyła się kontrola Ośrodka, która wykazała, iż liczba osób zatrudnionych w Ośrodku nie spełnia wymogów ustawy i te ½ etatu, która była przeznaczona na prowadzenie stypendiów wraca do Ośrodka więc to upoważnienie kierownikowi nie jest już potrzebne.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
g)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie Gminy Knyszyn.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że projekt tej uchwały jest konsekwencją poprzedniej i dotyczy zmian w regulaminie słowa Kierownik MOPS zastępujemy Burmistrz Knyszyna.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
h)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna.
P. I. Wysocka – przy ustalaniu wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna w roku ubiegłym była mowa o tym, że wrócimy do wynagrodzenia Burmistrza o ile czymś się wykaże. W bieżącym roku nie było naboru wniosków za wyjątkiem schetynówki aczkolwiek trochę tych środków pozyskał dla gminy. P. Bagiński zrobił taki wykaz zrealizowano 11 przedsięwzięć na kwotę około 1,5 mln zł. i pozyskana kwota to bodajże ponad 740 tys. zł i wróciłam więc do wynagrodzenia P. Burmistrza. Obecne wynagrodzenie zasadnicze Burmistrza to kwota 5000 zł docelowo może wynosić 5900 zł. Proponuję kwotę 5300 zł.
- dodatek funkcyjny obecnie otrzymuje 1700 zł – proponuję stawkę 1900 zł.
- dodatek specjalny obecnie 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, proponuje pozostawienie dodatku specjalnego w tej samej wysokości tj. 30%.
P. G. Zajkowski zaproponował ustalenie wynagrodzenia zasadniczego Burmistrza w wysokości 5500 zł.
P. I. Wysocka zauważył, iż Rada ma jeszcze 3 lata na ewentualną podwyżkę wynagrodzenia Burmistrzowi i podtrzymuje swoją propozycję wynagrodzenia zasadniczego dla Burmistrza w wysokości 5300 zł. W bieżącym roku Burmistrz będzie mógł się wykazać ponieważ rusza nabór wniosków, zobaczymy też jak Urząd funkcjonuje po likwidacji ZGKiM zawsze Rada do tego może wrócić.
Ostatecznie P. G. Zajkowski nie zgłosił swojej propozycji dotyczącej ustalenia wynagrodzenia Burmistrza.
Innych propozycji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za ustaleniem miesięcznym wynagrodzenia Burmistrza Knyszyna w wysokości:
- wynagrodzenie zasadnicze – 5300 zł,
- dodatek funkcyjny – 1900 zł,
- dodatek specjalny - 30% głosowało 13 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu.
i)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2016-2019,
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, że projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2019 był szczegółowo omówiony na posiedzeniu Komisji w dniu 11 grudnia. Radni otrzymali projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Knyszyn na lata 2016 – 2019 po zmianach spowodowanych autopoprawką do projektu budżetu gminy Knyszyn na 2016 r. Następnie P. Skarbnik przedstawiła treść autopoprawki do budżetu:
Zmiany w planie wydatków budżetu gminy.
Zmniejsza się wydatki budżetu gminy o kwotę 481.147 zł, z tego:
- W dziale 757 Obsługa długu publicznego, rozdział 75704 rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, paragraf 803 wypłaty z tytułu krajowych gwarancji i poręczeń o kwotę 90.000 zł,
- W dziale 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80101 szkoły podstawowe o kwotę 391.147 zł – zmniejszenie w poszczególnych paragrafach na rzecz zwiększenia w tych samych paragrafach w rozdziale 80150 realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych.
Zwiększa się wydatki budżetu gminy o kwotę 481.147 zł, z tego:
- W dziale 600 Transport i łączność o kwotę 59.877 zł, w tym:
- rozdział 60014 drogi publiczne powiatowe, paragraf wydatki inwestycyjne o kwotę 35.400 zł – na opłacenie 60% kwoty dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy drogi powiatowej Zofiówka-Nowiny Kasjerskie - Nowiny Zdroje dotyczącej zadania „Przebudowa dróg powiatowych na terenie gminy Knyszyn ( do wsi: Czechowizna, Jaskra) oraz dokumentacja projektowo-kosztorysowa przebudowy drogi powiatowej Zofiówka-Nowiny Kasjerskie - Nowiny Zdroje.
- rozdział 60016 drogi publiczne gminne, paragraf wydatki inwestycyjne o kwotę 24.477 zł – na opłacenie kosztów opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej na przebudowę Rynku w Knyszynie, w związku z przedłużeniem terminu wykonania umowy ( 60 dni od uzyskania prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu).
2. W dziale 801 Oświata i wychowanie o kwotę 420.270 zł, w tym:
- rozdział 80101 szkoły podstawowe o kwotę 18.150 zł, z tego:
* paragraf 4010 wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 18.000 zł – w związku z planowanym przejściem na emeryturę pracownika obsługi i koniecznością wypłaty odprawy emerytalnej oraz nagrody jubileuszowej.
* paragraf 4240 o kwotę 150 zł – zwiększenie planu wydatków w ZS Kalinówka Kościelna w związku z przystąpieniem do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i koniecznością zapewnienia wkładu własnego.
- rozdział 80104 przedszkola o kwotę 10.973 zł – na pokrycie kosztów pobytu dzieci zamieszkałych na terenie gminy Knyszyn, uczęszczających do przedszkoli na terenie innych gmin.
- rozdział 80150 realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych – zwiększenie o kwotę 391.147 zł ( kwota przeniesiona w poszczególnych paragrafach z rozdziału 80101).
3. W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział biblioteki o kwotę 1.000 zł – zwiększenie kwoty dotacji podmiotowej na zabezpieczenie kosztów opłaty za energię elektryczną w budynku przy ul. Rynek 6.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
j)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2016 rok.
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, że przedstawiona wcześniej autopoprawka do projektu budżetu gminy Knyszyn na 2016 r. stanowiąca załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 128/15 Burmistrza Knyszyna spowodowała zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej jak również w projekcie budżetu gminy na 2016 r.
P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem jak przedstawia się sprawa budowy szaletu miejskiego w Knyszynie zaplanowana kwota w budżecie 30 tys. zł.
P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna poinformował, iż jesteśmy w trakcie rozmów z dwoma projektantami, z których wyłonimy wykonawcę. Trwa ustalanie warunków zabudowy ponieważ budowa szaletu wymaga pozwolenia na budowę. Prace zostaną wykonane we własnym zakresie, szalet ma mieścić się na placu przy strażnicy.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
k)
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2015 rok.
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy Knyszyn na 2015 r. szczegółowy wykaz zmian zawarty jest w załączniku Nr 4 do projektu uchwały. Poinformowała, że budżet po dokonanych zmianach będzie wynosił
plan dochodów ogółem 14.608.590 zł, z tego:
- plan dochodów bieżących 14.057.338 zł
- plan dochodów majątkowych 551.252 zł
plan wydatków ogółem 15.072.590 zł, z tego:
- plan wydatków bieżących 13.385.910 zł
- plan wydatków majątkowych 1.686.680 zł.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji. Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.
Do pkt. 4
Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad.
Zajęcie stanowiska w sprawie przeznaczenia nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 1146/1 (żwirowisko) w obrębie Grądy, Poniklica, Wodziłówka.
Punkt ten nie został zrealizowany z uwagi na to, że zainteresowani nieruchomością – (żwirowiskiem) nie przybyli na posiedzenie komisji pomimo zaproszenia.
Do pkt. 5
Przewodnicząca otworzyła punkt 5 porządku obrad.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że na poprzedniej komisji radni wizytowali nieruchomość położoną w obrębie Knyszyna przy gościńcu, praktycznie wszyscy opowiedzieli się za przeznaczeniem jej na cele budownictwa jednorodzinnego. Następnie zwrócił się do Komisji o wyrażenie zgody poprzez głosowanie, co umożliwi podjęcie niezbędnych czynności.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem o wyrażenie zgody, na podjęcie niezbędnych czynności przez Burmistrza Knyszyna, w zakresie przygotowania części działki Nr 680/2 (obrębie gruntów Knyszyn), na cele budownictwa jednorodzinnego głosowało 14 członków Komisji.
Komisja przyjęła wniosek. Przewodnicząca zamknęła punkt 5 porządku obrad.
Do pkt. 6
Przewodnicząca otworzyła punkt 6 porządku obrad.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu poinformował, iż chce powrócić do sprawy, która była omawiana na poprzednim posiedzeniu Komisji a mianowicie wniosku, który chce złożyć Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi „na zmniejszenie presji ruchu turystycznego w obszarach chronionych” jesteśmy bardzo mocno namawiani przez stowarzyszenie do wejścia w ten projekt, chodzi o budowę wiaty turystycznej z ogniskiem, grillem na Górze Królowej Bony najprawdopodobniej tam będziemy budować wieżę widokową ze środków Leader-a i te środki są już zapewnione. Przy tym wniosku są bardzo korzystne warunki dofinansowania, można pozyskać do 90% środków na budowę wspomnianej infrastruktury. Warto się nad tym zastanowić i skorzystać z tej możliwości.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy zauważył, iż pomysł jest bardzo dobry, tylko można mieć pewne obawy co do lokalizacji, chodzi o oto, że jest to z dala od zabudowy i może to ulec zniszczeniu.
P. I. Wysocka – wydaje się, że warto z takiego dofinansowania rzędu 90% skorzystać i to zrobić, na pewno taka inwestycja jest z korzyścią dla mieszkańców i turystów. Nie należy zakładać od razu, że to zostanie zniszczone.
Przewodnicząca – zwróciła się z pytaniem czy to ma być tylko jedna wiata, czy może ich być więcej, praktycznie w każdej miejscowości są takie tereny (nieużytki) gdzie taką wiatę można z powodzeniem postawić.
P. K. Bagiński – może być ich więcej, ale jest główny warunek, że muszą być zlokalizowane w obszarach chronionych np.: „ Natura 2000”, otulina Puszczy Knyszyńskiej, Park krajobrazowy itp. Pierwotnie chcieliśmy zlokalizować tą wiatę w rejonie stadionu okazało się jednak, że granica przebiega na rzece Jaskranka i stadion nie wchodzi w obszar ochronny. Lokalizacja w pobliżu wieży widokowej wydaje się celowa.
P. Z. Niedzielewski – mając możliwość uzyskania dofinansowania do 90% warto w tym wniosku uwzględnić wykonanie parkingu np.: przy gościńcu.
P. I. Wysocka – jaka jest przewidywana wartość takiej inwestycji.
P. K. Bagiński – szacujemy kwotę około 100 tys. zł. w styczniu mają być składane wnioski, do końca kwietnia musimy mieć pozwolenie na budowę. Oczywiście na kolejnej sesji to zadanie musimy wprowadzić do budżetu gminy.
Przewodnicząca może jednak zastanowić nad wykonaniem dwóch wiat przy takim dofinansowaniu.
P. A. Baranowski – zaproponował lokalizację takiej infrastruktury w Nowinach Kasjerskich.
P. K. Bagiński – proponuję skupić się nad wykonaniem jednej wiaty, chodzi też o zainteresowanie, w rejonie Góry Królowej Bony przebiega szlak turystyczny, będzie też wieża widokowa, będzie to cały kompleks. Trzeba też pamiętać o zabezpieczeniu w budżecie gminy środków w tym wypadku mówimy o kwocie 200 tys. zł. Należy najpierw zadanie sfinansować a dopiero później można liczyć na zwrot.
P. I. Wysocka zauważyła, iż trzeba brać pod uwagę możliwości gminy, i zaproponowała wykonanie na początku wiaty wraz z miejscem na ognisko i grilla w rejonie Góry Królowej Bony. Następnie zgłosiła wniosek o podjęcie działań mających na celu postawienia wiaty z ogniskiem, grillem we wspomnianym miejscu.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem głosowało 14 członków komisji.
Komisja przyjęła wniosek.
Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem czy zostały przeprowadzone w szkołach kontrole, chodziło tutaj o wykazanie gospodarności i oszczędności.
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy poinformowała, że kontrola odbyła się w miesiącu lipcu w ramach zaplanowanych, jak co roku kontroli wewnętrznych.
Przewodnicząca – mam na myśli wykazanie przez poszczególne szkoły oszczędności, czy gmina określiła takie oszczędności i czy sprawdzono czy szkoły prawidłowo gospodarują budżetem.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, że ten wniosek pochodzi z sesji z 30 listopada, mieliśmy wyznaczyć termin kontroli, jeszcze nie został wyznaczony, ale planujemy taką kontrole po nowym roku.
Przewodnicząca zamknęła punkt 6 porządku obrad.
Do pkt. 8
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie
Protokółował:
Andrzej Kudzinowski
Przewodnicząca obrad
Agnieszka Kakareko
Metryka strony