Protokół nr 11/16 z 26.01.2016
Protokół Nr 11/16
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego
Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 stycznia 2016 roku w godz. 1130-1500
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Mariusza Rogalskiego
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 12, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady.
Następnie zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. M. Rogalskiego Przewodniczącą Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie. P. M. Rogalski wyraziła zgodę innych kandydatów nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. M. Rogalskiego na przewodniczącego obrad głosowało 11 członków komisji.
Przewodniczący po otwarciu punktu 1 zaproponował wprowadzenie do porządku obrad w pkt. 4 jako podpunkt „i” projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/61/15 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso
Uwag ze strony Komisji nie zgłoszono w zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 12 członków Komisji o oto jego treść.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w jednostkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Knyszyn za rok 2015 r.
- Analiza stanu liczby dzieci w przedszkolach gminy Knyszyn przewidywanych na rok szkolny 2016 – 2017.
- Projekty uchwał w sprawach:
a) zmiany kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn,
b) określenia kryteriów rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn,
c) określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy – usługi, pomoc rzeczowa, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe,
d) zmiany uchwały Nr XXXV/226/10 Rady Miejskiej w Knyszynie w zakresie upoważnienia Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie do prowadzenia postępowania w sprawach z zakresu świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
e) zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
f) uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Knyszyn na lata 2016 – 2019 z perspektywą na lata 2020 – 2023,
g) planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r.,
h) ramowych planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie na 2016 r.
i) zmiany uchwały Nr VII/61/15 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
- Sprawy różne.
- Wolne wnioski
- Przyjęcie protokołów Nr 9/15 i 10/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie.
- Zakończenie obrad.
Do pkt. 2
Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.
P. U. Puławska – ins. ds. szkolnictwa poinformował, że jak co roku organ prowadzący przeprowadza analizę poniesionych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. W bieżącym roku został wypłacony jednorazowy dodatek wyrównawczy na kwotę 26986,49 zł z pochodnymi od wynagrodzeń daje to kwotę około 32250 zł. Ten dodatek jest niższy niż w roku poprzednim była to wówczas kwota 47601 zł. Dodatki zostały już wypłacone nauczycielom a sprawozdanie przesłane do wszystkich instytucji.
P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem co było przyczyną, że ten dodatek był prawie o 50% mniejszy.
P. U. Puławska – generalnie tak jak mówiliśmy już na poprzednich spotkaniach, im więcej wypłacimy na wynagrodzenia w ciągu roku tym ten dodatek jest mniejszy. Zależy to też od struktury zatrudnienia jeżeli np.: w miejsce nauczyciela mianowanego będącego na urlopie zatrudnimy nauczyciela stażystę też kwota dodatku będzie inna. Generalnie porównując wydatki na wynagrodzenia z kilku ostatnich lata będzie to zbliżona kwota różnica może być tylko taka, że albo wypłacimy więcej przed 31 grudnia lub po 31 grudnia a więc różnica jest tylko w czasie.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.
Do pkt. 3
Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.
P. B. Polińska – Dyrektor Przedszkola w Knyszynie poinformowała, że w styczniu została przeprowadzona wstępna analiza jak będzie przewidywalna liczba dzieci w przyszłym roku szkolnym z roczniak i tak z rocznika 2010 planuje pozostać w przedszkolu – 22 wychowanków, z rocznika 2011 kontynuować wychowanie przedszkolne będzie 22 wychowanków. Z rocznika 2011 kontynuować wychowanie przedszkolne będzie 19 wychowanków. Można się więc spodziewać, że 63 wychowanków będzie kontynuować wychowanie przedszkolne i 12 miejsc zostaje wolnych. Działania podjęte w lutym przez nas tj. spotkanie z psychologiem, badanie prognostyczne dojrzałości szkolnej być może spowodują, że rodzice podejmą decyzję iż część 6-latków pójdzie do szkoły. Na dzień dzisiejszy rodzice 22 sześciolatków planuje pozostawić w przedszkolu natomiast 4 dzieci rodzice zadeklarowali iż pójdą do klasy pierwszej plus 1 dziecko z Chraboł i 1 dziecko odbywało u nas odroczenie z obowiązku szkolnego.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zwrócił się z pytaniem czy są dzieci w klasie pierwszej, których rodzice planują pozostawić je na kolejny rok w klasie pierwszej.
P. A. Śledziewski Dyrektor ZSO w Knyszynie – odbyły się pierwsze rozmowy z rodzicami i z wstępnych informacji wynika, że takich przypadków może być od 5 do 7 w obydwu pierwszych klasach.
Przewodniczący – czyli na chwilę obecną mogłoby być maksymalnie 13 uczniów w klasie I.
P. U. Puławska – do 31 marca rodzice pierwszoklasistów mają czas, żeby zdecydować o tym czy pozostawią dzieci w klasie pierwszej czy pójdą do klasy drugiej. Dlatego jest propozycja żeby rekrutację do przedszkoli przeprowadzić wcześniej, ponieważ spodziewamy się, że tam będzie tych dzieci bardzo dużo.
P. I. Wysocka – te 63 dzieci liczy pani sześciolatki, pięciolatki i czterolatki nie ma tam trzylatków.
P. B. Polińska – tak.
P. U. Puławska – pani dyrektor liczy tutaj dzieci, których rodzice podpiszą kontynuację. Natomiast poza przedszkolem jest jeszcze spora grupa pięciolatków i czterolatków, dla których musimy zapewnić miejsca. W przypadku trzylatków mają prawo do edukacji przedszkolnej, ale gmina nie ma obowiązku zapewnienia im miejsca. Z ewidencji ludności wynika, że poza przedszkolem pozostaje 21 dzieci pięcioletnich. Z tej grupy 13 przebywa w innych miejscach, które najprawdopodobniej nie przyjadą tutaj do przedszkola, natomiast pozostałe 8 dzieci jest na terenie gminy plus 1 dziecko, które jest niezameldowane, ale zamieszkałe na terenie gminy. Tym dzieciom mamy obowiązek zapewnić miejsca w przedszkolu, a wiec mamy 9 pięciolatków poza przedszkolem i dla nich być może trzeba będzie stworzyć miejsca. Mamy 23 dzieci czteroletnich, które są zameldowane a które nie chodzą do naszego przedszkola. Z tej grupy 12 jest poza ternem gminy. Natomiast 11 jest zameldowanych na terenie gminy i mogą brać udział w rekrutacji plus jedno dziecko przebywa bez meldunku na terenie naszej gminy czyli razem 12 dzieci plus 9. To są dzieci dla których mamy obowiązek zapewnić miejsce a w przedszkolu jest 75 miejsc.
P. K. Chowański – w tych danych nie uwzględniamy dzieci z Chraboł.
P. U. Puławska – musimy pamiętać, że mamy obowiązek w pierwszej kolejności zapewnić miejsca dla dzieci zamieszkałych na terenie naszej gminy. Jeżeli jakieś dziecko, które ma prawo realizować obowiązek przedszkolny nie dostanie się do tego przedszkola to Burmistrz w drodze decyzji administracyjnej musi mu zapewnić miejsce w innym przedszkolu na terenie gminy bądź w przedszkolu na terenie innej gminy i ponosić koszty. Na terenie gminy mamy 36 dzieci w wieku 3 lat z tego troje przebywa poza terenem gminy. w tym 16 dzieci z naszej gminy przebywa w przedszkolu i 3 niezameldowanych spowodowane to było tym, że było sporo miejsc w przedszkolu bo 6-latki poszył do szkoły.
Przewodniczący – czyli problem pojawi się w tym roku.
P. K. Chowański – w tym roku będzie problem bo mamy 12 miejsc wolnych a potencjalnie 21 dzieciom należy przyjąć plus dzieci z Chraboł.
P. I. Wysocka – skoro Burmistrza zabiegał o dzieci z Chraboł to też trudno odmówić przedszkola bo to są nasi przyszli uczniowie trzeba analizować sytuację na bieżąco i w marcu podjąć jakąś decyzję.
P. U. Puławska – należy pamięta jeszcze, że mamy przedszkole w Kalinówce Kościelnej. Staramy się tak zorganizować rekrutację do przedszkola żebyśmy mogli dzieci, które są zamieszkałe na terenie naszej gminy a które nie dostaną się do tego przedszkola w Knyszynie z uzupełnienia mogły mieć miejsce w Kalinówce Kościelnej. Wiec musimy albo stworzyć dodatkowy oddział w Knyszynie albo to jest decyzja do przemyślenia dzieci będą realizowały swoje prawo przedszkolne w Kalinówce Kościelnej.
P. I. Wysocka – decyzja mało prawdopodobna aby takie małe dzieci rodzice zdecydowaliby się oddać do przedszkola w Kalinówce Kościelnej.
P. U. Puławska w takim razie trzeba pomyśleć nad utworzeniem dodatkowego oddziału przedszkolnego w Knyszynie bo inaczej tego się nie da zrobić. W Kalinówce należy tą rekrutację tak przeprowadzić żeby objąć nią nie tylko dzieci zamieszkałe na terenie gminy, ale również te dzieci które stanowią obwód szkoły podstawowej w Kalinówce Kościelnej czyli z ościennych gmin. A prawo jest tu jednoznaczne w pierwszej kolejności miejsca w przedszkolu dla dzieci zamieszkałych na terenie gminy.
P. M. Bartnik – dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej poinformowała, że na dzień dzisiejszy 6 latków odroczonych z rocznika 2009 – jest 3, z rocznika 2010 – 11, z rocznika 2011 – 7 i 2012 -1 łącznie 25 dzieci z czego na dzień dzisiejszy - 3 musi iść do klasy pierwszej, 1 dziecko z klasy I z decyzji poradni i rodziców ma ten obowiązek odroczony i troje 6-latków po spotkaniu z rodzicami zdecydowanych jest pójść do klasy pierwszej. Pierwsze 6-latki które poszły do szkoły są już w klasie piątej. Wśród naszych dzieci są dzieci nie tylko z gminy Knyszyn, ale z gminy Mońki, Jasionówka, Jaświły dzieci te są zapewnieniem funkcjonowania klasy pierwsze szkoły podstawowej. Czas do 31 marca jest dla nas okresem spotkań z rodzicami i zbierania informacji ile tych dzieci w klasie pierwszej się znajdzie. Na dzień dzisiejszy rodzice 7 dzieci deklaruje podjęcie nauki w klasie pierwszej. Odział może liczyć 22 dzieci realizujący obowiązek przedszkolny. Wśród tych dzieci, które mogą zostać w przedszkolu część stanowią z innych gmin. Dzieci z gminy Knyszyn skorzystają z pierwszej rekrutacji pozostałe z drugiej. Dla szkoły jest to niebezpieczne ponieważ jeżeli doszłoby do takiej sytuacji, że dzieci które nie będą miały miejsca w przedszkolu w Knyszynie trafiłby do naszego przedszkola to i tak za rok wróciłoby do szkoły w Knyszynie a ja odmawiając miejsca dziecku, które jest w obwodzie szkoły, ale jest z innej gminy tracę ucznia bezpowrotnie. W przedszkolu na chwilę obecną pozostanie 18 dzieci, część z tych dzieci jest z innych gmin. Od września obowiązek przedszkolny może realizować 4 dzieci z gminy Mońki.
P. A. Kakareko – była mowa o utworzeniu dodatkowego oddziału w przedszkolu w Knyszynie, gdzie teraz są ci rodzice, którzy w roku ubiegłym walczyli aby nie włączać przedszkola do Szkoły wówczas nie byłoby takiego problemu.
P. K. Chowański Zastępca Burmistrza – pani dyrektor jaki jest pani pomysł na rozwiązanie problemu.
P. B. Polińska – ja przeprowadzam postępowanie rekrutacyjne na wolne miejsca a miejsca dla wychowanków w przedszkolu i szkołach organizuje organ prowadzący, decyzja nie należy do mnie.
P. I. Wysocka – z tych wyliczeń wynika, że dzieci w przedszkolu może być znacznie więcej jak miejsc czyli 75 Panie Burmistrz w tej sytuacji jaką decyzję pan zamierza podjąć.
P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna - rozwialiśmy wstępnie z P. dyrektorem Śledziewski i wstępnie ustaliliśmy, że przy współpracy dyrektora i organu prowadzącego będzie możliwość umieścić dzieci w pomieszczeniach szkoły. Ten pomysł który był przedstawiony w roku poprzednim będzie musiał być zrealizowany.
P. K. Chowański – ta sytuacja będzie nas czekała przez najbliższe 8 lat a od 1 września 2017 r. będziemy musieli zapewnić miejsca w przedszkolu dla wszystkich 3-latków.
Przewodniczący – żeby umieścić 6-latków z przedszkola w szkole trzeba będzie jeszcze dostosować obiekt.
P. A. Śledziewski – jest to kwestia mebli.
P. I. Wysocka – można przypomnieć, co było przed rokiem jakie były organizowane protesty, żeby nie włączyć przedszkola do szkoły, protesty przeciwko radzie bo chce zniszczyć przedszkole. Był ktoś w tym organie prowadzącym przewidującym i chciał to zrobić z korzyścią dla dzieci. I nie mogę dzisiaj nie przejść przy tej sprawie obojętnie tylko przypomnieć w jakim celu była przygotowana ta uchwała. Jako Przewodnicząca Rady na tym spotkaniu z rodzicami powiedziałam, że nie chcę konfliktów społecznych i wtedy Rada odstąpiła od głosowania nad tą uchwała może niepotrzebnie może nie wszyscy państwo się ze mną zgodzicie, ale taka jest prawda ktoś był tu przewidział, ile jest dzieci w przedszkolu i jaki będzie napływ tych dzieci, co roku i do tej sprawy trzeba wrócić. Nam powinno chodzić o to żeby tych dzieci w przedszkolu było jak najwięcej trzeba również zapewnić miejsca dla dzieci z Chraboł aby te dzieci później trafiło do klasy I w Knyszynie bo za każdym uczniem jest subwencja.
P. K. Chowański - Zastępca Burmistrza tutaj rozmawialiśmy na temat liczby dzieci i oddziałów w przedszkolach z tym się wiąże również i liczba oddziałów klas pierwszych. I tak zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty pierwsza klasa na terenie małych miejscowości do 5 tys. mieszkańców może liczyć minimum 7 osób a większych miejscowościach 11 gdy tych uczniów jest mniej wówczas tworzy się oddziały zbiorcze na terenie gminy z kilku szkół. Następnie zwrócił się z pytaniem do dyrektorów szkół jak jest przewidywana liczba uczniów w klasach pierwszych w poszczególnych szkołach.
P. M. Bartnik – poinformowała, że na dzisiaj jest zadeklarowanych 7 uczniów. Rodzice z decyzją mają termin do końca marca, organizujemy spotkania z psychologiem z nauczycielami klas 1-3 aby ułatwić decyzję rodzicom, spodziewamy się że tych uczniów będzie więcej.
P. A. Śledziewski na dzisiaj w Knyszynie mamy jeden oddział w granicach 12- 15 uczniów.
Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.
Do pkt. 4
Przewodniczący otworzył punkt 4 porządku obrad projekty uchwał w sprawach:
a)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn.
P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa przedstawiła i omówiła kryteria obowiązujące na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest gmina Knyszyn. Poinformowała, że od dnia 22 lutego 2016 r. rozpocznie się rekrutacja dzieci do Przedszkola w Knyszynie na rok szkolny 2016/2017. W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział dzieci z roczników 2010-2013 zamieszkałe na obszarze Gminy Knyszyn. Do tego terminu będzie wiadomo ile dzieci będzie kontynuować edukację przedszkolną. W pierwszej kolejności musimy zapewnić miejsca wszystkim 6-latkom a następnie 5 i 4 latkom. Dzieci z innych gmin mogą być przyjęte dopiero kiedy nie będzie chętnych 3-6 latków z naszej gminy. Tutaj mogą być pewne problemy w Knyszynie jak i Kalinówce Kościelnej z dziećmi z innych gmin.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji.
b)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina Knyszyn.
P. U. Puławska – na wstępie zauważyła, iż jak już tutaj była mowa nadmiaru chętnych do klas pierwszych raczej nie będzie. Niemniej jednak ustawodawca nakłada na nas obowiązek określenia kryteriów rekrutacji do klas pierwszych szkół podstawowych i gimnazjów. Następnie omówiła poszczególne kryteria.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji.
c)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy – usługi, pomoc rzeczowa, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe.
P. A. Roszkowska – Kierownik MOPS w Knyszynie poinformowała, że uchwały która została podjęta w grudniu, co prawda nie została uchylona i została już ogłoszono w dzienniku urzędowym niemniej jednak należy ją zmienić z uwagi na to, iż zawiera szereg zapisów zawartych w ustawie. W tym projekcie nie ma już takich zapisów z ustawy. Zmieniony został również zapis o wysokości kryterium dochodowego kiedy przyznana pomoc podlega zwrotowi a mianowicie w § 2 pkt. 1 przyznana pomoc podlega zwrotowi w wysokości 50% przyznanego świadczenia jeżeli dochód netto wynosi powyżej 100% do 150% kryterium dochodowego a poprzedni zapis był od 110 do 150%.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji
d)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXV/226/10 Rady Miejskiej w Knyszynie w zakresie upoważnienia Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie do prowadzenia postępowania w sprawach z zakresu świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że na ostatniej sesji Rada podjęła wspomnianą uchwałę. Zdaniem nadzoru prawnego jest to akt prawa miejscowego dlatego też ta uchwała wchodzi w życie nie z dniem podjęcia, ale po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym dlatego też musimy uchylić tą uchwałę i podjąć ją jeszcze raz ale z tym zapisem i ogłosić ją w dzienniku urzędowym.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji.
e)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu przedstawił wniosek o zatwierdzenie taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Poinformował, że zaproponowane stawki taryf są na poziomie roku ubiegłego. Z przeprowadzonej kalkulacji na podstawie kosztów i przychodów roku ubiegłego wynika, że te taryf mogą być przyjęte na kolejny rok. Oprócz standardowych kosztów zaplanowano na rok przyszły wymianę pieca do centralnego ogrzewania na hydroforni.
P. I. Wysocka – jaki jest przewidywany koszt wymiany pieca.
P. S. Purta – poinformował, że budynek hydroforni ogrzewany jest trzydziestoletnim piecem, który zaczyna już przeciekać. Pomieszczenia hydroforni muszą być ogrzewane chociażby z uwagi na sprzęt komputerowy który wymaga odpowiedniej temperatury i wilgotności, część socjalna budynku nie jest ocieplona a więc w okresie zimy nawet podczas przerw świątecznych trzeba tam przepalać inaczej temperatura może spaść poniżej zera. Oprócz wymian samego pieca trzeba zmodernizować sam węzeł ciepłowniczy, który pochodzi z 1985 r. zasadnym byłoby zamontowanie pieca na ekogroszek, co usprawniłoby obsługę. Koszt samego pieca to kwota rzędu 10 tys. zł. całość wydatek kwota rzędu 15-20 tys. zł. w zasadzie nie potrzeba dodatkowych środków ponieważ z roku ubiegłego na wodzie i ściekach pozostała kwota 63 tys. zł.
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przypomniała, że Zakład od 1 stycznia został włączony w struktury Urzędu i nie ma innych środków niż te, które są w budżecie gminy. Na chwilę obecną w planach inwestycyjnych nie ma ujętej wymiany pieca w budynku hydroforni, co nie znaczy, że w trakcie roku nie będzie można tego zrealizować.
P. S. Putra dodał, że wspomniane taryfy pozostają kolejny rok na tym samym poziomie tj. 1,89 zł netto za 1m3 wody oraz 3,97 zł netto za 1m3 odprowadzonych ścieków.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji.
f)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Knyszyn na lata 2016 – 2019 z perspektywą na lata 2020 – 2023.
P. K. Chowański – zastępca Burmistrza poinformował, że dotychczasowy program ochrony środowiska, który obowiązywał przestał być aktualny. Jednym z zaleceń kontroli przeprowadzone przez NIK było opracowanie nowego programu. Do projektu uchwały dołączone jest uzasadnienie, z którego wynika obowiązek jego uchwalania. W programie zawarta jest aktualna ocena środowiska naturalnego i diagnoza w poszczególnych punktach. Przystępując do opracowywania tego programu opublikowaliśmy w BIP informację, że oczekujemy na wnioski, projekt programu został poddany konsultacjom społecznym. Wyniki konsultacji także zostały opublikowane na stronie. Wystąpiliśmy z wnioskiem do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o zgodę na odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tego programu oba te organy wydały pozytywną opinię. Projekt Programu został zaopiniowany pozytywnie przez Zarząd Powiatu Monieckiego. Uzyskane opinie i stanowiska organów uwzględniono przy konstruowaniu ostatecznej wersji dokumentu. W świetle powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
P. I. Wysocka – kto opracowywał ten program.
P. J. Chmielewski Burmistrz Knyszyna wyjaśnił, że program został opracowany przez Zastępcę Burmistrza. Opracowanie takiego programu przez zewnętrzne firmy wiązałoby się ze znacznymi kosztami.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji.
Przewodniczący poinformował, że z uwagi na nieobecność przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz Finansów podpunkty „g” i „h” dotyczące przyjęcia planów pracy Komisji nie będą zrealizowane na dzisiejszym posiedzeniu. Przed sesją spotkają się przewodniczący poszczególnych komisji uzgodnią projekt planów i przedstawią radnym projekty uchwały na sesji.
i)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/61/15 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że dotychczasowy inkasent w rejonie pierwszym P. P. złożyła rezygnację i zachodzi potrzeba powołania nowego inkasenta. Zwróciliśmy się z zapytaniem do kilku osób zamieszkałych w tym rejonie, nikt nie wyraził zainteresowania. Zgłosiła się P. R. P., chce się podjąć tej funkcji. Stąd też radni otrzymali projekt uchwały w tej sprawie.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 członków Komisji. Przewodniczący zamknął punt 4 porządku obrad.
Do pkt. 5
Przewodniczący otworzył punkt 5 porządku obrad
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zwrócił się do radnych o zgłaszanie telefonicznie do niego bądź Urzędu drobnych spraw w okresie między sesjami tak żeby na sesji nie było interpelacji typu niepaląca się żarówka czy też leżący znak drogowy.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu poruszył temat wysypiska. Dotychczasowy dzierżawca – firma „Czyścioch” ogłosiła upadłość. Już w listopadzie wpłynęło pismo od firmy w którym zwraca się o wyrażenie zgody na przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy na firmę Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo- Handlowe PPUH Leszek Mentel. Pan Mentel Prezes Czyścioch założył drugą firmę i chciałby rekultywację wysypiska wykonać jako ta nowa firma. W kolejnym piśmie z Czyściocha na podstawie § 13 umowy wypowiadają nam umowę dzierżawy z 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia z tymże w umowie mamy zapis, że nie mogą wypowiedzieć umowy dopóki nie zrobią rekultywacji także to wypowiedzenie jest nieskuteczne chyba, że będziemy dochodzić kar, sprawa do rozważenia co dalej z tym faktem zrobić. Pod względem formalno–prawnym radca prawny oceniła, że możemy zawrzeć umowę z tą nową firmą, ale możemy mieć pewne zastrzeżenie, co do wiarygodności tej firmy ponieważ były już pewne problemy z firmą, którą kierował P. L. Mentel. Firma Czyścioch ma decyzję wydaną przez Urząd Marszałkowski na zamknięcie składowiska i ma decyzję wydaną przez Starostwo Powiatowe w Mońkach na gospodarowanie odpadami na składowisku czyli mogą to składowisko rekultywować częściowo wykorzystując śmieci. Firma Czyścioch nie zdążyła nic tam zrobić. Gmina jest zobowiązana zrekultywować to składowisko większość gmin robi to w ten sposób, że sami zajmują się tą sprawą opracowują plan rekultywacji składowiska uzyskują pozwolenie na zamknięcie składowiska, ogłaszają przetarg na wykonanie rekultywacji, pozyskują środki zewnętrzne. W tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć czy my takie środki zdobędziemy, kontaktowałem się z Gminą Sidra, która się akurat tym zajmuje i przykładowe koszty przedstawiają się następująco wykonanie takiego planu koszt 20 tys. zł, uzyskanie pozwolenia minimum pół roku i zrekultywowanie wysypiska kwota rzędu kilkuset tysięcy złotych. Może być tak, że ta nowa firma nawiezie nam śmieci w oparciu o pozwolenie od Starostwa a rekultywacji nie wykonają. Kary umowne są dosyć duże bo 50 tys. zł za odstąpienie od umowy i 80 tys. zł za nie zrobienie rekultywacji tylko nie wiadomo czy uda się je wyegzekwować skoro firma jest w stanie likwidacji.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna chciałbym radnych poinformować, że P. L. Mentel był Prezesem firmy Czyścioch a w chwili obecnej jest prezesem inne spółki i tutaj wiarygodność wobec tej nowej firmy nie jest zbyt duża, moim zdaniem radni powinni wziąć to pod uwagę.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy radni mogą przegłosować wniosek, że powrócą do rozmowy pod warunkiem uzupełnienia zaległości finansowych za dzierżawę wysypiska.
P. K. Bagiński – można spróbować wyłonić jakąś firmę, która tym się zajmie, ogłosić przetarg ale wiadomo, że ta firma musi na tym zarobić czyli musi nawieść śmieci, czy iść w tą stronę czy wykonujemy sami rekultywację i ponosimy koszty. Wysypisko może być czynne do końca 2017 r.
Na obrady komisji poproszono radcę prawnego gminy P. Agnieszkę Daniluk.
P. A. Daniluk - radca prawny poinformował, że na podstawie tej umowy z Czyściochem istnieją możliwości przeniesienia czy też cesji praw na inny podmiot jedynym takim atutem którym widzę w Czyściochu to jest fakt, że oni posiadają już stosowane pozwolenia, sam proces uzyskania tych pozwoleń jest długotrwały trwa około roku w związku z tym ten faktyczny proces rekultywacji nastąpi dopiero za kilkanaście miesięcy. W przypadku cesji na podmiot który jest reprezentowany przez byłego prezesa Czyściocha te uprawnienia przechodzą bezpośrednio na niego. Jeżeli Czyścioch zgodziłby się na to aby tą cesję praw przenieść na inny podmiot to byłoby to uzasadnione natomiast mam obawy, że chcąc wyeliminować konkurencję on takiego zabiegu nie poczyni.
P. K. Chowański Zastępca Burmistrza zwrócił się z pytaniem czy § 8 pkt. 1 tej umowy nie mówi o tym, że firma Czyścioch może znaleźć innego wykonawcę tej rekultywacji pod warunkiem uzyskania naszej zgody.
radca prawny – jak najbardziej tylko to nie jest w ich interesie, aby taką inną firmę niż swoją znaleźć. Mamy sytuację, że Czyścioch chce rozwiązać umowę a my nawiążemy umowę z tą drugą firmą. A taka umową może być między Czyściochem a tą druga firmą wówczas
mamy umowę trójstronna nie ma takiej potrzeby aby z czyściocha robić stronę.
P. Skarbnik - czy ten zapis o karach można traktować łącznie.
P. radca prawny - te kary się nie sumują, treść umowy prawdopodobnie został zaproponowany przez firmę Czyścioch. W sytuacji odstąpienie od warunków umowy z przyczyn leżącej po stronie dzierżawcy jest przewidziana kara w wysokości 50 tys. zł.
Obrady Komisji opuściła P. K. Oświecińska – w dalszej części obrad komisji uczestniczy 11 członków.
W toku dalszej dyskusji ustalono, że należy wystąpić do firmy Czyścioch z pismem wezwaniem do zapłaty zaległego czynszu za okres trzech miesięcy tj. październik – grudzień 2015 wyznaczając zgodnie z umową miesięczny termin do zapłaty. Jeżeli należność nie zostanie uregulowana nastąpi rozwiązanie umowy z naliczeniem kary umownej.
P. K. Chowański - Zastępca Burmistrza czyli do sesji mamy do przemyślenia dwie sprawy:
- rozwiązanie umowy z firmą Czyścioch,
- czy wykonujemy rekultywację sami czy ogłaszamy przetarg.
P. I. Wysocka – wydaje się najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie rekultywacji przez gminę tym bardziej, że być może uda się pozyskania dofinansowanie.
P. G. Zajkowski – należy zrobić to raz a dobrze ponieść nawet jakieś koszty i do tego nie wracać, każda nowa firma to ryzyko, że te prace nie zostaną wykonane a dodatkowo możemy mieć nawiezione śmieci, które trzeba będzie zrekultywować.
Przewodniczący zamknął dyskusję.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna poinformował, ze jeżeli chodzi o sytuację w służbie zdrowia sytuacja jest bardzo poważna ponieważ wpłynęło do Urzędu pismo z CBA odnośnie odwołania P. Ludmiły Łapińskiej w funkcji pełniącej obowiązki dyrektora SP ZOZ w Knyszynie. W międzyczasie doszło do takiej sytuacji że z ZOZ-u odszedł P. dr T. O. W tej drugiej kwestii spotkałem się zarówno z Panią Dyrektor jak i panem doktorem w obecności radnych, obie strony przedstawiają tą sprawę zgoła inaczej, co wywnioskowałem to to że do porozumienia między tymi osobami raczej nie dojdzie. Jeżeli chodzi o pismo z CBA, które nas obliguje do odwołania pani dyrektor może się wypowiedzieć pani mecenas.
P. R. Kondrakiewicz Sekretarz Gminy stwierdzi, że odbyło się spotkanie na ten temat jest pismo o odwołanie w związku z bycie dyrektorem i prowadzeniem prywatnej praktyki lekarskiej w danym zakładzie, podobna sytuacja jak z poprzednią panią dyrektor P. K..
P. Agnieszka Daniluk radca prawny – to jest kwestia, że w umowie angażu było zezwolenie na prowadzenie usług medycznych na rzecz jednostki można przyjąć, że pani dyrektor jest dyrektorem a jednocześnie świadczy obsługę medyczną dla pacjentów i tutaj nie byłoby kolizji, ale jest sytuacja taka, że pani dyrektor prowadzi indywidualną praktykę lekarska zarejestrowaną w innym mieście niż Knyszyn w związku z czym jest zakaz prowadzenia działalności gospodarczej o tym mówi ustawa antykorupcyjna, która dotyczy wszystkich dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych. Do zawarcia tej umowy nigdy na tych warunkach nie powinno było dojść natomiast jeżeli już chciano taką umowę zawrzeć to należało wskazać punkt odnoszący się do tego, że gmina jest poinformowana o fakcie prowadzenia tej indywidualnej praktyki lekarskiej wtedy byśmy mogli wybronić panią dyrektor, w tej sytuacji istnieje obowiązek, który ciąży na Burmistrzu rozwiązania umowy o pracę. CBA wskazuje artykuł z postępowania dyscyplinarnego w zakresie rażącego naruszenia prawa natomiast jest to bardzo obciążające dla danej osoby. Dlatego też próbujemy w drodze mediacji tą sytuację rozwiązać i z pewnością dojdziemy do porozumienia jesteśmy umówieni na spotkanie z panem mecenasem reprezentującym ZOZ natomiast ta kwestia wymaga jeszcze wnikliwej analizy.
P. I. Wysocka – niemniej jednak pani stanowisko jest takie, że do odwołania będzie musiało dojść.
radca prawny – tak wnioskuję, staramy się żeby do tego doszło za porozumieniem stron.
P. I. Płaszczyk skąd taka sytuacja bo sytuacja wydarza się po raz drugi, gdzie niedopatrzenie, kto tego nie sprawdził.
P. R. Kondrakiewicz Sekretarz Gminy na tamten okres jak zatrudniana była P. doktor Łapińska zapisy umowy jak ówczesny radca prawny gminy twierdził były standardowe skorzystała z jednostek podległych pod Urząd Marszałkowski, nie wiem czy linia orzecznictwa w tym zakresie nie uległa zmianie.
radca prawny – tutaj jeżeli chodzi o dyrektorów szpitali to rzeczywiście ten zapis jest standardowy, że wyraża się zgodę na świadczenie usług medycznych, ale wyraża się zgodę na świadczenie usług medycznych w jednostce zatrudnianej czyli dokładnie w tym szpitalu w którym dyrektor jest powołany do wykonywania swojej funkcji natomiast jest bezwzględny zakaz prowadzenia indywidualnej praktyki lekarskiej to jest największy zarzut.
P. I. Wysocka – pamiętam identyczną sytuację kiedy w 2012 r. zwolniono ówczesną dyrektor ZOZ-u P. D. M. K., która również prowadziła prywatną praktykę lekarską. Wówczas pani dyrektor została zwolniona w trybie art. 52 kodeksu pracy a więc została zwolniona dyscyplinarnie, co było wielką krzywdą dla p. doktor tym bardziej, że Burmistrz wiedział o prywatnej praktyce lekarskiej, chociażby na podstawie analizy corocznych oświadczeń majątkowych. Wówczas na jednej z sesji była mowa, że można powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora i będzie to zgodne z prawem i dlatego być może doszło do podpisania umowy. Burmistrz aby uniknąć podobnej sytuacji prowadzi rozmowy, chce aby to rozwiązanie umowy jeżeli ma do niego dojść było za porozumieniem stron.
P. A. Kakareko może porozmawiać z P. Dyrektor żeby zrezygnowała z prowadzenia prywatnej praktyki lekarskie tak żeby mogła nadal zostać dyrektorem.
radca prawny - nie ma takiej możliwości ponieważ kontrakt przyznawany jest przez NFZ na indywidualną praktykę lekarską po prostu w momencie rezygnacji z indywidualnej praktyki lekarskie traci pani doktor Łapińska prawo świadczenia usług w tym trybie, druga sprawa czy posiada wszystkie kwalifikacje, żeby mogła być dyrektorem. Pozostaje kwestia znalezienia osoby – lekarza specjalisty do pełnienia obowiązków na okres rozstrzygnięć.
P. A. Kakareko – radni chcieliby coś więcej wiedzieć o zakończeniu współpracy z dr .O.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza dzisiaj pani dyrektor przedstawiła historię zakończenia współpracy z P. dr O. otóż od 2012 co roku były podpisywane umowy obowiązujące od stycznia do grudnia te umowy co roku były anektowane do końca listopada lekarze podpisywali aneks do umowy z tego, co pani dyrektor Łapińska mówi to taki aneks został przedstawiony panu dr O., rozmawiała z nim jeszcze 23 grudnia na temat tego aneksu, że nie jest podpisany pan doktor nie podpisał tego aneksu a, co to oznaczało skutek był taki, że umowa z dniem 31 grudnia 2015 r. wygasła.
P. A. Kakareko – czy pan doktor przedstawił jakieś powody dla których nie podpisał tego aneksu.
P. Sekretarz – to była rozmowa z p. dr Łapińska trzeba też byłoby wysłuchać drugiej strony.
P. M. Pawlik było takie spotkanie w sobotę z dr O., na którym poinformował, iż nie zabiegał o podwyżkę, zwrócił uwagę na napięte stosunki panujące pomiędzy załogą a panią dyrektor. Podkreślił, iż nie widzi możliwości współpracy z panią doktor jeżeli będzie zajmowała kierownicze stanowisko, natomiast jest gotów wrócić do pracy jeżeli pan doktor Łapińska będzie lekarzem.
P. A. Budny – dr O. domagał się również określenia zakresu czynności w swojej umowie.
P. J. Bielski – jest też duża presja ze strony mieszkańców, którzy gotowi są przyjść na sesję rady, aby walczyć mówią, że dr O. walczył o szpital, jest dobrym fachowcem a Knyszyn chce się pozbyć takiego lekarza.
P. I. Wysocka dojdzie oczywiście do spotkania radców prawnych niemniej jednak to spotkanie nie przyniesie nic innego jak to, że pani dyrektor Łapińska będzie odwołana. W ZOZ-ie powstał konflikt, był podejmowane próby jego rozwiązania i zaproponowaliśmy wówczas Panie doktorze Pan weźmie w swoje ręce i poprowadzi ten ZOZ pan dr O. nie był zainteresowany. Na pewno trzeba będzie powołać dyrektora pełniącego obowiązki, dać pieniądze nie takie jak ma obecna pani dyrektor, patrzymy przez pryzmat jednej osoby, że ktoś został zwolniony ubolewam nad tym, że ten człowiek odszedł, ale spójrzmy też na to jako na duży zakład pracy, który jest zagrożony.
radca prawny - pomyśleć jak ten problem czasowo rozwiązać, do czerwca są kontrakty nie wiadomo, co będzie dalej, mogą być decyzje odgórne. Okres tych kilku miesięcy należy zabezpieczyć interes szpitala, powołać osobę do pełnienia obowiązków dyrektora ZOZ-u.
P. I. Wysocka zwróciła się do Burmistrza o zaproszenie na sesję Rady pani Dyrektor jak i P. dr T. O. Przewodniczący zamknął punkt 5.
Do pkt. 6
Przewodniczący otworzył punkt 6 wolne wnioski.
Komisja poruszyła jeszcze raz temat naboru dzieci do przedszkola. Wyrażono stanowisko, że trzeba zapewnić miejsca w przedszkolu wszystkim dzieciom w tym spoza terenu gminy Knyszyn przyszłych uczniów szkół w Knyszynie i Kalinówce Kościelnej.
Przewodniczący zamknął punkt 6 porządku obrad.
Do pkt. 7
Przewodniczący otworzyły punkt 8 porządku obrad.
Do protokołów Nr 9/15 i 10/15 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej. uwag nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołów Nr 9/15 i 10/15 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 11 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 11 członków komisji.
Do pkt. 8
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie
Protokółował:
Andrzej Kudzinowski
Przewodniczący obrad
Mariusz Rogalski
Metryka strony