Protokół Nr 17/16 z dnia 28.11.2016 r.
Protokół Nr 17/16
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 28 listopada 2016 roku w godz. 9:00-13:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pana Zbigniewa Niedzielewskiego
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 15 członków komisji w posiedzeniu uczestniczyło 14, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała wprowadzenie następujących zmian do porządku obrad:
- z uwagi na to, że gościem na posiedzeniu Komisji będzie Prezes Spółki BIOP P. Mirosław Bałakier w punkcie 3 projekty uchwały w sprawach jako podpunkt „a” przyjąć projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Knyszyn do spółki prawa handlowego pod firmą: BIOM Sp. z o. o. z siedzibą w Dolistowie Starym,
- w punkcie 3 projekty uchwał w sprawach wprowadzić dodatkowo dwa projekty jako „k” projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska i jako podpunkt „l” projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.
Innych uwag i propozycji zmian do porządku obrad nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 14 członków Komisji, o oto jego treść:
1. Przyjęcie porządku obrad.
2. Informacja o realizacji zadań oświatowych w Gminie Knyszyn w roku szkolnym 2015/2016.
3. Projekty uchwał w sprawach:
a) przystąpienia Gminy Knyszyn do spółki prawa handlowego pod firmą: BIOM Sp. z o. o. z siedzibą w Dolistowie Starym
b) ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.
c) określenia stawek podatku od nieruchomości,
d) określenia stawek podatku od środków transportowych,
e) przystąpienia do Związku Komunalnego Biebrza,
f) wyboru przedstawiciela Gminy Knyszyn do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza,
g) zmiany uchwały Nr XV/121/16 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 15 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020 z perspektywą na lata 2021-2023
h) powołania komisji do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. Dr Edwarda Jelskiego
w Knyszynie,
i) uchwalenia Programu współpracy Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2017 – 2019
j) dokonania zmian w budżecie gminy na 2016 rok.
k) przyjęcia stanowiska,
l) określenia zasad udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowalne przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków
4. Sprawy różne.
5. Wolne wnioski.
6. Przejęcie protokołu Nr 16/16 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej w Knyszynie.
7. Zakończenie obrad.
Kontynuując Przewodnicząca zaproponowała na Przewodniczącego obrad kandydaturę P. Z. Niedzielewskiego Przewodniczącego Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Rady Miejskiej w Knyszynie. P. Z. Niedzielewski wyraził zgodę innych kandydatów nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. Z. Niedzielewskiego na przewodniczącego obrad głosowało 14 członków komisji.
Do pkt. 2
Przewodniczący otworzył punkt 2 porządku obrad.
P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa poinformowała, iż jak co roku organ prowadzący szkoły przekazuje radnym informację z realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, formuła tej informacji nie zmienia się od kilku lat bo i zadania nie uległy zmianie. W pierwszej części informacji widać niekorzystne zmiany dotyczące ilości uczniów, liczba dzieci drastycznie spada, ten spadek widoczny jest zwłaszcza w tym roku szkolnym. Na 30 września 2015 r. w szkole podstawowej w Knyszynie tych dzieci było 223 a w całej gminie 428, ale obecnie ta liczba znacznie się zmniejszyła a to wpływa na subwencję oświatową i pieniędzy jest mniej. Jeżeli chodzi o osiągniecia szkół to szkoły prowadzą strony internetowe, gdzie można na bieżąco zapoznać się z tym, co się dzieje w szkołach i jakie są organizowane konkursy i jakie są sukcesy więc nie widziałam sensu powielania tych informacji. Więcej jest na temat egzaminu i sprawdzianu tego w poprzednich latach nie było, porównano uczniów z danego rocznika jak napisali sprawdzian a później jak napisali egzamin ci sami uczniowie to przynajmniej w przybliżeniu daje jakiś obraz czy uczniowie podnieśli swoje wiadomości czy też nie. Następnie zwróciła się o zadawanie pytań.
P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem o ile niższa jest subwencja oświatowa.
P. B. Płońska – skarbnik gminy poinformowała, że wysokość subwencji wiadoma będzie dopiero w marcu na podstawie sprawozdań ta przyznana obecnie jest zaliczkowa
P. U. Puławska – ze względu na chociażby na reformę oświaty trudno odnieść się w jakim stopniu procentowo subwencja będzie zapewniała funkcjonowanie szkół. Na miesiąc grudzień planowane jest spotkanie z panią Kurator i przedstawicielami Ministerstwa, na którym mają być przedstawione główne założenia reformy. Od pierwszego stycznia ma się zmienić kwota bazowa dla nauczycieli bez zmiany kwoty minimalnych wynagrodzeń to powoduje, że narasta dysproporcja między tym wynagrodzeniem, które otrzymuje nauczyciel z racji wynagrodzenia a osiąganym średnim wynagrodzeniem, a więc ta dysproporcja będzie jeszcze większa.
Jeżeli chodzi o egzamin gimnazjalny w tym roku to wynik są całkiem przyzwoite, można powiedzieć, że egzamin wypadł zadawalająco, ale i rocznik, który pisał ten egzamin w momencie kiedy pisał sprawdzian też dobrze go napisał więc to były dzieci zdolne, które dobrze napisały sprawdzian i dobrze napisały egzamin gimnazjalny.
Pytań ze strony komisji do przedstawionej informacji nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 2 porządku obrad.
Do pkt. 3
Przewodniczący otworzył punkt 3 porządku obrad.
a)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Knyszyn do spółki prawa handlowego pod firmą: BIOM Sp. z o. o. z siedzibą w Dolistowie Starym.
Głos zabrał P. Mirosław Bałakier – Prezes Spółki BIOM, który poinformował, że jest to spółka międzygminna komunalna, która zajmuje się zagospodarowaniem odpadów kompleksowo na terenie 19 gmin. Spółka powstała w 2002 r. powołało ją do życia 3 gminy i związek Komunalny Biebrzy, który w tym czasie skupiał 13 gmin i zrealizował wówczas I etap Biebrzańskiego systemu gospodarki odpadami o wartości ponad 9 mln i do zarzadzania tym projektem powołał spółkę BIOM. Spółka zajmuje się zagospodarowaniem odpadów, w pierwszym etapie został zbudowana sortowania odpadów selektywnych i sprzęt do obsługi gmin. Obecnie spółka liczy 19 gmin, związek 18. W latach 2012- 2015 spółka zrealizowała II etap Biebrzańskiego systemu gospodarki odpadami polegał on na budowie zakładu zagospodarowania odpadów zmieszanych w Koszarówce koło Grajewa i trzech stacji przeładunkowych. Odpady zmieszane z 19 gmin z 4 powiatów Augustowski, Grajewski, Moniecki i Sokólski trafiają do nas do stacji w Mońkach, w Dąbrowie Białostockiej i Augustowie. Cena dla wszystkich gmin jest taka sama bez względu na to gdzie trafią odpady zmieszane. Wszystkie gminy w 2011 r. podpisały umowę wykonawczą ze względu na projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i wszystkie gminy wskazują, że wszystkie odpady maja do nas trafić. Ogłaszają przetarg tylko na zbiórkę a operator ma dostarczy odpady do BIOM i gmina z nami ma umowę i rozliczamy się bezpośrednio z gminą, gmin płaci spółce za przetworzenie odpadów, a operator dostaje środki na ich zbiórkę. Uważam, że jest to najlepszy system, jedyny na terenie naszego województwa bo nie ma tego, że jest ryczałt na zagospodarowanie i na zbiórkę i wtedy jak wygra firma X to robi wszystko, że odpady gdzieś znikają bo chcą zarobić. Tutaj rozliczamy się i mamy rzeczywiste dane. Teraz planujemy z nowych środków unijnych rozbudowę i uszczelnienie systemu, zbudujemy bramy na odpady selektywne, powstanie pięć międzygminnych PSZOK-ów żeby uszczelnić system zbiórki selektywnych odpadów na naszym terenie. Projekt ten kosztuje 53 mln zł. Gminy partycypowały w budowie systemu poprzez wnoszenie składek. Jesteśmy zainteresowani gminami z tych 4 powiatów, które nie weszły do spółki z powiatu monieckiego mamy gminy: Mońki, Jaświły, Trzcianne, Goniądz. Pozostało jeszcze trzy gminy, które bardzo chętnie obejmiemy między innymi Knyszyn i stąd były prowadzone rozmowy z Panem Burmistrzem. Zakład ma moc przerobową na 30 tys. ton, pracujemy na jedną zmianę w sześciodniowym tygodniu pracy, spokojnie możemy uruchomić drugą zmianę i zagospodarować więcej odpadów. Więc tutaj nie ma przeszkód. Na przeszkodzie żeby gmina Knyszyn była w systemie jest wojewódzki plan gospodarki odpadami, który podzielił województwo na 4 regiony my jesteśmy w regionie północnym i mamy dwie instalacje w Koszarówce i w Suwałkach. Koszarówka przez okres 5 lat trwałości projektu jest obszarem chronionym w tym czasie żadna gmina nie może do nas przystąpić. Gmina Knyszyn położona jest w regionie centralnym nowy plan jest na etapie uchwalenia gmina Knyszyn nie może zmienić regionu dopiero za pięć lat, regiony dotyczą odpadów zmieszanych i zielonych. Natomiast zbiórka selektywna jest poza regionem i tutaj przygotowujemy się i weźmiemy udział w przetargu na zagospodarowanie odpadów selektywnych z gminy Knyszyn, które przetworzymy we własne instalacji. W przypadku gmin gdzie są prywatni operatorzy to często te odpady są sprzedawane poza systemem. Zgodnie z określonymi wymogami gminy musza uzyskiwać odpowiednie wskaźniki, w roku 2018 wskaźnik wzrasta z 18% do 30% zbiórki selektywnej może być groźny dla gmin, te które tego nie osiągną będą płacić kary my się do tego przygotowujemy żeby nasze gminy nie płaciły kary. Nazwa spółki BIOM wywodzi się od Biebrzańskie Inicjatywy Ochrony Mokradeł.
P. Jarosław Antoni Chmielewski – Burmistrz Knyszyna przypomniał, że rok temu zastanawialiśmy się, co zrobić z umową dzierżawy wysypiska zawartą z firmą „Czyścioch”. Decyzja była żeby tą umowę rozwiązać w wyniku poszukiwać zdecydowaliśmy się na spółkę BIOM zdecydowały pozytywne opinie i referencje. Mam tutaj głównie na myśli rekultywację naszego wysypiska.
P. M. Bałakier – Prezes BIOM na naszym terenie działania spółki zrekultywowaliśmy 14 składowisk w tym 4 spółka a 10 mniejszych związek składając dokumentację a my prowadziliśmy jako inspektor zastępczy całą sprawę. Podobnie rozmawialiśmy z Burmistrzem, że przejmiemy składowisko gminy Knyszyn do rekultywacji, aby pozyskać środki udało się wpisać składowisko do WPGO a jeszcze w piątek dopisać rozbudowę PSZOK-u w Knyszynie.
P. A. Kakareko – zakładając, że BIOM odbierać będzie z gminy odpady segregowane, a inna firma zmieszane i zielone, czy w konsekwencji nie spowoduje to wzrostu cen dla mieszkańców.
P. Jarosław Chmielewski Burmistrz Knyszyna – w tej chwili nie odpowiem bo jeszcze nie rozstrzygnął się przetarg.
P. A. Kakareko – kolejna sprawa składki i udziały jakie będziemy musieli opłacać składki, o jakich środkach mówimy.
P. M. Bałakier – kapitał spółki to 18.221.000 zł gmina Knyszyn wniesienie wkład pieniężny w wysokości 50.000 zł w zamian obejmuje 100 udziałów.
P. I. Wysocka – termin rekultywacji wysypiska.
P. M. Bałakier – jeżeli gmina Knyszyn przystąpi do spółki to jeszcze w tym roku podpiszemy porozumienie o przejęciu, procedurę rozłożymy na okres 3-4 lat, około 1 roku to procedura uzgodnieniowa.
P. A. Kakareko – czy firma „Czyścioch” wywiązała się z zobowiązań finansowych wobec gminy.
Burmistrz – nie szczegółowa odpowiedź po przerwie.
P. Mirosław Bałakier – Prezes Spółki BIOM – analizowałem sytuację państwa gminy i tak w 2014 r. firma Czyścioch odebrała 500 t. odpadów zmieszanych, w 2015 r. firma Astwa trochę ponad 200 t. spadek o ponad 40% rodzie się pytanie, co się stało z tą różnicą można tylko domniemać, że trafiły gdzieś indziej. Stawka 9 zł od mieszkańca, która obowiązuje na terenie gminy Knyszyn nie odbiega od średniej stawki, która obowiązuje w gminach obsługiwanych przez naszą spółkę bo jest 9-10 przy segregacji odpadów. Ważnym aby stawka w przypadku osób, które nie segregują odpadów była odpowiednio wysoka, no i należy uszczelnić system. Następnie zaprosił radnych do zwiedzenia instalacji do selektywnej zbiórki znajdującej się w Dolistowie bądź Grajewie.
P. S. Ciołko zwrócił się z pytaniem na jakiej zasadzie odbędzie się rekultywacja wysypiska w Knyszynie.
P. Mirosław Bałakier – Prezes Spółki BIOM na pewno nie dowieziemy tutaj odpadów zmieszanych. Oczywiście zaczynamy od dokumentacji. Rekultywację wykonujemy mieszanką kompostu, którą sami produkujemy z odpadów zmieszanych z ziemią urobkową a na wierzchu posadzimy las. Dodał, że wszystkie nasze gminy od roku oddzielnie zbierają popiół i to można wprowadzić od przyszłego roku w gminie Knyszyn na 150 tys. mieszkańców od stycznia do maja zebraliśmy 1000 t. popiołu a tym czasie ilość odpadów zmieszanych zmniejszyła się o 700 ton.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
b)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania: dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw oraz nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Knyszyn.
P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa obowiązujący do tej pory regulamin został uchwalony w 2009 r. i bardzo mocno już się zdezaktualizował i wiele zapisów regulaminu jest nieaktualna. W ZSO kontrole przeprowadził PIP, która pewne zapisy regulaminu nam zanegowała. Projekt regulaminu, który otrzymali radni jest zmieniony merytorycznie a więc dostosowuje go do istniejącego prawa jak i po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Po negocjacjach ze związkami zmieniona została pula na dodatki motywacyjne z 2% do 3% ogólnych środków – koszt roczny tej zmiany to 19038 zł.
P. I. Wysocka – niepokojące, że rosną wydatki z budżetu a subwencja jest niższa.
P. U. Puławska – przed przystąpieniem do negocjacji regulaminu zrobiliśmy zestawienie wysokości dodatków i te 2% w żadnej gminie nie występuje w większości jest 5% zresztą takie było oczekiwanie związków zawodowych. Nasza propozycja to było 3% i tak też zostało.
Związek ZNP w ustawowym terminie 30 dni nie odpowiedział na nasz projekt regulaminu. Związek Oświata z Katowic poinformował, że nie wnosi zastrzeżeń natomiast związek Solidarność wysłała koleje pismo (trzecie) z żądaniami, z których wynikała niespójność. Po tej wyczerpującej korespondencji stwierdziliśmy, że próbowaliśmy uzgodnić regulamin z tym związkiem. Rozbieżność była w przypadku dodatku za wychowawstwo dotychczas obowiązuje nas 3,5% związki zażądały 7% z uwagi, iż jest to dosyć powszechny wydatek my zaproponowaliśmy 4% bo na tyle stać gminę – skutek roczny bez pochodnych to kwota 4520 zł. związki żądały zwiększenia widełek za pełnienie stanowisk kierowniczych i jedyna zmiana, którą proponujemy to zmiana widełek dodatku funkcyjnego dla dyrektora przedszkola było od 10- do 25% a proponujemy od 15 – do 35 %. Zwiększyła się ilość oddziałów, co do pozostałych stanowisk kierowniczych to liczba oddziałów maleje i zwiększenie dodatków kierowniczych w tym wypadku nie ma racji bytu. Dodatku za warunki pracy nie podwyższano, nagrody za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze bez zmian został 1% związki proponowały do 2%, co skutkowało wzrostem wydatków o ponad 18 tys. zł bez pochodnych. Jeżeli chodzi o zmiany merytoryczne to one wynikają z rozstrzygnięć nadzorczych wojewody bądź wyroków sądu. Generalnie jeżeli chodzi o kwestie finansowe są tutaj dwie zmiany, które z żądań związków zostały ujęte i też nie w takich kwotach jakie sobie związki życzyły.
P. I. Wysocka – to znaczy, że zmiana tej uchwały będzie na kosztowała na dzień dzisiejszy około 30 tys. zł.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
c)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości.
P. M. Reszeć – insp. ds. podatków i opłat poinformowała, że propozycja Burmistrza w zakresie stawek podatku od nieruchomości przedstawia się następująco Burmistrz proponuje wzrost stawek podatku o 5% w stosunku do stawek obowiązujących w roku ubiegłym za wyjątkiem stawek określonych w § 1 pkt. 1 b i d oraz pkt. 2 c) gdzie jak co roku obowiązują stawki maksymalne określone w rozporządzeniu.
Uwag i propozycji zmian stawek podatku od nieruchomości ze strony Komisji nie zgłoszono.
Z uwagi na brak innych propozycji stawek podatku od nieruchomości Przewodniczący zaproponował głosowanie projektu uchwały w całości.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
d)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
P. M. Reszeć – insp. ds. podatków i opłat poinformowała, że propozycja Burmistrza w zakresie określenia stawek podatku od środków transportowych przedstawia się następująco – Burmistrz proponuje wzrost stawki kwotowo o 12 zł w poszczególnych kategoriach środków transportowych.
Uwag i propozycji zmian stawek podatku od środków transportowych ze strony Komisji nie zgłoszono.
Z uwagi na brak innych propozycji stawek podatku od środków transportowych Przewodniczący zaproponował głosowanie projektu uchwały w całości.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 14 członków komisji.
P. M. Reszeć – poinformowała, że jeżeli chodzi o podatek rolny i leśny to jest propozycja Burmistrza żeby nie podejmować uchwały ponieważ stawka bazowa ogłoszona w Monitorze Polskim przez Prezesa GUS jest niższa od obowiązującej w tym roku, a tym samym podatek w roku 2017 będzie niższy od obowiązującego w roku bieżącym.
Obrady opuścił P. A. Budny w dalszej części obrad uczestniczy 13 członków komisji.
e) przystąpienia do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
P. K. Bagiński – kierownik referatu poinformował, że związek komunalny Biebrza jest większościowym udziałowcem w spółce BIOM posiada 90% udziałów będąc w związku mamy większy wpływ na spółkę. Warunki, co do przystąpienia do związku zostały dla naszej gminy określone w następujący sposób: gmina uiści środki pieniężne w wysokości 16 tys. zł, jest to wkład proporcjonalny wynikający z liczby mieszkańców naszej gminy, jest to wyrównanie składek. Od roku przyszłego będziemy uiszczali składkę członkowską w wysokości 1,8 zł od mieszkańca.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
e) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawiciela Gminy Knyszyn do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu poinformował, że zgodnie ze statutem gminę Knyszyn w Związku Komunalnym Biebrza reprezentuje 3 przedstawicieli tj. Burmistrz oraz Przewodniczący Rady, Rada wybiera dodatkowo 3 przedstawiciela.
P . K. Chowański – Zastępca Burmistrza zgłosił w imieniu Burmistrza kandydaturę P. K. Bagińskiego jako przedstawiciela Gminy Knyszyn do Zgromadzenia Związku Komunalnego Biebrza.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
f)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XV/121/16 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 15 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020 z perspektywą na lata 2021-2023.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Knyszyn na lata 2016-2020 z perspektywą na lata 2021-2023 zmieniana jest tabela nr 54 tj. wykaz zadań inwestycyjnych tj. dostosowujemy zadania inwestycyjne do obecnie obowiązujących wynikających ze stosownej uchwały Rady Miejskiej i w tab. nr 56 doszły zadania, które wynikają z potrzeb dokumentów składanych do obecnych projektów. Plan dostosowany został do potrzeb inwestycyjnych jest taki wymóg żeby można było złożyć projekt o dofinansowanie to dane przedsięwzięcie musi znajdować się w tym planie.
P. A. Kakareko wcześnie w planie była ujęta przebudowa drogi powiatowej 1412 B do wsi Guzy, chodzi tutaj o ten pozostały odcinek. Mam pytanie w planie na lata 2021- 2023 zapisane jest przebudowa drogi gminnej we wsi Guzy o którą drogę chodzi skoro droga gminna został już zrobiona.
P. K. Bagiński – zadania już zrealizowane nie są wykreślane z planu.
P. K. Chowański – to zadanie w planie jest, nie może być tak, że kończy się okres planu i nam zostają tylko zadania, które nie zostały wykonane. Po prostu punkt w której części plan został wykonany.
P. A. Kakareko – chodzi o ujęcie w planie 200 m odcinek drogi powiatowej, który został do wykonania.
P. K. Chowański zaproponował żeby w tabeli nr 56 po pozycji nr 8 wstawić jako poz. nr 9 przebudowa drogi powiatowej we wsi Guzy pozostałe otrzymają odpowiednio kolejną numerację.
Komisja zaakceptowała propozycję.
P. M. Pawlik – czy jest możliwości żeby gmina wygospodarowała środki i w roku przyszłym w rejonie ulic Chwalczewskiego, Junga, Zamoyskiego wykonać chodnik dla mieszkańców, którzy już tam mieszkają.
P. K. Chowański – gmina nie otrzymała dofinansowania na przebudowę tych ulic w roku przyszłym. Chodnik jest ujęty w dokumentacji na przebudowę tych ulic.
P. K. Bagiński – będziemy się starali pozyskać środki na to zadanie w latach następnych więc nie wiem czy jest sens robić coś z własnych środków gdzie zadanie jest dosyć duże. To zadanie wymaga wykonania kompleksowo w całości bo jak np. wstawimy krawężniki, co wówczas z wodą opadową. Można coś ewentualnie zrobić sposobem gospodarczym. Ten projekt nie przeszedł ponieważ tam mieszka mało ludzi, ale w przyszłym roku ponowimy wniosek.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków Komisji.
g)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.
P. R. Kondrakiewicz – Sekretarz Gminy poinformował, że zachodzi potrzeba ogłoszenie konkursu na dyrektora szpitala w Knyszynie ponieważ od ponad miesiąca P. L. Łapińska nie jest już dyrektorem SP ZOZ w Knyszynie. Wojewoda uchylił zarządzenie Burmistrza o powierzeniu obowiązków dyrektora P. Łapińskiej, która była powołania na p.o. ponieważ nie spełniała ustawowych obowiązków żeby być powołana jako dyrektor. W związku z uchyleniem zarządzenia p. Łapińska przestała być dyrektorem w chwili obecnej jest pełnomocnikiem. Obowiązkiem gminy jest przeprowadzenie postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora SP ZOZ w Knyszynie w związku z tym Rada Miejska musi powołać Komisję konkursową. W skład komisji wchodzą trzej przedstawiciele podmiotu tworzącego i tutaj Burmistrz proponuje: P. K. Chowańskiego – jako przewodniczącego Komisji oraz P. U. Puławską i P. R. Kondrakiewicza, przedstawiciel służby zdrowia tutaj ma być dr. Stocki, dwaj przedstawiciel Rady Miejskiej oraz przedstawiciel Rady Społecznej SP ZOZ, która wytypuje swojego przedstawiciela w dniu jutrzejszym.
Ze strony Rady zgłoszono:
- P. G. Zajkowskiego, który wyraził zgodę
- P. S. Ciołko, który wyraził zgodę.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
h)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy
Gminy Knyszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2017 – 2019.
P. K. Bagiński – Kierownik referatu poinformował, że projekt uchwały, który otrzymali radni ostatnio był przyjęty dwa lata temu. Uchwała przyjmuje zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi na kolejne dwa lata. W stosunku do obowiązujących obecne nie uległy one zmianie i proponujemy przyjęcie tych samych zasad na kolejne dwa lata.
Innych pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
P. S. Ciołko poinformował, że wycofuje swoją kandydaturę do komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej im. dr Edwarda Jelskiego w Knyszynie.
Komisja postanowiła, że decyzja o kandydacie do komisji konkursowej z ramienia Rady Miejskiej zostanie podjęta na najbliższej sesji.
i)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowalne przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.
P. K. Bagiński – trwa nabór wniosków na obiekty dziedzictwa kulturowego, parafia w Knyszynie chce złożyć wniosek na dofinansowanie lamusa i w związku z tym wynikłą potrzeba wsparcia tego wniosku chodzi tutaj o punktację a tym samym większe szanse parafii, dobrze jeżeli w składanym wniosku są partnerzy w tym wypadku byłaby to gmina i w jakiejś kwocie dofinansowała ten wniosek.
P. K. Chowański a żeby gmina mogła być partnerem potrzebna jest właśnie uchwała w sprawie zasad udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowalne przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Z uwagi na to, że taką dotację mogą uzyskać osoby fizyczne jak i inne podmioty to projekt tej uchwały wymaga zaopiniowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na co mają okres dwóch tygodni bez tej opinii wojewoda uchyli uchwałę stąd ta uchwała jest dzisiaj przedstawiona na komisjach natomiast będzie uchwalona na kolejnej sesji.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
j)
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza poinformował, że w miniony piątek uczestniczył z Burmistrzem w spotkaniu z posłem Kazimierzem Gwiazdowskim, które odbyło się w Grajewie w spotkaniu uczestniczyli również: Starosta Grajewski, Burmistrz Grajewa, Burmistrz Moniek spotkanie dotyczyło przyjęcia wspólnego stanowiska w sprawie budowy drogi S-16 Ełk – Grajewo – Mońki – Knyszyn. Potrzeba tego stanowiska zrodziła się między innymi dlatego, że powiat Augustów i Suwałki wystąpiły z pomysłem aby droga S- 16 na trasie Knyszyn – Ełk nie była budowa a była budowa droga S-8 żeby odstąpić od budowy tej drogi. To stanowisko byłoby przeciwwagą dla powiatu Augustowskiego i Suwalskiego. Poparcie drogi S-16 to również poprawa drogi do Białegostoku ponieważ droga S-16 ma rację bytu tylko wówczas jak będzie budowana droga S-19 w proponowanym przez Rząd przebiegu przez gminę Knyszyn. Tą uchwałę proponujemy wysłać między innymi do władz Rządowych, samorządowych, parlamentarzystów.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji.
k) Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2016 rok.
P. B. Płońska – Skarbnik Gminy przedstawiła i omówiła objaśnienia dokonanych zmian w budżecie gminy na 2016 rok (objaśnienia zawarte są w załączniku Nr 5 do projektu uchwały).
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu uchwały głosowało 13 członków komisji. Przewodniczący zamknął punkt 3 porządku obrad.
Do pkt. 4
Przewodniczący otworzył punkt 4 i 5 porządku obrad.
P. B. Płońska – udzieliła odpowiedzi na wcześniejsze pytanie odnośnie zaległych zobowiązań firmy „Czyścioch” na chwilę obecną łącznie z karą jest to kwota 111833,33 zł w tym – 80 tys. zł to kara. Trwa postepowanie przed Sądem.
P. Jarosław Antoni Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zwrócił się do radnych w sprawie oszczędności w oświetleniu ulicznym poprzez zmniejszenie zużycia energii. Obecnie oświetlenie uliczne pali się przez całą noc, a to są konkretne wydatki w skali roku.
P. A. Pietlukiewicz - jaką kwotę na oświetlenie rocznie wydaje gmina.
P. B. Płońska – jest to kwota ponad 100 tys. zł.
P. A. Pietlukiewicz – czyli średnio miesięcznie około 10 tys. zł.
P. I. Wysocka – jeżeli wyłączać oświetlenie to od 2400 do 400 w całej gminie.
P. Jarosław Chmielewski Burmistrz Knyszyna z informacji od Pana Purty będzie to oszczędność w skali roku około 40 tys. zł.
P. J. Bielski zgłosił potrzebę wykonania oświetlenia na ul. Zamkowej w Knyszynie oraz budowę chodnika od ul. Tykockiej do Knyszyna – Zamku, oczywiście biorąc pod uwagę odległości trzeba to podzielić na odcinki i wykonać w ciągu 2 – 3 lat.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza zauważył, że z tego okresu wyłączenia oświetlenia ulicznego należy wyłączyć okres świąteczny.
Ze strony komisji zgłoszono również weekendy tj. noc soboty na niedzielę.
W zarządzonym głosowaniu jawnym komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek o wyłączania oświetlenia ulicznego na terenie gminy w godz. 2400 – 400 z wyłączeniem okresu świątecznego oraz weekendów. Za wnioskiem głosowało 13 członków komisji.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna nawiązał do wniosku radnego w sprawie budowy chodnika do sołectwa Knyszyn – Zamek i poinformował, że gmina Krypno która wybudował chodnik wzdłuż drogi wojewódzkiej na początku przejęła pas drogowy drogi wojewódzkiej a następnie z własnych środków wybudowała chodnik. Można w podobny sposób spróbować etapami wybudować chodnik do Knyszyna – Zamku. Temat do przemyślenia przez radę, ponieważ sama procedura przejęcia pasa drogowego to okres około 1 roku.
P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do Skarbnik o przedstawienie na najbliższej sesji informacji jaka kwota został wydatkowana na opracowanie koncepcji rewitalizacji Rynku w Knyszynie.
P. M. Pawlik zwrócił się z pytaniem, co dalej z remontem drogi wojewódzkiej Knyszyn – Jasionówka.
P. Jarosław Antoni Chmielewski – Burmistrz Knyszyna wyjaśnił, że do Urzędu Marszałkowskiego została przekazana petycja z podpisami mieszkańców powiatu monieckiego. Niestety Marszałek nie widzi potrzeby remontu tej drogi w najbliższych latach argumentując to między innymi małym natężeniem ruchu drogowego jak również budową drogi S-19 w dalszej perspektywie. Na najbliższej sesji radnym przedstawimy odpowiedź, której udzielił Marszałek Województwa Podlaskiego na nasz wniosek.
P. S. Połonowski – poinformował, iż 23 listopada w Kalinówce Kościelnej odbyło się spotkanie odnośnie funkcjonowania Ośrodka Zdrowia. Jednym z wniosków ze strony mieszkańców było pytanie skierowane do Rady Miejskiej czy w sytuacji gdyby doszło do zagrożenia jego dalszego funkcjonowania gmina Knyszyn byłaby gotowa przejąć ten ośrodek.
P. I. Wysocka – stwierdziła, że o ile dojdzie do takiej sytuacji Rada wypowie się w tej sprawie, niemniej wydaje się, że są to mieszkańcy naszej gminy i ze strony Rady nie będzie przeciwskazań aby przejąć ten ośrodek i włączyć w struktury ZOZ-u w Knyszynie.
P. I. Płaszczyk – zgłosiła potrzebę zabezpieczenia placu zabaw, uszkodzone jest ogrodzenie z siatki i warto zastanowić się nad wstawieniem od strony sklepu bramki.
Innych uwag i wniosków nie zgłoszono. Przewodniczący zamknął punkt 4 i 5 porządku obrad.
Do pkt. 6
Przewodniczący otworzyły punkt 6 porządku obrad. Do protokołu Nr 16/16 ze wspólnego posiedzenia Komisji stałych Rady Miejskiej uwag nie wniesiono. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu Nr 16/16 ze wspólnego posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej głosowało 13 członków Komisji. W głosowaniu udział wzięło 13 członków komisji.
Do pkt. 7
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodniczący zakończył wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie
Protokółował:
Andrzej Kudzinowski Przewodniczący obrad
Zbigniew Niedzielewski
Metryka strony