Protokół nr 7/15 z 26.10.2015
Protokół Nr 7/15
ze wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej Komisji, Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 26 października 2015 roku w godz. 1400-1530
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Knyszynie pod przewodnictwem Pani Agnieszki Kakareko
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji i zaproszeni goście zgodnie z listą obecności. Na stan 13 członków komisji w posiedzeniu uczestniczy 11, co zabezpiecza regulaminowe kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
P. I. Wysocka - Przewodnicząca Rady otworzyła wspólne posiedzenie komisji stałych Rady. Następnie zaproponowała kandydaturę P. A. Kakareko – Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego na przewodniczącego obrad. Innych kandydatów nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wyborem P. A. Kakareko na przewodnicząca obrad głosowało 11 członków Komisji.
Przewodnicząca po otwarciu punktu 1 przedstawiła proponowany porządek obrad. Uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem niżej przedstawionego porządku obrad głosowało 11 członków komisji, a oto jego treść:
- Przyjęcie porządku obrad.
- Sytuacja finansowa i wykorzystanie budżetu w placówkach oświatowych Gminy Knyszyn.
- Założenia do budżetu na rok 2016.
- Informacja o realizacji zadań oświatowych w Gminie Knyszyn w roku szkolny 2014/ 2015.
- Sprawy różne.
- Wolne wnioski
- Zakończenie obrad.
Do pkt. 2
Przewodnicząca otworzyła punkt 2 porządku obrad.
P. A. Zdanowicz – Główna Księgowa Obsługi Finansowo – Księgowej Szkół gminy Knyszyn zapoznała komisję z aktualną sytuacją finansową i wykorzystaniem budżetu w poszczególnych placówkach oświatowych Gminy Knyszyn:
Przedszkole:
- Budżet przedszkola na 2015 r. wynosi 484 tys. zł z czego 84 tys. zł to jest dotacja przedszkolna. Wykorzystanie środków na koniec września jest w granicach 60% I na pewno do końca roku środków (budżetu wystarczy). Analizując wykonanie placu finansowego za październik w zakresie wynagrodzenie to przewidujemy, iż na wynagrodzeniach na koniec roku pozostanie niewykorzystana kwota około 48 tys. zł. Duży wpływ na sytuację finansową miała dotacja przedszkolna ponadto P. Dyrektor poczyniła oszczędności w granicach 30 tys. zł. zatrudniając 2 pracowników stażystów. Wykorzystanie budżetu na materiałach i wydatkach bieżących w granicach 63%. Na rok przyszły budżet przedszkola planowany jest w granicach 486 tys. zł a wiec minimalny wzrost. Planowane jest zatrudnienie 3 obecnych stażystów taki jest wymóg umów z Urzędem Pracy. Planowana jest 1 nagroda jubileuszowa natomiast pozostałe wydatki na obecnym poziomie.
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie:
- Plan finansowy ZSO w Knyszynie na ten rok bez dodatkowych środków, które szkoła otrzymała z zewnątrz wynosił 3.153.398 zł z czego na koniec września wykonanie wynosi 79% z czego na wynagrodzenia przeliczając wydatki za październik będzie brakowało 124 tys. zł. Analizując rok bieżący wynikło kilka nieplanowanych sytuacji typu urlop zdrowotny jednego nauczyciela od września do końca roku to jest koszt rzędu 20 tys. zł, doszło kilka nieplanowanych nagród jubileuszowych kwota 6 tys. zł i zatrudnienie dwóch pracowników interwencyjnych to też zwiększyło koszty. Wykonanie planu na pozostałych wydatkach bieżących jest w granicach 68% z planu pozostaje kwota 146 tys. zł pokrywając koszty wynagrodzeń z planu bieżącego pozostaje do końca roku kwota około 25 tys. zł na wydatki. Należy ograniczyć wszelkie wydatki bieżące do minimum więc tylko do wynikających z bieżących umów typu, energia elektryczna, woda, wywóz nieczystości. Ponadto w 2015 r. szkoła otrzymała zwiększenie subwencji oświatowej z rezerwy celowej na: edukację 7880 zł, wyposażenie stołówek szkolnych 7 tys. zł., wyposażenie gabinetów lekarskich 5 tys. zł, książki do bibliotek szkolnych z programu książki naszych marzeń – 2170 zł i dotacja na podręczniki do klas I-IV Szkoły podstawowej i I gimnazjum – 19 444 zł. Na rok 2016 plan finansowy (budżet) planowany jest na kwotę 3462000 zł. wzrost o 309 tys. zł.
Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej:
- Plan finansowy Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej na 2015 r. wynosi 1.455.657 zł z czego na koniec roku wykonanie jest w granicach 78%. Na wynagrodzeniach biorąc pod uwagę wykonanie za październik na koniec roku zabrakuje około 100 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki bieżące to wykonanie jest w granicach 52% pozostaje kwota 111 tys. zł czyli około 10 ty. zł po pokryciu kosztów wynagrodzeń. Z nieprzewidzianych wydatków to urlop zdrowotnych jednego nauczyciela i konieczność zatrudnienia zastępstwa jest to kwota w granicach 15 tys. zł od września. Szkoła ponadto pozyskała środki z datacji celowej na książki naszych marzeń w wysokości 1000 zł. dotacja na oddział przedszkolny 24184 zł , dotacja na podręczniki 7403 zł i wyposażenie kuchni 7 tys. zł. plan finansowy (budżet) na 2016 r. planowany jest na kwotę 1.697.646 zł wzrost prawie o 200 tys. zł na wynagrodzenia o 185 tys. zł więcej.
P. S. Ciołko – co jest powodem takiego zwiększenia budżetu szkół.
P. A. Zdanowicz – planujemy budżet w ten sposób, iż ja występuję do dyrektorów o ich plany na następny rok. Następnie spotykamy się z Panią Skarbnik, która na podstawie dochodów urealnia te plany, te kwoty które tutaj przedstawiono to są oczekiwania dyrektorów, które podlegają konsultacjom i urealnieniu.
P. B. Płońska Skarbnik Gminy - analizują planowane dochody budżetu na rok przyszły nie widać wzrostu, podatek rolny będzie niższy, podobnie podatek od nieruchomości też wzrostu nie będzie na chwilę obecną nie widzę możliwości zwiększenia wydatków.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
Przewodnicząca zamknęła punkt 2 porządku obrad.
Do pkt. 3
Przewodnicząca otworzyła punkt 3 porządku obrad. Następnie udzieliła głosu dyrektorom placówek oświatowych.
P. B. Polińska – Dyrektor przedszkola poinformowała, że liczba planowanych do zatrudnienia nauczycieli pozostaje bez zmian tj. 4 nauczycieli na pełny etat tutaj mamy nauczyciela religii 2 godziny i nauczyciela języka angielskiego 2 godziny są to nauczyciele ZSO w Knyszynie, którzy uzupełniają etat w naszej placówce. Przedszkole zatrudnia na umowę zlecenie nauczyciela logopedę 6 godzin tygodniowo tutaj też bez zmian. Pracowników obsługi mamy zatrudnionych trzech i tutaj również nic się nie zmienia. W miesiącu wrześniu zatrudniliśmy dodatkowego opiekuna – stażystę do najliczniejszej grupy dzieci tj. 3-4 latków później jesteśmy zobligowani do zatrudnienia stażysty na okres 3 miesięcy. Od tego sezonu grzewczego zatrudniamy palacza c.o. na umowę zlecenie. Zatrudnienie obsługi tj. kucharki i sprzątaczki do końca czerwca później 2 miesięczna przerwa i zatrudnienie w ramach robót interwencyjnych, co dałoby wymierne oszczędności. Oprócz tego planowane są szkolenia bhp, badania lekarskie okresowe, jedna nagroda jubileuszowa. Jeżeli chodzi o remonty to jakieś większe nie są planowane można odnowić pomieszczenie po starej kotłowni, które obecnie służy za archiwum oraz odnowienie tj. pomalowanie jednej sali i szatni. Jeżeli chodzi o plac zabaw to w roku bieżącym wszystkie elementy niesprawne (uszkodzone) zostały wymienione. Duża pomoc w tym zakresie okazał mieszkaniec naszej gminy P. S. S., który nieodpłatnie wymienił wszystkie drewniane elementy ławek. Na rok przeszyły planujemy drobne wydatki w tym zakresie tak aby plac zabaw utrzymać w pełnej sprawności technicznej. W dalszej perspektywie należy zaplanować wymianę części wyposażenia. Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki w postaci pomocy dydaktycznych, artykułów biurowych zaplanowane są na tym samym poziomie, co w roku bieżącym.
Pytań ze strony Komisji nie zgłoszono.
P. M. Bartnik Dyrektor Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej jeżeli chodzi o zatrudnienie nauczycieli w pełnym wymiarze to w roku przyszłym planowane jest na tym samym poziomie natomiast jeżeli chodzi o nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze to dodatkowo przychodzą jeszcze 15/18 z tytułu uzupełniania etatów przez nauczycieli z Knyszyna są one wyróżnione w Zespole Szkół w Kalinówce Kościelnej. Natomiast pozostałe tj. zatrudnienie na umowę zlecenie logopedy 4/20 z dotacji przedszkolnej pozostaje na tym samym poziomie, mamy zatrudnionego stażystkę z powiatowego Urzędu Pracy w przedszkolu jest tam 17 dzieci realizujących obowiązkowe wychowanie przedszkole i 8 młodszych przedszkolaków w związku z tym od września zabezpiecza to stażystka i później jest przedłużenie umowy na okres 3 miesięcy od marca do czerwca. W tym planie jest zatrudnienie nauczyciela dodatkowego do drugiego oddziału przedszkolnego będzie to zależało od liczby dzieci ( rekrutacja w przyszłym roku kalendarzowym). Na rok przyszły planowane są 4 nagrody jubileuszowe. Jeżeli chodzi o nabyte prawa do odejścia na wcześniejszą emeryturę to jedna z tych osób złożyła deklarację, że odejdzie jeszcze w tym roku. Zakupy opału (ekogroszku) trudno dokładnie przewidzieć ponieważ w tym roku dopiero po raz pierwszy korzystamy z tego opału. Na pewno będą oszczędności z tytułu obsługi pieca ponieważ zlecono dodatkowe czynności osobie już pracującej. Planowane remonty tak jak co roku jakieś prace są przewidywane do wykonania, ich realizacja zwykle następuje w wakacje po przeanalizowaniu wykonania budżetu za I półrocze wówczas mam możliwość ocenienia na co nas stać. Wyjazdy na zawody sportowe, badania okresowe na tym samym poziomie. Zakup pomocy dydaktycznych w roku bieżącym w większości dotyczył dotacji przedszkolnej.
P. I. Wysocka budżet ZS w Kalinówce Kościelnej na ten wynosi 1.455.657 zł na rok przyszły planowany jest na kwotę 1.697.646 zł a więc wzrost o kwotę ponad 240 tys. zł, co jest tego powodem.
P. A. Zdanowicz – na samych wynagrodzeniach wzrost o 185 tys. zł.
P. I. Wysocka – czegoś tutaj nie rozumiem w tym roku przy budżecie 1455 tys. zł na wynagrodzenia brakuje 100 tys. zł. wzrost budżetu na rok przyszły o 240 tys. zł. przy tym samym zatrudnieniu.
P. A. Zdanowicz – zatrudnienie w trakcie roku uległo zwiększeniu. Dyrektorzy nie przedstawili tutaj żadnych oszczędności z tytułu wynagrodzeń na pytanie czy planować ewentualnie odprawy z tytułu redukcji etatów wyrazili się jasno, że nie przewidują takich, to było już wiadome po ostatnim spotkaniu.
P. S. Ciołko – o jakim spotkaniu mowa.
P. I. Wysocka – obyło się takie spotkanie z udziałem dyrektorów szkół bez przedszkola, Burmistrzów, księgowej, insp ds. szkolnictwa, Przewodniczącej Rady oraz Komisji Oświaty, celem spotkania było uczulenie dyrektorów na ograniczenie wydatków na rok przyszły i przedstawienie na dzisiejszym posiedzeniu komisji konkretnych propozycji.
P. M. Bartnik – wnioskiem z tego spotkania było to, że mieliśmy dostarczyć projekt arkusza organizacji pracy na rok 2016/2017 suchym arkuszem bo dostaliśmy informację ile godzi na poszczególne przedmioty, co mamy uciąć ja miałam np.: 4 godziny wychowania fizycznego i takowy arkusz dostarczyłam.
I. Wysocka – pani ucięła 4 godziny wf. i wyszło, że budżet na wynagrodzenie wzrasta o 258 tys. zł.
P.M. Bartnik – 15/18 chemii, fizyki, geografii i przyrody o czym mówiła te godziny do tej pory nie były w naszym budżecie tylko w budżecie ZSO w Knyszynie dlatego, że te panie uzupełniały u nas etat jest to wzrost kosztów wynagrodzenia. Zawsze później mieliśmy spotkanie z panią Skarbnik, celem urealnienia budżetu do posiadanych środków.
P. B. Płońska – na chwilę obecną nie widzę możliwości wzrostu dochodów bieżących budżetu gminy.
P. A. Zdanowicz – dodała, iż wpływ na tą sytuację może mieć fakt zmniejszenia w trakcie roku subwencji o 100 tys. zł. ta kwota została zmniejszona na wynagrodzeniach, a sytuacja kadrowa w międzyczasie się nie zmieniła. Wynagrodzenia planowane na rok przyszły z wyjątkiem tych 15/18, o czym mówiła pani dyrektor są na tym samym poziomie. Te kwoty są to dane wyjściowe do przedyskutowania, nigdy dotychczas budżet szkół nie został uchwalony na poziomie proponowanym przez kierowników jednostek.
P. G. Zajkowski – należy się mocno zastanowić na czym zaoszczędzić to zadanie spoczywa na kierownikach jednostek, są to jednak tak duże kwoty, że tego się nie da zaoszczędzić w ten sposób.
P. A. Śledziewski – Dyrektor ZSO w Knyszynie stan zatrudnienia 36 nauczycieli w tym 30 na pełny etat, 1 osoba na 2/18, 1 na 4/18 i 1 osoba na 6/18, 1 nauczycieli przebywa na urlopie bezpłatnym oraz 1 na urlopie dla podratowania zdrowia. Obecnie zatrudnionych jest 10 pracowników administracji i obsługi i dwóch pracowników interwencyjnych w wymiarze 2 etatów. W planie na rok przyszły uwzględniłem zatrudnienie pracowników interwencyjnych tj. etat pomocy kuchennej ponieważ zwiększyła się liczba wydawanych posiłków i uczniów korzystających ze stołówki szkolnej oraz cały etat pracownik biurowego wyłonionego w drodze konkursu, planowanych jest 7 nagród jubileuszowych, 1 nauczyciel od września 2016 będzie miał stopień nauczyciela mianowanego, kilkunastu pracowników musi wykonać badania okresowe. największy wydatek to jest zakup oleju opałowego tj. około 184 tys. zł. z mniejszych: zakup węgla. 4 tony, środki czystości materiały biurowe ogółem 16 tys. zł z pomocy dydaktycznych: 3 projektory, 3 ekrany i filmy dvd do gimnazjum stypendia dla uczniów na poziomie roku bieżącego, przewidywanych wyjazdów na zawody konkursy przedmiotowe 30, zakup mebli do sal lekcyjnych około 6 tys. zł , prenumerata czasopism 1 tys. zł, zakup książek do bibliotek około 2 tys. zł. zakup sprzętu sportowego 2200 zł od 1 stycznia 2016 wnioskował bym o podwyżkę dla pracowników administracji i obsługi o około 5%. Plan remontów: remont holu szkoły, korytarzy gimnazjum i szkoły podstawowej ( kolejnej części), remont sal lekcyjnych nr 6 i 13 kwota ogółem ( usługi i materiały) ponad 46 tys. zł. Bardzo zależy na zwiększeniu etatu pomocy kuchennej oraz 1 bądź ¾ etatu administracji ponieważ doszło szereg zadań administracyjnych z e-dziennikiem, elektronicznym obiegiem dokumentów, dojdą nowe zadania z dowożeniem.
P. A. Zdanowicz – budżet szkoły od stycznia zwiększy się o 85 tys. zł z tytułu zatrudnienia na dowożenie dwóch kierowców, którzy obecnie są zatrudnienie w ZGKiM. Nagród jubileuszowych na kwotę ponad 50 tys. zł.
P. I. Wysocka – budżet szkoły na ten rok kwota 3.153.000 zł na rok przyszły 3.462.000 zł a wiec wzrost o 309 tys. zł. doliczając kierowców kwota około 85 tys. zł.
P. A. Zdanowicz – plus dwa etaty obsługi kwota rzędu 60 tys. zł, remonty 50 tys. zł.
P. A. Śledziewski – może dojść do takiej sytuacji (przy tej liczbie godzin) , że dla części obecnie zatrudnionych nauczycieli trzeb będzie dać ograniczenie etatu.
Przewodnicząca – Pan mówił o dwóch etatach administracyjnych, czy są aż takie potrzeby, czy nie można wykorzystać zatrudnionych pracowników.
P. A. Śledziewski – mówiłem o pomocy kuchennej od września przybyło 20 uczniów. Jeżeli chodzi o pracownika administracji to mam na myśli pilotowanie programów unijnych, obsługę dowożenia itp.
P. B. Płońska – do szkoły dojdą tylko kierowcy, obsługa pozostanie w Urzędzie.
P. G. Zajkowski – trzeba szukać oszczędności w oświacie, nie wiem jak to zrobią dyrektorzy, wszyscy doskonale widzą jak, ale tego nie mówią to powiem ja redukcja etatów nie ma innego rozwiązania.
P. I. Wysocka – pamiętamy czasy kiedy było LO było znacznie więcej uczniów i jakoś pani Krysia dawała sobie radę. Czas się temu przyjrzeć bo przez oświatę nasz budżet gminy zostanie położony oczywiście można tworzyć miejsca pracy i dla każdego zatrudnienie można to wydłużać.
P. G. Zajkowski – na korytarzu każdy o tym mówi, że potrzebna jest reedukacja etatów i zmniejszenie zatrudnienia tutaj na sali ani Burmistrz, P. Skarbnik , Dyrektorzy o tym nie wspomną jest cicho trzeba w końcu jakoś ten temat ruszyć myślę, że trzeba dać za zadanie dyrekcji, która jako gospodarz w swoim gospodarstwie musi robić tak żeby to gospodarstwo funkcjonował.
P. Skarbnik – Skarbnik i Księgowa to są osoby, które o tym mówiły i mówią. Coś tu jest nie tak skoro się mówi o zmniejszaniu wydatków a tutaj się zwiększa. Brakuje pieniędzy a tu nagle więcej etatów, można zorganizować tak pracę, że zwiększyć zakres czynności osobom zatrudnionym na innych stanowiskach.
P. I. Wysocka – podam przykład przedszkola jest to oczywiście mniejsza jednostka, ale P. Dyrektor radzi sobie mimo że ma ograniczony budżet, stara się jakoś racjonalnie wydatkować środki i zaoszczędzone pieniądze przejada szkoła w Knyszynie tak jest już od lat. Ze szkołami jest problem panie Burmistrzu.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna to, co rada uchwali burmistrz wykona.
P. K. Chowański – Zastępca Burmistrza na pewno szkoła ładniej wyglądałaby po planowanych remontach czy też mając nowe rzutniki, ekrany ale w sytuacji braku środków należy zastanowić się czy to jest niezbędne.
P. Skarbnik – same remonty nic nie zmienią.
P. I. Wysocka zwróciła się z pytaniem do P. U. Puławskiej jakie ma propozycje rozwiązań tej sytuacji.
P. U. Puławska – insp. ds. szkolnictwa stwierdziła, iż zawsze słyszeliśmy, że szkołom wystarczy sama subwencja. W marcu było spotkanie z dyrektorami szkół gdzie były wyliczone kwoty subwencji z podziałem na szkoły i pokazane, że tej subwencji nie starcza na działalność szkół bo tak naprawdę jej nie może starczyć bo chociażby nie są przewidziane remonty. Mówiliśmy jak wygląda plan finansowy, ile będzie brakować i te życzenia w części się sprawdziły bo tak naprawę w tym planie brakuje nam pieniędzy na wynagrodzenia chyba, że dyrektorzy zacisną pasa ograniczą pozostałe wydatki do minimum bo np. w Kalinówce na wynagrodzenia brakuje 124 tys. zł na pozostałych wydatkach jest kwota 149 tys. zł to czy szkoła za kwotę 25 tys. zł przez trzy miesiące będzie w stanie funkcjonować nie wiadomo. Na tym spotkaniu które było wcześniej my mówiliśmy żeby szkoła nie dostarczała nam arkuszy organizacyjnych bo te arkusze nie są potrzebne w tym momencie organowi prowadzącemu. Mówiliśmy żeby dyrektorzy sobie zrobili takie projekty arkuszy na podstawie tego, co będą planowali w przyszłym roku tam nie będzie wielkich zmian żeby zobaczyli na czym mogą oszczędzić żeby zobaczyli, które zatrudnienie jest zbędne a które niezbędne, powiedzieliśmy, które godziny organ prowadzący będzie pokrywał bo one są niezbędne bo uczniowie oprócz zajęć godzin obowiązkowych potrzebują specjalistycznej pomocy i organ prowadzący powiedział, które to zajęcia pozostaną no i wyniku tego otrzymaliśmy arkusz z Zespołu Szkół w Kalinówce Kościelnej i pismo z ZSO w Knyszynie informujące, że planowane są być może 3-4 ograniczenia, nie wiem czy to dla p. Księgowej się przydało, że będą ograniczenia tak jak państwo powiedzieli ograniczenia to są etaty do których będziemy dopłacać na koniec roku. Trzeba też wziąć pod uwagę że w styczniu będziemy wypłacać jednorazowy dodatek to jest sygnał, że coś jest nie tak. Zgadzam się z panią dyrektor z Kalinówki Kościelnej będzie więcej bo zabraliśmy pieniądze, które płacił Knyszyn za swoich nauczycieli, którzy realizowali te zajęcia zrobiliśmy to celowo po to żeby zobaczyć między innymi jak będą się kształtowały faktyczne koszty ponoszone przez szkoły. Natomiast w arkuszu ZSO w Knyszynie będzie mniej godzin z tytułu etatów uzupełniających w Kalinówce, uczniów którzy odejdą nam od 1 września ze szkoły to są uczniowie niepełnosprawni, na których otrzymujemy większą subwencję a wzrost kosztów jest teraz trzeba się zastanowić dyrektorzy też powinni ze sobą współdziałać.
P. A. Zdanowicz to jest ostatni moment żeby podjąć jakieś racjonale decyzje w tym zakresie, zaplanować ewentualne odprawy
Na obrady Komisji przybył P. S. Połonowski w dalszej części obrad uczestniczy 12 członków komisji.
P. I. Wysocka – tak dalej być nie może gmina to nie tylko oświata jestem za tym, żeby nie oszczędzać na oświacie, ale tak dalej być nie może. Następnie zwróciła się z pytaniem do dyrektora ZSO P. A. Śledziewskiego czy wszyscy nauczyciele np.: nauczania początkowego, wychowania fizycznego są potrzebni, mają etaty.
P. A. Śledziewski – w tej chwili wszyscy nauczyciele są zatrudnieni i mają etaty. Na sprawy płacowe rzutuje zatwierdzony arkusz organizacyjny, arkusz organizacyjny wynika z siatki godzin realizowanych i ze sposobu organizowania oddziałów w szkole i przydziału czynności nauczycielom. Jeżeli organ prowadzący wyda zalecenia to
P. I. Wysocka – organ prowadzący to może wydać panu polecenie, żeby pan się w takim to a takim budżecie ma się zmieścić. Konkretnie ma pan np.: budżet 3.000.000 i ma się pan w tym zmieścić.
P. Skarbnik tak jak w tym roku jest zatwierdzony plan finansowy i to ma wystarczyć do końca roku tak ma być i w roku przyszłym.
P. K. Chowański – zastępca Burmistrza za każdym razem jak burmistrza zatwierdza arkusz to informuje, że trzeba zmieścić się w budżecie.
p. I. Wysocka – trafia do burmistrza arkusz organizacyjny, który nie mieści się w budżecie brakuje np.: 200 tys. zł i co burmistrz zatwierdza taki arkusz?
P. K. Chowański – jeżeli dyrektor występuje z wnioskiem o dodatkowe zajęcia to znaczy że ma zapewnione środki. Na jednej z komisji oświaty występowaliśmy do dyrektorów o informację na temat podejmowanych działań aby zmieścić się w budżecie i przypominaliśmy o tym, że to dyrektor odpowiada za politykę kadrową i za zobowiązania finansowe, budżet placówki. Odpowiedź była taka, że zdają sobie sprawę, wiedzą o tym, więc jeżeli ja występuję o coś to musze mieć świadomość, że starczy mi środków finansowych jeżeli występuję o dodatkowe godziny a wiem że nie mam na to środków to jest podpuszczanie tego który zatwierdza arkusz na przyszłość można pisać w ten sposób: zatwierdzam arkusz pod warunkiem nieprzekroczenia budżetu.
P. J. Chmielewski – Burmistrz Knyszyna zwrócił się do dyrektorów o przedstawienie wniosków gdzie widzą możliwość oszczędności bo z tego co słyszymy to nie widać oszczędności a wręcz przeciwnie.
P. M. Bartnik – myślę, że najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest spotkanie osób, które wpływają na ten budżet albo mają wiedzę jak się ten budżet kształtuje i takie spotkanie urealniłoby znacznie taki budżet.
P. Skarbnik – nie bardzo rozumiem sensu, potrzebne są konkretne działania, wiecie co trzeba zrobić, wszyscy wiemy że brakuje środków i to trzeba rozwiązać.
P. M. Bartnik – my przedstawialiśmy życzenia, pani skarbnik to zmniejszała a później i tak trzeba to zmieniać. Należy wspólnie usiąść i wypracować budżet to powinno dać konkretne efekty.
Burmistrz – było takie spotkanie i co wypracowaliśmy to, co państwo przedstawili.
P. M. Bartnik – na koniec tego spotkania powstał wniosek żebyśmy opracowali na określonych zasadach arkusz organizacji na rok szkolny 2016/2017 z takim założeniami jakie tam padły natomiast nie chodzi mi o takie spotkanie tylko o spotkanie, które coś wypracowuje.
P. K. Chowański – ale i tak konkretne działania będzie musiał podjąć dyrektor. Mówiliśmy żeby taki arkusz opracować ale ten arkusz obejmuje tylko 4 miesiące przyszłego roku myślę że takimi działaniami trzeba objąć również obecny arkusz bo on będzie skutkował w 8/12 na budżet przyszłego roku.
P. I. Wysocka – konkluzja może być taka, że radni mają wiedzą iż ten budżet ma być okrojony. Zobowiązujemy P. Burmistrza P. Skarbnik do spotkania z dyrektorami i wypracowanie takich rozwiązań, które pozwolą osiągnąć te zamierzenia.
Następnie zajęto się ustalenie terminu spotkania w celu wspólnej analizy.
P. Skarbnik podkreśliła, że dyrektorzy powinni opracować projekt budżetu na rok przyszły na poziomie roku bieżącego, przedstawić propozycję rozwiązań które pozwolą to osiągnąć.
P. A. Zdanowicz księgowa OFK – jak dyrektorzy przygotują konkretne propozycję wówczas będę mogła przeliczyć jakie będą skutki finansowe.
Po tych ustaleniach Przewodnicząca zamknęła punkt 3 porządku obrad.
Do pkt. 4
Przewodnicząca otworzyła punkt 4 porządku obrad
P. U. Puławska insp. ds. szkolnictwa przekazała członkom komisji Informację o realizacji zadań oświatowych w Gminie Knyszyn w roku szkolny 2014/ 2015. Zaznaczyła, że szczegółowo będzie omówiona na kolejnym posiedzeniu komisji. Poinformowała, że w tej informacji są zawarte ogólne dane dotyczące: liczby uczniów, kadry, kwoty subwencji, wysokości jednorazowego dodatku, stan zatrudnienia nauczycieli zadania własne gminy, które dotyczą pomocy materialnej stypendiów motywacyjnych, dowóz dzieci z porównaniem ilości dowożonych i kosztów, dotacje inwestycje i remonty. W tym roku do tej informacji doszedł kolejny punkt tj. nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorium oświaty w tym punkcie ustawodawca miał na myśli wyniki ewaluacji oraz wyniki kontroli które są przeprowadzane przez kuratorium. Jeżeli były jakieś zalecenia jest informacja czy szkoła odniosła się do tych zaleceń czy też nie. Wyniki kontroli powinny być zamieszczane w BIP. Następnie przypomniała o konieczności prowadzenia przez szkoły Biuletynów Informacji Publicznej oraz cześć dotycząca wyników egzaminów zewnętrznych sprawdzianów i egzaminów gimnazjalnych rozdział ten opracowany jest w oparciu o wyniki, które Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przedstawi w swoich sprawozdaniach wyniki bez komentarza za wyjątkiem tegorocznych wyników z gimnazjum w których widać duży wkład szkół ponieważ dzieci, które w tym roku zdawały egzamin gimnazjalny w roku 2012 zdawały sprawdzian i ten sprawdzian poszedł naprawdę słabo. Natomiast te same dzieci napisały egzamin gimnazjalny zdecydowanie lepiej i tu widać wkład szkoły, która dużo pracowała z tymi uczniami aby osiągnąć takie wyniki.
Pytań i uwag ze strony Komisji nie zgłoszono.
Do pkt. 7
Spraw różnych i wolnych wniosków nie zgłoszono.
Z uwagi na wyczerpanie treści porządku obrad Przewodnicząca zakończyła wspólne posiedzenie Komisji Samorządu, Finansów, Planowania i Działalności Gospodarczej, Komisji Zdrowia, Kultury, Oświaty i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Knyszynie.
Protokółował:
Andrzej Kudzinowski
Przewodniczący obrad
Agnieszka Kakareko
Metryka strony