Uchwała Nr XX/137/20 Rady Miejskiej

UCHWAŁA NR  XX /137/20

RADY MIEJSKIEJ W KNYSZYNIE

z dnia 12 listopada 2020 r.

 w sprawie przyjęcia stanowiska

 

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz § 21 ust. 2 pkt 5 Statutu Gminy Knyszyn stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXVI/292/18 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 6 listopada 2018 r. o statucie Gminy Knyszyn  (Podla. z 2018 r. poz. 4525; z 2019 r. poz. 240) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej S-16 Ełk – Grajewo – Mońki – Knyszyn stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Upoważnia się Burmistrza Knyszyna do przekazania niniejszego stanowiska Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa, Posłom i Senatorom Województwa Podlaskiego, Wojewodzie Podlaskiemu, Marszałkowi Województwa Podlaskiego, Przewodniczącemu Sejmiku Województwa Podlaskiego, Dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Dyrektorowi GDDKiA Oddział w Białymstoku.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Knyszyna.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

  Jerzy Bielski

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XX/137/20

Rady Miejskiej w Knyszynie

z dnia 12 listopada 2020r.

 

Stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej  S-16 Ełk – Grajewo – Mońki – Knyszyn. 

 

Rada Miejska w Knyszynie podtrzymuje stanowisko w sprawie budowy drogi ekspresowej  S-16 Ełk – Grajewo – Mońki – Knyszyn przyjęte uchwałą NR XX/161/ z dnia 30 listopada 2016 r.

Droga ekspresowa S-16 to arteria drogowa łącząca dwa ważne szlaki komunikacyjne w naszym regionie - Via Baltikę (S-61) oraz Via Carpatię (S-19). Nowy odcinek S16 zwiększy dostępność do województwa warmińsko-mazurskiego od strony wschodniej i południowej, a także ułatwi transport międzynarodowy w kierunku Białorusi.

Jest to jedna z najważniejszych inwestycji dotyczących trasy Via Baltica i najważniejszych inwestycji dla rozwoju powiatów ełckiego, grajewskiego, monieckiego i sąsiednich powiatów województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Obecnie powiat moniecki i grajewski nie posiadają połączenia z Warmią, Mazurami oraz Pomorzem i Litwą.

Ogromne znaczenie mają względy gospodarcze, związane z możliwością aktywizacji tych obszarów. Droga ta wraz z układem linii kolejowej Białystok - Ełk utworzyłaby wielofunkcyjny korytarz transportowy – bodziec stymulujący rozwój naszego regionu. Bez niej nie pojawią się u nas duże, poważne inwestycje, których brakuje. Ta trasa to także nieoceniona pomoc dla rozwoju turystyki i poprawy bezpieczeństwa na drodze.  Droga S-16 to wielka szansa na rozwój gospodarczy gmin powiatu ełckiego, grajewskiego i monieckiego jak i sąsiednich powiatów. Wygodna trasa szybkiego ruchu z pewnością przyciągnie do nas nowych inwestorów, pojawią się warunki do obsługi ruchu tranzytowego.

Realizacja tej inwestycji stanowi gwarancję poprawy infrastruktury w regionie, która bezpośrednio wpłynie na rozwój ekonomiczny całego obszaru eliminując komunikacyjne wykluczenie Polski północno-wschodniej. Urzeczywistnienie przedmiotowej drogi, to dla mieszkańców regionu absolutny priorytet wyznaczający dalsze kierunki strategicznego rozwoju naszych gmin i powiatów.

Uzasadnieniem jest także stale rosnący ruch pojazdów i udział w nim samochodów ciężarowych poruszających się po DK 65.

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 roku średni dobowy ruch roczny (Sdrr) w 2015 roku na drodze krajowej Nr 65 wskazują, że: ŚDRR na odcinku Knyszyn – Dobrzyniewo Duże wyniósł 7239 pojazdów na dobę (ogółem) w tym 653 to samochody ciężarowe i 589 samochody ciężarowe lekkie. Natomiast na odcinku Knyszyn-Mońki wyniki przedstawiały się następująco: : ŚDRR 6379 pojazdów na dobę (ogółem) w tym 648 to samochody ciężarowe i 600 samochody ciężarowe lekkie.

 Prognoza Oddziaływania na Środowisko dla Projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 –2023 zawiera prognozę ruchu dla sieci dróg krajowych.  Z zawartych w niej danych wynika, że w roku 2030 natężenie ruchu na odcinku drogi Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże wyniesie 12 740 pojazdów na dobę. W tym pojazdy ciężarowe ciężkie -  2550.

Nadrzędnym celem inwestycji jest:

·         usunięcie ruchu tranzytowego z miejscowości przecinanych przez istniejącą drogę

·         krajową nr 65, w tym z miasta Ełk, Grajewo,

·         poprawa warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji,

·         poprawa warunków środowiskowych mieszkańców sąsiedztwa istniejącej drogi

·         krajowej nr 65,

·         umożliwienie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi.

Budowa drogi S16 umożliwi realizację w/w celów.

Biorąc pod uwagę argumenty związane z ochroną środowiska, należy mieć również na uwadze przepis art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 283 z późn. zm.), który stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o oddziaływaniu na środowisko rozumie się przez to również oddziaływanie na zdrowie ludzi. Tak więc poprawa warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego winna być priorytetem.

Przedstawiając powyższe pragniemy zdecydowanie zaznaczyć wagę tej inwestycji dla mieszkańców Gminy Knyszyn, Powiatu Monieckiego, Grajewskiego i Ełckiego, a także całego regionu środkowego oraz północno-wschodniego Podlasia.

Wyrażamy przekonanie, że inwestycja ta zostanie przeprowadzona zgodnie z obecnym projektem wariant 1.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Knyszyn

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Rady Miejskiej

Data wytworzenia: 2020-11-12

Wprowadzający: Urszula Marta Puławska

Data modyfikacji: 2020-11-25

Opublikował: Urszula Marta Puławska

Data publikacji: 2020-11-25